• شنبه ۱۲ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 973-6587-5
  • خبرنگار : 15260
  • منبع خبر : ----

سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در ایستگاه پایانی

امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن و عترت مشهد با کم وکیف متفاوت با سال‌های گذشته برگزار شد و به پایان رسید؛ اما آنچه نمایشگاه امسال را از سال‌های پیش متمایز می‌کرد، این بود که نمایشگاه امسال در عرصه شهدا و در یک مجتمع تجاری برگزار شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت امسال در محل عرصه شهدا و غرفه‌های مختلف آن در یک مجتمع و از طرفی شنیدن صدای نارضایتی مردم از محل برگزاری نمایشگاه، ما را بر آن داشت تا به سراغ غرفه‌داران با سابقه‌ای برویم که هر ساله در نمایشگاه قرآن حضور دارند، محصولات خود را به مردم عرضه می‌کنند و همچنین از فعالین قرآنی هستند و از نزدیک شاهد چگونگی برگزاری نمایشگاه و استقبال مردم از آن هستند.

در ابتدا به سراغ غرفه موسسه حنیف رفتیم و پای صحبت‌های مدیر این موسسه نشستیم.

اعظم رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص استقبال مردم از غرفه‌های موجود در  نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته اظهار می‌کند: من چند سالی است که به طور دائم در نمایشگاه قرآن حضور دارم. در نمایشگاه بین‌المللی بازدید کم بود؛ چون مسیر خیلی دور بود اما نمایشگاه قرآنی که سال گذشته در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، بسیار عالی بود، با بازدیدکنندگان زیادی روبرو بودیم و تنوع محصولات هم بالا بود. اما امسال تنوع بخصوصی در غرفه‌ها مشاهده نمی‌شود.

مدیر موسسه حنیف ادامه می‌دهد: نمایشگاه سال گذشته به دلیل اینکه نزدیک به حرم مطهر رضوی بود، معنویت خیلی بیشتر را داشت و این موضوع کاملا قابل لمس بود. اما نمایشگاه امسال خیلی شلوغ‌تر است؛ به‌خصوص این شلوغی بیشتر در عرصه قابل مشاهده است و در قسمت غرفه‌داران آن‌طور نیست؛ ضمن اینکه کسانی که در عرصه هستند و از برنامه‌های آن بهره می‌برند، وارد غرفه‌ها نمی‌شوند، چرا که برنامه‌ها در عرصه آن‌قدر برای خانواده‌ها کامل و پر است و جوایز نفیس اهدا می‌شود که معمولا در همان مکان سرگرم شده و کمتر به داخل مجتمع می‌آیند.

وی با بیان این‌که انتظار غرفه‌داران در نمایشگاه امسال برآورده نشده، تصریح می‌کند: به نظر من برای استقبال بیشتر از نمایشگاه باید غرفه‌های فروش، تنوع محصولات مذهبی خود را بالا ببرند؛ چون ما نمایشگاه‌های مختلفی داریم که برای فروش هستنذ و جذابیت  بالایی نیز دارند. 

رضوی خاطرنشان می‌کند: به نظرم چون بازدید از نمایشگاه خیلی کم است، باید بودجه‌ای باید برای ایاب‌وذهاب افراد مختلف برای ورود به نمایشگاه درنظر گرفته شود تا رفت‌وآمد مردم تسهیل شود و حتی در صورت امکان افطاری ساده‌ای برای مهمانان درنظر گرفته شود. 

مدیر موسسه حنیف اضافه می‌کند: فکر می‌کنم تنوع کاری فعالیت‌های فرهنگی‌ای که در این نمایشگاه ارائه می‌شود، مطلوب نیست و انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند، به همین دلیل این ناراحتی وجود دارد که چرا در عرصه میدان شهدا بازدیدکننده زیاد است اما درون مجتمع این‌گونه نیست. من احساس می‌کنم که شادی و نشاطی که باید در این غرفه‌ها باشد، نیست و محصولات باید خیلی بهتر از آنچه هست، ارائه شود و برای این کار هم غرفه‌داران باید قبل از این‌که نمایشگاه برگزار شود، با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و برنامه‌های خود را بررسی کنند. اگر هماهنگی مانند برنامه‌هایی که شهرداری برگزار می‌کند، بین غرفه‌داران هم باشد، شرایط تغییر می‌کند.

آنچه ما از نمایشگاه قرآن انتظار داریم، برآورده نشده است

رضوی با بیان این‌که اگر ما برنامه‌های خیلی خوبی می‌توانستیم ارائه دهیم، بسیاری از  نقص‌های این نمایشگاه پوشش داده می‌شد، عنوان می‌کند: مسلما آنچه ما از نمایشگاه قرآن انتظار داریم، برآورده نشده، چرا که مردم استقبال نمی‌کنند. محتوای غرفه‌ها باید متنوع، شاد و جذاب باشد و ما با گذشت زمان نتوانستیم مردم را جذب کنیم و با پایان یافتن نمایشگاه امسال باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد تا برای سال آینده نمایشگاه بهتر و با کیفیت بالایی را شاهد باشیم.

در ادامه این بازدید سری به غرفه جامعه‌المصطفی‌العالمیه زدیم و در این زمینه با مسئولین این غرفه هم به گفت‌وگو پرداختیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم نوربخش مسئول غرفه جامعه المصطفی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد  عنوان می‌کند که جامعه‌المصطفی‌العالمیه از سال90 بحث غرفه‌داری در نمایشگاه را آغاز کرده و امسال نیز هشتمین سال حضور متوالی در نمایشگاه قرآن است؛ ضمن اینکه نمایشگاه‌هایی که در کنار نمایشگاه قرآن برپا می‌شده را هم تجربه کرده‌اند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل جامعه‌المصطفی مشهد اظهار می‌کند: محصولاتی که ما در غرفه ارائه می‌دهیم، بر اساس ظرفیت و متراژ غرفه و درخواستی است که ارشاد دارد است، ضمن اینکه جامعه‌المصطفی هرسال توانسته به صورت متولی بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن و عترت، باشد و می‌توان گفت تمام قسمت‌هایی که به صورت تشکل‌های مردمی در بخش بین‌الملل می‌خواهند کاری انجام دهند یا غرفه‌هایی که در قالب انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و کمپین‌هاست به جامعه‌المصطفی واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در نمایشگاه امسال تولیدات علمی در قالب 50 عنوان تولیدات قرآنی و حدیث، نشریات علمی وپژوهشی از جامعه المصطفی العالمیه به چشم می‌خورد. در غرفه کودک، تهیه کتاب کار برای کودکان ، در بخش تعارف ملل، مرکز جغرافیایی و ملیت‌های جامعه‌ المصطفی، حضور حدود سه میلیون طلبه و همچنین گزارش تصویری در قالب قرآن و بحث افتخارات نیز از دیگر فعالیت غرفه ما در نمایشگاه امسال قرآن و عترت مشهد بود.

نوربخش با تاکید براینکه مخاطب خاص ما در نمایشگاه، مخاطبی است که در هر جایی که نمایشگاه برگزار شود، حضور دارد و مخاطب عام معمولا مردم هستند، می‌گوید: فضاهایی مانند نمایشگاه بین‌المللی که از فضای سبز و یا مسیر خوبی برخوردار بود، مخاطب خودش را دارد؛ ضمن این‌که نمایشگاه‌های سطح شهر هم مخاطب خود را دارند. 

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل جامعه‌المصطفی مشهد  تصریح می‌کند: فکر می‌کنم در نمایشگاه بین‌المللی، قشری که خیلی با قرآن هم آشنایی نداشتند، می‌آمدند اما وقتی که ما نمایشگاه را نزدیک حرم برگزار می‌کنیم، قشر خاصی از مردم نمی‌آیند. اگر دقت کنید مخاطبانی که اکنون در این نمایشگاه هستند، مخاطبانی‌اند که بیشترین ترددشان در مرکز شهر است و به نمایشگاه هم می‌آیند.

برگزاری نمایشگاه دوسالانه قرآن، فرصت تفکر و ایجاد ایده نو را فراهم می‌کند

نوربخش اضافه می‌کند: ما در این نمایشگاه از نواحی وکیل‌آباد، قاسم‌آباد و شهرستان‌های اطراف مانند گلبهار مخاطبی نداریم. برای استقبال از نمایشگاه باید جذابیت‌هایی را ایجاد کنیم، چرا که نمایشگاه قرآن به سمت تکراری شدن پیش می‌رود و ایده‌ها نو نیستند. می‌توان به غرفه‌ها فرصت داد تا فکر کنند یا اینکه براساس ایده به افراد غرفه دهند. به نظر می‌رسد اگر نمایشگاه دوسالانه باشد، فرصت تفکر و ایجاد ایده هم درباره نمایشگاه بوجود می‌آید.

وی با بیان اینکه محصولات نمایشگاه قرآن با سال گذشته چندان تفاوتی ندارد، اظهار می‌کند: گاهی اوقات چیدمان غرفه‌ها در کنار یکدیگر مناسب نیست و اگر دسته‌بندی غرفه‌ها بر اساس محتوا صورت گیرد، می‌توانست مطلوب‌تر به نظر برسد.

در ادامه پای صحبت فاطمه علیشاهی مسئول غرفه حوزه علمیه بانوان خراسان‌رضوی نشستیم تا از کم و کیف برگزاری سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برایمان بگوید.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: نفس نمایشگاه قرآن، کاری پسندیده و مورد توجه خداوند، قرآن و اهل‌بیت(ع) است و از مسئولین تشکر می‌کنیم که هر ساله این نمایشگاه قرآن را برگزار می‌کنند تا فعالیت‌های قرآنی ظهور و بروز پیدا کند و مراجعین بتوانند از این فضای قرآنی و معنوی بهره‌مند شوند. البته نسبت به مکان برگزاری که دو سال است تغییر می‌کند و از نمایشگاه بین‌المللی جابه‌جا می‌شود، باید گفت که مراجعه خوب بوده اما این فضای محدود پاساژی و آن فضایی که ما در نمایشگاه بین‌المللی داشتیم، با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

فضای بسته و کوچک مکان برگزاری، نمایشگاه قرآن را شلوغ جلوه می‌دهد

وی اضافه می‌کند: شاید ظاهرا این‌گونه به نظر آید که نمایشگاه شلوغ است اما چون فضا بسته و کوچک است، جمعیت بیشتر از این نمی‌تواند وارد شوند بر همین اساس از این جهت، فضا برای قرآن، فضای مناسبی نبود، چرا که این غرفه‌ها هرکدام حکم یک مغازه را دارند و فعالیت‌های قرآنی‌ ما مانند کارهای تجسمی‌ای که بیشتر مخاطب را جذب می‌کرد و هر ساله آن‌ها را داشتیم، امسال در این نمایشگاه نبود و دلیل آن این است که آن فضای تجسمی قابل ورود به این مغازه‌ها نبود؛ چون درب‌های ورودی آن‌قدر کوچک است که امکان این کار نبود.

علیشاهی می‌گوید: اصل کاری که ما در قالب 10 غرفه نمایشگاهی از طرف حوزه علمیه کار کردیم، در این نمایشگاه نبود و امیدواریم که با هماهنگی آستان قدس رضوی و سایر نهادها بتوانیم آن را به مرحله‌ اجرا درآوریم چرا که مقدمات آن به انجام رسیده است و احتمالا دهه‌ آخر ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: میدان شهدا یک حسن دارد، به جهت اینکه مرکز شهر است و تمام رفت‌وآمدها و ورود و خروج بسیاری از اتوبوس‌ها و پایانه‌های مسافربری، میدان شهداست و از این جهت خوب است. اما باز هم با مشاهده، می‌بینیم که مخاطبین تقریبا قشر مذهبی هستند؛ اما در نمایشگاه بین‌المللی همه اقشار جامعه حضور پیدا می‌کردند و چون نمایشگاه قرآن است، لاجرم و بدون شک هرکسی که می‌آمد بهره‌ای می‌گرفت.

این فعال فرهنگی عنوان می‌کند: خداروشکر مراجعات به این غرفه خوب بوده است. البته از یک جهت شکر دارد و از جهت دیگر شاید مایه تأسف باشد، چون آسیب‌های اجتماعی آنقدر زیاد شده که مشاورین ما هر شب میانگین بین 50 تا 60 مراجع داشتند و این حاکی از آن است که مردم ما مشکلات مختلفی روبرو هستند. مشکلات تربیتی، خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی که جوانان و خانواده‌ها را تهدید می‌کند آنقدر افزایش یافته است که افراد ساعت‌ها در نوبت می‌نشینند که مشاوره بگیرند و خدا را از این جهت شاکرم که مشاورین ما هر روز ساعات زیادی را اینجا مشاوره می‌دهند.

در ادامه به غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی می‌رویم و جویای نحوه برگزاری نمایشگاه امسال قرآن و عترت در مشهد از زبان نرجس عابدزاده می‌شویم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: امسال خوشبختانه فعالیت‌های نمایشگاه بسیار خوب بوده، حتی می‌توان گفت غرفه ما نیز در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد بسیار خوب عمل کرده است. در سال گذشته ۲۴ متر  فضا در  اختیار  ما  قرار  داشت، اما امسال ۱۰۰ متر زیر بنا در اختیار ما قرار داشت و توانستیم فعالیت‌های بیشتری را به انجام برسانیم.

این مسئول تصریح می‌کند: بیشترین فعالیتی که امسال در درون غرفه انجام دادیم تبیین هشتمین جشنواره کتابخوان رضوی برای گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال بود که در قسمت کودک با استفاده از تئاتر عروسکی که «ثنا» نام داشت، به همراه روحانی که به همراه آن به ایفای نقش می پرداخت، توانستیم علاقمندان زیادی را به خود جذب کند.  همچنین در این غرفه داستان‌های قرآنی به زبان کودکان بیان می‌شد و بچه‌ها آن داستان را تصویر‌سازی می‌کردند. عمو روحانی که برای بچه ها برنامه اجرا می‌کرد سوالاتی را مطرح می‌کرد و به کودکان جایزه می‌داد.

عابدزاده می‌گوید: همچنین کتاب جشنواره کتابخوان رضوی را توانستیم به کودکان و والدین آن ها معرفی کنیم. جشنواره هشتمین کتابخوان رضوی برای گروه سنی کودک دو کتاب تحت عنوان «مژده گل» و «مهمان خراسان» را در نظر گرفته است.

مسئول غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر آن برای گروه سنی نوجوان کتاب «کاش تو را می‌دیدم» و «مسافر هشتم» در نظر گرفته شده است. در نهایت برای قسمت بزرگسال نیز کتاب «مهر ولایت در آسمان ایران»، «ماه هشتم» و «به سپیدی یک رویا» در نظر گرفته شده است.

برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در عرصه میدان شهدا بسیار پیشنهاد خوبی بود

وی اضافه می‌کند: در این میان هرشب در غرفه خود میزبان ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانواده و کودک بودیم و بسیار استقبالی خوبی صورت گرفت و باید گفت برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در عرصه میدان شهدا بسیار پیشنهاد خوبی بود و ما این موضوع را از تمام خانواده‌ها می‌شنیدیم.

سمانه سنگچولی، مسئول غرفه تایپوگرافی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اما نظری متفاوت‌تری در خصوص برگزاری این دوره از نمایشگاه دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: نمایشگاه قرآن و عترت امسال در مشهد، نسبتا خوب بود اما با توجه به اینکه تایپوگرافی هنری جدید است، مردم آشنایی زیادی با آن ندارند. مخاطب ما در این نمایشگاه  مردم عامه بودند اما با این وجود ما تعدادی «بسم الله الرحمن الرحیم» بر روی میز غرفه قرار دادیم که توجه مردم را به خود جلب می‌کرد و منجر به برقرار ارتباط بیشتری می‌شد. اما  در این میان مردم در  مواجه با کارهایی که به صورت تخصصی و اورجینال بودند تنها به تماشا اکتفا می‌کردند و حتی به این فکر نمی‌افتادن که میی‌توانند این قاب‌ها را در خانه‌ خود داشته باشند.

اگر این نمایشگاه، نمایشگاه غذا یا لوازم آرایش بود، با استقبال و خرید بیشتری مواجه می شدیم

وی عنوان می‌کند: معمولا آثار هنری در همه جا مهجور است و در نمایشگاه نیز شاهد آن بودیم. اگر این نمایشگاه به غذا یا لوازم آرایش اختصاص پیدا می‌کرد با استقبال و خرید بیشتری مواجه می شدیم.

در ادامه این گفت‌وگو را با یکی از غرفه‌داران عفاف و حجاب به پایان رساندیم. 

رضا جوشک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: بنده نزدیک به هشت دوره در نمایشگاه قرآن با پرسنل اینجا همکاری و در نمایشگاه شرکت می‌کنم؛ اما امسال جای تعجب است که نمایشگاه در یک بازار برگزار شده؛ چون حتی بازدیدکنندگان هم نسبت به این‌که نمایشگاه امسال در میدان شهدا برگزار شده، مشکل دارند.

جوشک خاطرنشان می‌کند: امسال و سال گذشته بیشتر ساق دست و روسری تولید کردیم؛ چون مردم بیشتر از حالت معمولی‌ای ‌که تنها لباس مشکی و یک‌دست به تن کنند، خارج شدند و ما تنوعی ایجاد کردیم تا افراد بتوانند همان لباس را با پارچه‌های ایرانی یا پارچه‌های خارجی‌ استفاده کنند و تولیدکننده‌ها هم ایرانی‌ها باشند.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه ملل هم اگر آن کشورها بیایند، امکان فروش را داریم، افزود: در خصوص استقبال باید بگویم که روزهای اول ما فروش نداشتیم و به ما گفته شد که محصولاتمان جنبه فروش نداشته که این یکی از بزر‌گ‌ترین ایراداتی است که به این نمایشگاه وارد است.

جوشک ادامه می‌دهد: من اگر امسال در این غرفه بودم و فعالیت کردم به خاطر سابقه فعالیتم در سال‌های گذشته بود و این‌که فروش در نمایشگاه قرآنی همیشه برای ما بابرکت بوده و به کم و بیش آن کاری ندارم، ضمن این‌که در این زمینه بسیارعلاقه‌مند هم هستم.

این مسئول غرفه عفاف و حجاب تصریح می‌کند: من از دوره چهارم در این نمایشگاه شرکت کردم و از تهران متوجه شرکت در این نمایشگاه شدم، به همین دلیل است که می‌گویم نیاز به معرفی ندارم اما اکنون ما در شرایطی کار می‌کنیم که از لحاظ خرید پارچه، مواد اولیه و هرآنچه که حساب می‌کنیم، مشکلاتی داریم، با وجود این مشکلات، نمایشگاه را رها نکرده‌ایم.

جوشک می‌گوید: نمایشگاه قرآن نیاز به یک مکان خاصی دارد؛ از این‌که این مکان به ما داده شده ما قدردان هستیم اما به نظرم نمایشگاه بین‌المللی مکان بهتری است؛ چون هر ساله تجربه بوده و افراد برای صرف افطار زودتر می‌آمدند و بعد از صرف افطار از اماکن مختلف استقبال می‌کردند اما امسال من مشاهده نکردم که از تمامی غرفه‌ها استقبال به عمل آید.

مکان نمایشگاه امسال به مثابه بازار بود و از معنویت نمایشگاه قرآن کاست

وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که غرفه‌های عفاف و حجاب بیشترین بازدیدکننده را دارد، اگر غرفه‌های نزدیک‌تری را به ما اختصاص می‌دادند، احتمال می‌رفت که دو سوم مشتری‌ها به طبقه پایین بیایند، اما اکنون اینگونه نیست و این بزرگترین انتقادی است در خصوص نمایشگاه قرآن و عترت امسال است، چرا که این مکان با بازار یکی دانسته می‌شود و معنویت نمایشگاه قرآن از بین می‌رود.

این فعال حوزه عفاف و حجاب با تاکید بر این‌که این نمایشگاه حکم بازار را دارد، اضافه می‌کند: در نمایشگاه بین‌المللی فضا به گونه‌ای بود که افراد از روبه‌روی غرفه‌ها رد می‌شدند و محصولات را بازدید می‌کردند اما اکنون با توجه به این‌که هر غرفه‌ی اینجا، یک مغازه است، افراد حتی تمایل ندارند که وارد غرفه‌ها شوند. نقد دیگر بنده به جشنی است که در بیرون مجتمع گرفته شد، چون اگر قرار است که بازدیدکننده‌ای وارد نمایشگاه شود، این جشن باید ساعت 10 شب به اتمام برسد، چرا که قصد بر این است که افراد وارد مجتمع شوند و اگر قرار است که افراد بیرون مجتمع و در جشن وقت صرف کنند، پس نیازی به نمایشگاه نبود.


گزارش از فاطمه طالبیان شریف؛ ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: