• شنبه ۱۹ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 973-5286-5
  • خبرنگار : 15224
  • منبع خبر : ----

عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد آمریکا مطرح کرد:

ورود به فضاهای بین‌رشته‌ای و فرارشته‌ای لازمه‌ی تفکر جهان‌محور

یک عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: یکی از الزامات برای تفکر جهان‌محور، ورود به فضاهای بین رشته‌ای و فرارشته‌ای است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر سیدمحسن فاطمی امروز در نشست «تفکر جهان‌محور؛ تمهیدات، لوازم و آثار» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مقدمات تفکر جهان محور، آشنایی با سبک‌های مختلف تفکر در میان مردم مختلف است. 

وی با بیان اینکه سبک‌های شناختی که ما به واسطه فرهنگ و خانواده کسب کرده‌ایم، می‌تواند در نحوه شناخت ما از جهان تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ما برای یک تفکر جهان مدارانه باید این انعطاف را داشته باشیم که افراد می‌توانند در خصوص درک و تفکر با ما متفاوت باشند. زمانی که ما با سبک‌های شناخت بیشتری آشنا باشیم در حوزه درک دیگران بهتر می‌توانیم عمل کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد افزود: اگر قرار باشد انسان‌ها تنها در فضای رشته و تفکر خود کار کنند، از افق‌های دیگر محروم می مانند؛ از همین رو است که ما باید وارد فضاهای بین رشته‌ای و فرارشته‌ای شویم.

فاطمی اظهار کرد: خوشبختانه در ادبیات ما چه دینی و چه سنتی این پیوند و ارتباط عمیق به خوبی دیده می‌شود. به هرمیزان که این پل مستحکم تر باشد، امکان ارتباطات عمیق‌تر بیشتر خواهد شد. توجه به زمینه‌‌های اشتراک می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در این مفاهیم مشترک ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امام علی «ع» در خصوص اهمیت به هویت‌ها و موجودیت‌های متفاوت می‌فرمایند" حیوانات و بچه‌های آن‌ها را از هم دور نگه ندارید، موقع شیرگرفتن از حیوانات حواستان باشید که ناخن هایتان کوتاه باشد، حتما دقت کنید که بعد از دوشیدن شیر برای خود شیر باقی بماند، قاضی می تواند کسی را که دارای حیوانی است ولی از او به درستی مراقب نمی‌کند، بازخواست کند و  همه و همه این‌ها اهمیت توجه با ظرافت به تمامی عناصر جهان را نشان می‌‌‌دهد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد آمریکا ادامه داد: مارتین هایدگر می‌گوید شاعران، پیامبرانی هستند که از لایه‌های متکثر معنا سخن می‌گویند و از همین رو است که می‌توان گفت اهمیت توجه به معنا و لایه‌های معنایی و فهم متون مختلف از جمله در شعر، فلسفه و مطالعات فرارشته ای، زمینه‌ساز فضایی بهتر در خصوص ارتباط مناسب و شناخت بین انسان‌ها خواهد بود.

فاطمی تصریح کرد: اعتقاد من این است که فرهنگ ژرف ما با ادبیات عرفانی و غیرعرفانی ارتباط دارد که می‌تواند تاثیر عمیقی در جهانی اندیشیدن داشته باشد و به خوبی از سطحی اندیشی در خصوص مسائل جهانی جلوگیری کند. 

وی اظهار کرد: ما هر چه با فرهنگ‌های مختلف آشنایی پیدا کنیم و هرچه تعامل بیشتری با دیگران داشته باشیم، تنها برای شناخت دیگران نیست بلکه ما نیز می توانیم آن را بهتر درک کنیم. همانطور که مارتین هایدگر در این زمینه می‌گوید "در آینه دیگران است که شما می‌توانید خود را درک کنید".

این عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد آمریکا خاطرنشان کرد: تمایز بسیار ویژه‌ای بین جهانی شدن به شکل سیاسی که یک شکل سودمحور و برتری‌طلب دارد، با نگاه جهان‌مداری که ما از آن سخن گفتیم وجود دارد. وقتی ما فقط با لایه‌های مادی و سودجویانه جهانی شدن ارتباط برقرار می‌کنیم، این ارتباط نمی‌تواند ما را با پوسته‌های عمیق دیگر تفکرات جهان آشنا نماید.

فاطمی در خصوص سابقه آموزش بین‌المللی اظهار کرد: پس از جنگ جهانی بود که تفکر جهانی در خصوص برخی موضوعات از جمله آموزش بین المللی شکل گرفت. پس از آن پایه‌های آموزش بین‌المللی زبان‌های خارجه و موضوعات مختلف ترویج و گسترش یافت. به عبارتی آموزش بین المللی واکنشی است به شرایطی که در جهان به وجود آمده است. 

وی ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم در خصوص آموزش بین المللی این است که اندیشیدن در ارتباط با فضای بین المللی نیازمند نوع متفاوتی از تفکر است. یکی از معضلاتی که می‌ تواند در چالش‌های فکری و گفت‌وگوهای آکادمیک در خصوص فهم مشکل ایجاد کند این است که ما آن مقدمات و استلزامات اولیه را نداشته باشیم و ابزار لازم را در دسترس خود قرار ندهیم. همین نکته نیز می تواند در خصوص تفکر جهانی مصداق داشته باشد وقتی که ما می خواهیم در خصوص تفکر جهانی و تفکرانتقادی حرکت کنیم باید الزامات آن را بشناسیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: