• سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 972-18087-5
  • خبرنگار : 15220
  • منبع خبر : ----

دکتر الهامی:

شاهنامه جهانی پویا و زنده است

دکتر امیر الهامی گفت: شاهنامه جهانی پویا و زنده است و حال آدمی را خوب می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی شامگاه گذشته در آیین بزرگداشت فردوسی که در فرهنگسرای جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: شاهنامه جهانی است که در آن همه چیز دیده می‌شود؛ در جهان شاهنامه مادر با همه دغدغه‌های مادرانه خود، ایرانیان با تمام دغدغه‌های فرهنگی خود و با همه جشن‌ها و اخلاقیاتی که دارند؛ هستند و زندگی می‌کنند، جایگاه فرزند و والدین به نوعی زیبا تعریف شده و به ما یادآوری می‌کند. شاهنامه جهانی است که در آن ریز ترین نکات لحاظ شده است و با این وجود جهان شاهنامه جهانی پویا است و با خواندن آن احساس دوگانگی درون ما به وجود نمی‌آید و در زندگی روزانه خود با همیه این جریان‌ها مواجه هستیم.

وی گفت: در واقع شاهنام جدای از از همه رویکردهای ملی، فرهنگی، اثبات هویت تاریخی و گنجینه واژگان بودن یک اتفاق خوبی در دل ابیات وجود دارد که این ابیات بنا است یک انرژی خاصی را  منتقل کنند. 

الهامی عنوان کرد: شاید تقویم یاد آور خوبی باشد برای اینکه ما فرصت‌هایی داریم از جنس بازگشتن به بسیاری از جریان‌های خوب، در واقع جریان‌هایی که حال ما را خوب می‌کند. اگر از ما بپرسند هنر چیست من همیشه معتقد هستم که هنر در هر ساحتی که باشد جریانی است که حال آدمی را خوب می‌کند؛ با شنیدن قطعه‌ای موسیقی، با خواندن بیت شعری حال ما ممکن است خوب شود؛ شاهنامه فردوسی هم در ساحت موسیقایی و کلامی خود دقیقا شعر است، اگر چه برخی از ابیات شاهنامه را به ناچار باید نظم دانست اما بیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که علی رغم روایی بودن شاهنامه از آن می‌توان برداشت شاعرانه داشت؛ در واقع برداشتی که حال آدمی را خوب می‌کند.

وی با مقایسه دو کتاب مرزبان نامه و کلیله و دمنه که هردو داستان زبان حیوانات هستند را مانند یکدیگر دانست و در مورد چرایی مشهور بودن کلیله و دمنه نسبت به مرزبان نامه تصریح کرد: در واقع یکی از مهم تری دلایلی که در این زمینه وجود دارد این است که در مرزبان نامه داستان‌هایی وجود دارد که منطق زندگی ما را بر نمی‌تابد اما داستان‌های شاهنامه منطق زندگی و روابط عادی ما را بیان می‌کند.

این استاد ادبیات فارسی اظهار کرد: سه شخصیت رویین تن در ادبیات‌های جهان وجود دارد از جمله زیگ فرید در ادبیات آلمان، رستم در ادبیات ایران و آشیل در ادبیات یونان؛ در داستان زیگ فرید و آشیل آنچه که آمده منطقی به نظر نمی‌رسد و خلاف قائده ارتباطی ما است و این در حالی است که داستان رستم در شاهنامه کاملا منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت در شاهنامه شان، منزلت و بزرگواری پدر و احترامی که پسر به او می‌گذارد را به شکلی بسیار زیبا بیان می‌کند و در واقع فردوسی همه این موضوعات را برای ما یاد آور شده است و این عوامل همگی مجموع اخلاق هنری‌های شاهنامه است.

الهامی خاطرنشان کرد: رستم زاییده ذهن اساطیر سال‌ها بعد از مرگ فردوسی و زمانی که شاعر و عارف؛ غایت باور مذهبی خود را مطرح می‌کند و می‌خواهد که از امام علی (ع) نام ببرد در واکنش متقابل از ملیت خود از نام رستم نیز یاد می‌کند.

این استاد ادبیات فارسی اظهار کرد: با همه مشکلاتی که انسان‌ها دارند از حس مردانگی، باورها و آموزه‌های ملی شاهنامه نباید غافل شویم چرا که شاهنامه حفظ ملی ما است و عده‌ای نمی‌دانند که ما موحد بوده‌ایم و اگر ما جشن آتشی را برپا می‌کنیم و گفته می‌شود که ما شیطان پرست هستیم؛ اگر به شاهنامه مراجعه کنند د می‌یابند که فردوسی به این سخن آن‌ها پاسخ داده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم که با خواندن شاهنامه آنچه را که دوست داریم برداشت نکنیم بلکه شاهنامه را آنگونه که فردوسی گفته و با نگاهی که او داشته است بخوانیم.

الهامی با اشاره به سخن دکتر شفیعی کد کنی سخنان خود را به پایان رساند و گفت: ایشان همیشه در کلاس‌های خود می‌گفتند که اگر من زمانی بخواهم کاری انجام دهم دستور خواهم داد که بر سر در هر محله‌ای مجسمه فردوسی و ناصر خسرو را نصب کنند چرا که آن‌ها دو شاعر خردمند هستند و ما امروزه نیاز به خرد تعمق و تامل بیشتری در زندگی خود داریم. 

اجرای زنده موسیقی مقامی و نقالی خوانی نیز از دیگر بخش‌های این آیین بود که با استقبال حاضران مواجه بود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: