• سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 972-17290-5
  • خبرنگار : 15043
  • منبع خبر : ----

یک خوش‌نویس برجسته:

خوشنویسی در پاسداشت ارزش‌های هنری شاهنامه نقش به‌سزایی دارد

یک پیشکسوت هنر خوشنویسی با گرامیداشت روز فردوسی گفت: خوشنویسی در پاسداشت ارزش های هنری شاهنامه نقش بسزایی دارد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، استاد احمد قائم مقامی ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب «صلح و سلام» اثر نفیس و ارزشمند هادی دربان حسینی از اساتید خط کاشمر در محل سینما ایران این شهر برگزار شد، اظهار کرد: فردوسی در بیت اول شاهنامه که می گوید به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد در واقع زیباترین و پرمعناترین تفسیری را آغازگر شاهنامه کرده است.

قائم مقامی با اشاره به اینکه هیچ کدام از کلمات جان و خرد بدون تعمق بر این مصراع ننشسته اند، بیان کرد: جانی که حکیم فردوسی در مصرع آورده حوزه یک انسان کاملی است که دارای اندیشه فراخ و نگاهی عمیق بر نگاه جانخواهی است و در حوزه خرد همان نگاهی را دارند که در اندیشه زرتشت معتقدند اولین هدیه ای که خداوند داده اندیشه خرد ورزی است.

وی با اعلام اینکه خوشنویسی در طول تاریخ در پاسداشت ارزش های هنری شاهنامه و دیگر مفاخر ادبی ایران نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: امروزه زیباترین آثار در موزه های پرعظمت جهان مربوط به آثار مفاخر هنر خوشنویسی است که از ابیات شاعر توانمند حکیم فردوسی نگاشته شده است.

این استاد خوشنویس با بیان اینکه شاهنامه فردوسی از اهمیت ویژه ای در بین کتب تاریخی ایران برخوردار است، گفت: بهترین اساتید در حوزه خوشنویسی مبادرت به نوشتن شاهنامه کرده اند که شاهنامه میرزا جعفر بایسنقری از آن جمله است.

وی با اشاره به اینمه این فرد با خط بسیار زیبایی شاهنامه فردوسی را به رشته تحریر درآورده و امروز یکی از مفاخر کتب ملی ایران زمین است، گفت: هنرمندان خوشنویسی امروز میراث دار اساتید فرهیخته و بزرگی هستند که در طول تاریخ ردپاهای خوبی از خود برجای گذاشته اند.

قائم مقامی با بیان اینکه ما پیروی از کسانی می کنیم که موجب افتخار و فخر ملی در طول تاریخ بوده اند، افزود: از دوران تیموری آثار زیادی را در خوشنویسی می بینیم به طوریکه سرحلقه های این هنر در دوران تیموریان قابل ذکر و شایان است.

وی با اعلام اینکه در دوران صفوی آثار اساتید بزرگی همچون میرعلی تبریزی، میرعماد، علیرضا عباسی و دیگر اساتید در این دوران می درخشند و آثار فاخرشان در موزه های جهان به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: امروز شاهدیم که هر کدام از این آثار نشانه های فرهیختگی ملت ایران در حوزه هنر خوشنویسی است و موجب مباهات و فخر هنز خوشنویسی شده اند.

این استاد خط دوره قاجار را کمال دوره خوشنویسی می داند و اظهار کرد: بعد از دوران صفوی دوران قاجار یکی از طلایی ترین دورانی است که هنر خوشنویسی پشت سر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی در این چند دهه تغییر و تحولات بسیار خوبی داشته است، اظهار کرد: قطعأ جامعه خوشنویسی و هنرمند امروزی را از نظر آماری نمی‌توان با مجموعه تاریخ گذشتگان و آنچه در 400 ساله گذشته بوده مقایسه کرد.

قائم مقامی از از  هنر خوشنویسی به عنوان حافظه، هویت و پیشینه فرهنگی تاریخ ایران یادکرد و گفت: خط نستعلیق زائیده، اندیشه و تفکر یک ایرانی محض مطلق است و دخالت هیچ بیگانه ای در آن وجود ندارد.

وی در ادامه به تقدیر از هادی دربان حسینی استاد خط کاشمر که اقدام به تهیه کتاب صلح و سلام کرده پرداخت و گفت: کتاب ارزشمند صلح و سلام باید بیشتر مورد توجه اماکن و محیط های فرهنگی قرار گیرد.

قائم مقامی با تاکید براینکه باید تمامی مجموعه های فرهنگی کشور از این کتاب که ارزش های والای خود را در بر دارد استفاده کنند، بیان کرد: دربان حسینی از اساتید بسیار خوبی هستند که تاکنون آثار بسیاری را در نمایشگاههای مختلف کشور به نمایش گذاشته اند.

این پیشکسوت هنر خوش‌نویسی با بیان اینکه تاکنون حرکت های بسیار خوبی در جهت اشاعه و تداوم این هنر ارزشمند در کاشمر انجام شده است، افزود: در حوزه آموزش اساتیدی چون دربان حسینی و فانی صاحب ارزش بسیاری در کاشمر هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری مواقع قدر این بزرگان را نمی دانیم وفکر می کنیم در حوزه آموزش باید افرادی دیگر را از شهرهای بزرگ بیاوریم، اظهار کرد: این افراد آنقدر شایسته بودند که از سوی شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران مدرک استادی داده شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: