• یکشنبه ۲۶ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 971-12314-5
  • خبرنگار : 15207
  • منبع خبر : ----

چهار خیابان مشهد پیاده‌راه می‌شود

شهردار منطقه 11 مشهد گفت: آمادگی داریم در این منطقه چهار محور را به عنوان پیاده‌راه اعلام کنیم. 

سعید ریخته‌گر در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: بر این اساس حد فاصل چهارراه آزادشهر تا میدان جلال‌ آل‌احمد، دانشجوی 28، منظریه و انتهای بلوار معلم تا وکیل‌آباد برای تبدیل به پیاده‌راه در نظر گرفته‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در روزهای آینده بلوار معلم را یک روز به صورت آزمایشی به پیاده‌راه تبدیل کنیم تا تبعات آن را بسنجیم.

ریخته‌گر با بیان اینکه «تبدیل یک منطقه به پیاده‌راه باعث رونق اقتصادی آن محله می‌شود»، تصریح کرد: بعضی مغازه‌دارها مایل هستند که خودروی خود را جلوی مغازه پارک کنند، چه اشکالی دارد مقداری بالاتر یا پایین‌تر از مغازه  پارک کنند و پنج دقیقه پیاده‌روی کنند؟ 

وی با بیان اینکه «مشهدِ امروز، تهران دیروز است و چنان‌چه چاره‌ای نیاندیشیم به وضعیتی خواهیم رسید که دیگر غیرقابل مهار است»، خاطرنشان کرد: به دلیل دود، ترافیک و مشکلات روحی و روانی زیاد در شهرها در حال خفه شدن تدریجی هستیم و هر اندازه راه، بزرگراه، پل و سایر تمهیدات برای خودرو پیش‌بینی و ساخته شود باز هم پاسخگوی خودروها نیست.

شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد عنوان کرد: وضعیت خودروها مانند سیلی است که از کوه سرازیر شده و به هر اندازه کانال و مسیر بازتر شود، با شدت بیش‌تری جریان می‌یابد. باید جولان به ماشین‌ها در شهرها را تمام کنیم و راه را برای پیاده‌راه و دوچرخه سواری بازتر کنیم. متأسفانه شهرهای ما به جای انسان‌محور، خودرومحور شده‌اند و پذیرفته‌ایم اصالت شهر به جای آدم‌ها با خودروها است.

وی خاطرنشان کرد: پیاده‌راه با پیاده‌رو فرق دارد و برخی اصلاً معنای پیاده‌راه را نمی‌دانند؛ به عنوان مثال خیابان جنت مشهد یک پیاده‌راه است. به کارگیری سیستم‌هایی مانند الیت و محدودکردن پارکینگ‌ها یا اضافه‌کردن پارکینگ‌ها در کلان‌شهرها پاسخگو نیست و باید ایجاد و استفاده از پیاده‌راه‌ها را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در نظر بگیریم و به سمت دوری از خودرو برویم.

ریخته‌گر با اشاره به اینکه «می‌بایست با تمهیدات لازم عرصه را برای دوچرخه‌سواری فراهم کنیم»، عنوان کرد: مردم باید بدانند با دوچرخه در خیابان امنیت دارند و هر لحظه امکان برخورد یک خودروی آهنی با آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته‌ای مانند کره جنوبی، در شهر سئول بزرگراه دو طبقه مخصوص پیاده‌راه ساخته شده است. در خیلی از کلان‌شهرهای کشورها مانند هلند، فنلاند و... قوانینی وضع شده که تردد خودروها در خیابان‌ها را بسیار محدود کرده است. در برخی خیابان‌های کشور چین فقط از دوچرخه استفاده می‌شود و خیابان‌هایی مخصوص دوچرخه و پیاده تأسیس شده است.

شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد اظهار کرد: ما هم باید بپذیریم که به لحاظ تفکر، مرام و تئوری اجتماعی چیزی از کشورهای توسعه‌یافته کم نداریم و باید نشان دهیم که چنین ظرفیت‌هایی را داریم، اما صریح بگویم، به دلیل این که ورود به عرصه‌های جدید مانند پیاده‌راه درگیری‌های زیاد و گسترده دارد، مدیران منفعل شده‌اند و به فکر امور روزمره و اوضاع جاری هستند. چنانچه عزم جدی در مدیران ارشد کشوری، استانی و شهری وجود نداشته باشد مطمئن باشید مدیری که صبح سر کار می‌آید به دنبال کارهای نوین که دردسرهای زیادی دارد نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه «تاسیس پیاده‌راه‌ها در طرح تفصیلی شهری دیده شده، اما متاسفانه مدیران جرأت اجرای آن را ندارند»، عنوان کرد: مطبوعات و رسانه‌ها می‌بایست این حرکت اجتماعی را آغاز کنند و ضرورت‌های ایجاد پیاده‌راه را برای مردم تشریح کنند. ایجاد پیاده‌راه در یک منطقه به رونق کسب‌وکار آن منطقه کمک می‌کند. متأسفانه مطبوعات هم دچار روزمرگی شده‌اند و گویا مسئله ترافیک و هوای آلوده برای آنان اهمیتی ندارد. چند درصد از صفحات روزنامه‌ها و مطالب خبرگزاری‌ها به مسئله آلودگی‌های صوتی، هوا، ترافیک و... مربوط می‌شود؟ صداوسیما هم با نگاه مادی به مسائل می‌نگرد و در ارتباط با مطالب معمولی درخصوص فرهنگ‌سازی هم طلب وجه می‌کنند.

ریخته‌گر گفت: باید هر هفته و حتی هرروز صفحاتی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به بحث پیاده‌راه‌سازی و فرهنگ‌سازی استفاده از پیاده‌راه و دوچرخه اختصاص پیدا کند. بسیاری از روزنامه‌های پرتیراژ هم برای نشر چنین مطالبی درخواست وجه می‌کنند. البته این موضوع تقصیر رسانه‌ها نیست و تقصیر متولیان فرهنگی کشور و استان است که اصلاً راهکاری پیشنهاد نکردند که بعضی از رسانه‌ها موظف باشند چنین کارهایی را انجام دهند. زمانی که می‌گوییم گزارشی درباره پیاده‌راه تهیه کنید اصلاً تمایلی از خود نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه «زمانی که می‌خواهیم راه را بر خودروها ببندیم، می‌گویند ابتدا پارکینگ بسازید»، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم خودرو را محدود کنیم و اصلاً برای کارهای غیر ضروری از خانه بیرون نیاید. چرا هر روز صبح در بلوار وکیل‌آباد مشهد با انبوهی از خودروهای تک نفره مواجه هستیم که به محل کار رفته و در کنار آن مترو، اتوبوس و تاکسی در مسیر ویژه با ظرفیت کم‌تر از 50 درصد حرکت کنند؟ ما هیچ راهی جز این‌که به مردم بیاموزیم به دوچرخه، وسایل حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌راه اهمیت دهند، نداریم.

در حال جان دادن لابلای خودروها هستیم

شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد افزود: زمانی که از روزهای بدون خودرو یاد می‌کنیم عده‌ای می‌خندند که مگر می‌شود خودرو نباشد؛ ما در حال جان دادن لابلای خودروها هستیم و رسانه‌ها باید مدیران را از پستوی ترس و دوری از جنجال‌های اداری بیرون بکشند.

ریخته‌گر گفت: مسئولین قضایی، امنیتی، انتظامی، پلیس راهور، امامان جمعه و جماعات باید کمک کنند و کسبه توجیه شوند و هم‌کاری کنند. فقط بدحجابی، برگزاری کنسرت، ایجاد نشاط یا عدم نشاط، بیکاری و مسائل فرهنگی مشکل ما در شهر نیست و مسئله کشنده ترافیک یکی از مسائل مهم امروز مشهد و خطری جدی است. میلیون‌ها ساعت از وقت مردم بدون هیچ دوراندیشی در داخل خودروها سپری می‌شود و روزانه افرادی در لابلای ترافیک دچار تنگی نفس می‌شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور تنها بحث‌هایی مانند بی‌حجابی و این که زنان سوار دوچرخه نشوند خیلی برد دارد و دیگر کسی متوجه نیست مردم در حال خفه شدن هستند. علما باید به کمک شهر بیایند و دوچرخه سواری خانم‌ها به عنوان قشری که بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند حمایت کنند تا این قشر بزرگ به سمت دوچرخه‌سواری بروند.
 
شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد افزود: چه اشکالی دارد اگر یک روحانی از دوچرخه استفاده کند؟ این اتفاق وهن کسی نیست و استفاده از دوچرخه برای هر قشری بزرگ‌ترین تبلیغ است. اگر مردم از ائمه جماعات و متولیان مذهبی حرف شنوی دارند این مهم‌ترین دلیل است تا آن ها از دورچه استفاده کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دادستان معاونان خود را موظف کرده به بحث ترافیک ورود پیدا کنند و اقدامات خوبی صورت گرفته است. ما مدیران میانی به پشتوانه قضایی، امنیتی، انتظامی، سیاسی و مدیریت شهری نیاز داریم تا بتوانیم پیاده‌راه ایجاد کنیم و حرکت‌های جدی در زمینه ترافیک انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه «ابزارهای ما برای فرهنگ‌سازی اندک است»،  اظهار کرد: خود من با دوچرخه به محل کار می‌روم و برای پرسنلی هم که با دوچرخه به محل کار بیایند تشویقی در نظر گرفته‌ام. متولیان فرهنگی کشور باید به کمک بیایند. باید کمپین‌های متفاوت در زمینه پیاده‌راه و معرفی آن‌ها، استفاده از دوچرخه و... تشکیل شود و رسانه‌ها می‌توانند پیشرو در این عرصه باشند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: