• سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 972-8686-5
  • خبرنگار : 15263
  • منبع خبر : ----

استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا:
اساتید در آموزش به دانشجویان بایستی بی‌طرف باشند

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج میسون آمریکا گفت: اساتید در آموزش به دانشجویان بایستی بی‌طرف باشند، چرا که طرفداری از یک اندیشه موجب بی‌ارزشی دانش می‌شود؛ پس نیاز است تا زبان سکولار را در دانشگاه‌ها گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عبدالعزیز ساشادینا ظهر امروز در نشستی با عنوان «آموزش علوم انسانی در ایالات متحده آمریکا» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دولت آمریکا بیشتر سرمایه خود را وقف تکنولوژی می‌کند و از آنجایی که علوم انسانی به ندرت می‌تواند درآمدزا باشد آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های آمریکا تحت سیطره دولت است. بنابراین سیطره علوم انسانی منجر می‌شود که این دانش گاهی تبدیل به ایدئولوژی مورد نظر دولت تبدیل شود تا بتواند ارزش‌های آن را تبلیغ کند؛ حال آنکه هدف اصلی نیروی انسانی، پرورش انسان‌ها است. 

وی با بیان اینکه سلطه دولت آمریکا بر علوم انسانی منجر به حضور سیاست در این رشته است، افزود: معمولا در غرب دم از آزادی تمام در حوزه‌های گوناگون از جمله دانش زده می‌شود، درحالی‌که گاهی آزادی استادان را در حوزه آموزشی توسط دانشگاه تعیین می‌شود. 

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج میسون آمریکا خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های آمریکایی از استادان درخواست راه‌اندازی سیستم ایدئولوژیک را دارند. از سویی دیگر اجبار بر این است تا تکنولوژی وارد دانش‌های انسانی چون فلسفه و یا ادبیات شود و هنگامی که سیاست‌های دولتی تغییر کند، برای نمونه ضد خاورمیانه یا اسلام باشد، ایدئولوژی‌هایی به صورت کامل در دانشگاه تغییر می‌کند. امروزه این دانش در یک مرحله خطیر قرار دارد، چراکه اهمیت بیش از اندازه به تکنولوژی باعث می‌شود که برای انسان‌ها دیگر فرصت شناسایی فراهم نشود.
 
ساشادینا ادامه داد: در آمریکا برای آموزش دین مسیحیت بایستی به صورتی ایدئولوژیک رفتار کرد و به پدیده‌های اجتماعی توجه نشان داد. اگرچه که میزان دینداری آمریکایی‌ها بالا است و می‌خواهند جواب پرسش‌های دینی خود را از راه وحی بدانند، اما نسبت به کلیسا بی‌توجه هستند.

 وی با بیان اینکه «دموکراسی امروز دچار معایب گوناگونی است» تصریح کرد: در آمریکای امروز ارزش‌های دموکراسی زیر سلطه ریاست جمهوری ترامپ رعایت نمی‌شود؛ چرا که اگر رعایت می‌شد نژاد پرستی و دیگر مفاهیم ضددموکراسی در این کشور بروز پیدا نمی‌کرد. 

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج میسون آمریکا تاکید کرد: امروزه در علوم انسانی تلاطم معرفت‌شناختی وجود دارد و ادعای وجود اخلاق در این رشته محال است. نکته مهم این است که ترویج دین در دانشگاه‌های آمریکا ممنوع بوده و نباید هیچ دینی را بهتر و برتر از ادیان دیگر نشان داد. از دیگر چالش‌های علوم انسانی در آمریکا، عدم توجه دانشگاه‌های آمریکایی به کیفیت آموزش است و کمیت اهمیت بیشتری دارد.  

ساشادینا اظهار کرد: باید بدانیم که در تمدن‌های دنیا تبادل فکری یک جانبه نیست، بلکه همه ما تأثیرگذاریم. در همین راستا توجه به این مسأله که  ایرانی‌ها در زمینه آموزش و پرورش پیشقدم بوده‌اند اهمیت بسیاری دارد. در واقع  ایرانی‌ها پایه‌گذار رنسانس در اروپا بوده‌اند. هدف از تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها آموزش و تربیت نسل جوان برای کار در جامعه است تا بتوان بهترین شهروندان را به دنیا تحول داد.  

وی یادآور شد: در چندین قرن گشذته نظامیه‌ها در ایران تربیت بهترین شهروندان را بر عهده داشتند و جوانان را برای پذیرش بروکراسی سلجوقیان و عباسیان آماده می‌کردند. در واقع به کسانی آموزش می‌دانند تا بتوانند ریاست همه نهادهای اجتماعی را به دست بگیرند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: