• شنبه ۲ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 974-1285-5
  • خبرنگار : 15270
  • منبع خبر : ----

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی پاسخ داد

بخش عمده حقوق‌های غیرمتعارف خراسان رضوی مربوط به کدام بخش بود؟

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی گفت: بخش عمده‌ای از پرداختی‌های حقوق‌های غیرمتعارف مربوط به طرح تحول سلامت در حوزه پزشکی بود که با ورود مجلس و وزارت بهداشت اصلاح شد. برخی از پرداختی‌های پزشکان در استان بالغ بر 100 میلیون تومان در ماه بود.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان امروز 2 تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه که در اصل 156 در کنار قضات مورد تاکید قانون اساسی قرار گرفته، نظارت است. کمتر کشوری است که در قانون اساسی خود به موضوع نظارت در ذیل وظایف قوه قضاییه توجه کرده باشد. 

وی افزود: اصل 156 پنج وظیفه را بر عهده قوه قضاییه گذاشته که یکی نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است. در اصل 174 به صورت ویژه برای این موضوع سازمانی به نام بازرسی کل کشور را به منظور تحقق این دو هدف مقرر کرده است.

درویشیان گفت: از سال 1360 قانون تشکیل سازمان، مورد تصویب مجلس قرار گرفت و چندین بار اصلاح شد که آخرین اصلاح آن در سال 93 انجام گرفت. در این اصلاح به بحث نظارت بر اجرای صحیح و حسن جریان امور اشاره شده است. در ماده یک به فلسفه وجودی سازمان بازرسی اشاره شده که برگرفته از اصل 174 یعنی نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور است.

 رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی با بیان اینکه ماده دو مربوط به وظایف و اختیارات است، عنوان کرد: ما سه نوع بازرسی مستمر یا برنامه‌ای، فوق‌العاده و موردی داریم، بازرسی‌های مستمر بر اساس برنامه‌هایی است که از قبل پیش‌بینی و تصویب می‌شود و به تایید رئیس قوه قضاییه می‌رسد. ما در سال 96، 54 بازرسی برنامه‌ای از 54 دستگاه با موضوع و محورهای مشخص داشتیم. 

وی ادامه داد: بازرسی‌های فوق‌العاده در بند ب ماده دو بر اساس دستور مقام معظم رهبری یا مقامات عالی کشور و یا تشخیص رئیس سازمان انجام می‌شود. این بازرسی‌ها شامل موضوعات مهم یا اتفاقاتی چون سیل، زلزله، سقوط هواپیما و آلودگی هوا است. بازرسی موردی بر اساس شکایات و اعلاماتی است که از شهروندان در سطح استان و کشور به دست ما می‌رسد که به صورت موردی برای آن پرونده تشکیل شده و بازرسی صورت می‌گیرد.

درویشیان با اشاره به اینکه ما در جریان این بازرسی‌ها چهار نوع گزارش تهیه می‌کنیم، تصریح کرد: گزارش‌های اصلی یا اصلاحی حاوی پیشنهادهای اصلاحی برای دستگاه است، منظور از گزارش‌های تخلفاتی، تخلفاتی است که مدیران و کارکنان دستگاه‌‎های مشمول نظارت مرتکب می‌شوند که به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا هیئت‌های انتظامی آن‌ها ارسال می‌شود، در گزارش‌های کیفری، افرادی که مرتکب جرم شده‌اند به مراجع قضایی ارسال خواهد شد. نوع چهارم گزارشات مربوط به آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورات اداری اصست که برخلاف قانون تصمیم گرفته شده و در نهایت به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی بیان کرد: گزارش‌های تخلفات مدیران کل و بالاتر بر اساس اصلاحی که در قانون سازمان صورت گرفته به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شود. اگر مدیرکل یا هم‌طراز آن و یا بالاتر تخلفی کند، به هیئت‌های تخلفات نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: ماده پنج قانون تشکیل سازمان، نحوه بازرسی توضیح داده که توسط یک بازرسی یا هیئت‌های بازرسی انجام می‌شود. گزارش تخلفات و جرائمی که مرتکب می‌شوند را علاوه بر بازرس ما، رئیس هیئت نیز باید تایید کند. در قانون پیش‌بینی شده که گزارش باید توسط یک قاضی نیز تایید شود که به ان بازرس قضایی می‌گویند. در استان سه بازرس قضایی وجود دارد که یکی از آن‌ها من هستم. در تبصره دو ماده پنج بیان شده که قاضی در سازمان بازرسی باید ابلاغ خاصی از رئیس قوه قضاییه داشته باشد. اگر جرمی مشاهده شد، قانون به کسی که ابلاغ خاص دارد، اختیار داده تا قرار تامین صادر کند. تنها قرار بازداشت موقت باید توسط رئسی قوه قضاییه تایید شود.

درویشیان با بیان اینکه ماده 10 قانون تشکیل سازمان بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: گزارش‌های ما به ویژه گزارش‌های اصلی حاوی تعدادی پیشنهاد است و دستگاه‌ها مکلف هستند که این پیشنهادها را اجرا کنند و باید ظرف 10 روز اقدامات اجرایی را شروع کرده و گزارش دهند. اگر در انجام پیشنهادها کوتاهی کنند، مطابق با تبصره ماده 10، قابل تعقیب کیفری است.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی گفت: ماده 11 که در اصلاحات قانون تشکیل سازمان اضافه شده بسیار حائز اهمیت بوده و بر اساس آن ظرفیت‌های قابل توجهی برای سازمان پیش‌بینی شده است. بند الف این ماده امکان استفاده از توان تشکل‌ها و بخش خصوصی را داده که بنا بر آن می‌توانیم با تشکل یا مجموعه فنی قرارداد ببندیم. بند ب این ماده نیز بیان کرده که سازمان می‌تواند بر مناقصات و مزایده‌ها نظارت کند، بر اساس بند ج می‌توانیم گزارش‌های هشداری تهیه کنیم تا کاری که خلاف قانون است متوقف شود.

وی اضافه کرد: بند د ماده 11 در خصوص بحث اطلاع‌رسانی و وظیفه دستگاه‌ها، صداوسیما و همه افرادی است که وظیفه اطلاع‌رسانی را به عهده دارند. در این بند قیدی با رعایت قانون آیین دادرسی کیفری وجود دارد و این است که تنها گزارش‎هایی را می‌‎توانیم اعلام کنیم که قطعیت یافته و اعلام آن منعی نداشته باشد، بر حسب قانون محدودیتی در اعلام اسامی، دستگاه‌‎ها و افرادی که مرتکب تخلف یا جرم شدند، وجود دارد.

درویشیان در خصوص برخی از اقدامات سازمان بازرسی استان، اظهار کرد: در سال 96، 200 بازرسی از دستگاه‌های مختلف انجام شد که 54 مورد برنامه‌ای، دو مورد فوق‌العاده و 144 مورد بازرسی موردی بود. از این بازرسی‌ها 326 گزارش تهیه و 846 پیشنهاد ارائه کردیم. از 326 گزارش‌، 200 گزارش اصلی یعنی حاوی پیشنهادهای اصلاحی برای دستگاه‌ها بود. پیشنهادهای اصلاحی دو نوع بوده، گاهی پیشنهاد اصلاح رویه، فرایند و ساختار و گاهی پیشنهاد موردی است. ما 90 گزارش تخلفاتی و انتظامی و 36 گزارش کیفری داشتیم.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اضافه کرد: مجموع شکایات در سال گذشته 1924 مورد بود که 1493 مورد آن را رسیدگی کردیم. سایر موارد به این علت رسیدگی نشد که یا اواخر سال واصل شد که فرصتی برای رسیدگی نبود و یا برخی شکایات زمان بیشتری می‌برد، از مجموع گزارش‌های تخلفاتی در سال 96، 264 نفر به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات یا انتظامی و از 36 گزارش کیفری نیز 48 نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در سال 96، 2294 معامله به ارزش بالغ بر 456 میلیارد تومان مورد نظارت قرار گرفت. نماینده‌های ما در جلسات برگزاری مناقصه و مزایده شرکت کردند که در نتیجه 45 مورد لغو یا تجدید و 826 مورد با تذکر اصلاح شد. در سال 96، 94 گزارش هشداری به دستگاه‎های اجرایی استان ارسال کردیم که اثرات قابل توجهی در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم داشت.

درویشیان با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای ما در سازمان بازرسی، رویکرد بازرسی اثربخش است، تصریح کرد: اگر امکان اصلاح در حین بازرسی و رسیدگی وجود داشته باشد، مدنظر ما است و همکاران ما تذکر می‌دهند. اگر فردی اختلاس کرده باشد، قبل از اینکه پرونده‌اش به مراجع قضایی ارسال شود می‌تواند وجه را برگرداند تا مورد تخفیف قرار بگیرد. ما مواردی از این دست داشتیم. موارد دیگری در اصلاح رویه و فرایند بود که باید انجام می‌شد که در حین بازرسی‌ با تذکرها رفع شد.

  رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی با بیان اینکه ما 406 اثربخشی از این نوع در سال 96 داشتیم، عنوان کرد: در سه ماه اول امسال، 82 اثربخشی داشتیم و 24 نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی استان ارسال کردیم. 20 بازرسی برنامه‌ای در حال اجرا داریم، امسال 60 بازرسی برنامه‌ای پیش‌بینی شده که 20 برنامه را در سه ماهه اول ابلاغ کردیم، 20 بازرسی موردی نیز داشتیم که پنج گزارش به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد.

وی بیان کرد: 58 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی که واجد شرایط بازنشستگی بودند پیگیری و بازنشستگی آن‎ها صادر شد، برای 60 نفر نیز به عنوان عضو جدید مجوز صادر شد. در یک مورد برای رفع تصرف 7.5 هکتار از اراضی در مشهد پیگیری صورت دادیم که سند به نام دولت صادر شد. 123 هزار و 855 متر مربع مربوط به یکی از دستگاه‌ها بود که برگشت داده شد.

درویشیان گفت: در بحث مالیات نیز کارهای بسیار خوبی انجام شد. یکی از مشکلات ما فرارهای مالیاتی است. در یک مورد فروشگاهی، تجهیزاتی را فروخته و باید از عملکرد 50 میلیارد تومانه خود مالیات می‌داده که این کار انجام نشده بود. برای تعدادی شخص خصوصی بیش از 9 میلیارد تومان مالیات محاسبه و برگ تشخیص صادر شد. در ارزش افزوده نیز در یک مورد بیش از 190 میلیارد تومان ارزش افزوده پرداخت نشده بود که گزارش دادیم. سه میلیارد تومان حقوق دولتی مربوط به چند شرکت وابسته به دولت بود که پیگیری و به حساب خزانه واریز شد.

 رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اضافه کرد: مطالبات یکی از بانک‌های استان بابت تسهیلاتی که به یکی از نهادها داده بود، 108 میلیارد تومان بود که پیگیری و وصول شد. طلب شهرداری و برخی سازمان‌های وابسته به آن از اشخاص حقیقی و حقوقی بابت صدور مجوزها 4 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که پیگیری و وصول آن انجام گرفت. مناقصه‌ای مربوط به یکی از شرکت‌ها نیز تجدید و در نتیجه، 5 میلیارد و 600 میلیون تومان صرفه‌جویی شد. کارگروه اجرایی ممنوعیت به کارگیری الفاظ و اسامی بیگانه که باید در استان تشکیل می‌شد، در 21 سال گذشته انجام نشده بود که انجام گرفت.

وی ادامه داد: بیش از 2201 پروانه مربوط به مراکز تولید غذایی و بهداشتی که یا زمان آن گذشته بود و یا نباید مجددا اجازه فعالیت به آن‌ها داده می‌شد، بعد از هشدارها، 728 پروانه تعیین تکلیف و 86 مورد ابطال شد. ما به طور مستقیم بر بخش خصوصی نظارت نداریم.

درویشیان خاطرنشان کرد: در ماده 19 آیین‌نامه ناظرین بهداشتی دامپزشکی بیان شده که ناظرین نباید از نظر مالی به طور مستقیم با کارفرما ارتباط داشته باشند که در این زمینه مقاومت‌هایی صورت می‌گرفت اما با پیگیری ما این ارتباط مالی قطع شد. در چند قرارداد بیش از 5 میلیارد تومان اضافه پرداخت به پیمانکارها وجود داشت که با پیگیری‌های ما برگشت خورد.

 رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکثر اشکالات در دستگاه‌های بازرسی ناشی از عدم اطلاع مدیران و کارکنان به ویژه مدیران نسبت به قوانین و مقررات است، تصریح کرد: عدم آشنایی در تخلف و سوءجریان‌های اداری به ویژه در برخی دستگاه‌ها چون شهرداری‌ها و شورای شهر که هر چهار سال یک بار تغییر می‌کنند، بسیار تاثیرگذار است. ما برای پیشگیری از این امر جلسات آموزشی برگزار کردیم.

وی افزود: در ابتدا 9 جلسه توجیهی آموزشی  با اعضای منتخب شورای اسلامی شهرها در مشهد و شهرهای بزرگ استان برگزار شد. ما تعداد قابل توجهی از اعضای شورای قبل را به هیئت تخلفات استانداری معرفی کردیم. ما برای شوراها و برخی دستگاه‌های دیگر جلسات توجیهی داشتیم. 236 جلسه با مدیران ارشد استان در سال 96 برگزار کردیم.

درویشیان بیان کرد: ما از استانداری، برخی فرمانداری‌ها، ثبت احوال و ثبت اسناد بازرسی داشتیم. ما کارگروهی ذیل کمیته حمایت قضایی در دادگستری به نام صیانت از قوانین و مقررات داریم که مسئول آن بازرسی استان و با هدف رفع مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی است. ما در سال 97 که با تاکید مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و تولید قرار داده شده، استفاده حداکثری را در حمایت از بخش تولید و سرمایه‌گذاری انجام خواهیم داد. 11 مورد از سوی این کارگروه واصل، بررسی و اظهارنظر شد که برخی مربوط به دریافت تسهیلات و در حوزه مالیات بود.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی در خصوص گزارش برنامه‌های سال 96، اظهار کرد: 170 بازرسی برنامه‌ای در منطقه انجام شد که 54 مورد متعلق به خراسان رضوی، دو مورد فوق‌العاده و 417 مورد آن گزارش موردی بود. در مجموع 589 بازرسی‌ در منطقه داشتیم که 200 مورد متعلق به خراسان رضوی بود. ما در سال 96، 56 بازرسی سرزده در ایام عید برای نظارت بر خدمات انجام دادیم.

وی با بیان اینکه تعداد بازرسی در حوزه تولید بیشتر است، عنوان کرد: این امر بدین دلیل است که حوزه تولید بسیار گسترده و بازرسی‌ها نیز بر اساس تعداد بازرسان و سرانه آن‌ها است. بین 25 تا 30 درصد بازرسی در گروه تولید است.

درویشیان با اشاره به اینکه در قانون چیزی به عنوان حقوق نجومی نداریم، تصریح کرد: حقوق‌های غیرمتعارف تعبیر بهتری است. سازمان بازرسی در کل کشور و ما نیز در استان گزارشی در این زمینه تهیه و به سازمان ارسال کردیم. سازمان نیز این گزارش را به قوه قضاییه منعکس کرد. برخی از دریافتی‌ها طبق قانون و برخی غیرمتعارف بوده اما براساس قانون و ابلاغ پرداخت شده است. برخی پرداخت‌ها بدون مجوز قانونی صورت گرفته که منعکس شد و تعدادی این مبالغ را بازگرداندند.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اضافه کرد: در کل کشور و نیز در استان پرداخت‌هایی داشتیم که به عنوان حقوق نبود زیرا شاخص‌های پرداخت حقوق مشخص است بلکه بیشتر مزایایی بود که در کنار حقوق دریافت شد. این دریافتی‎ها محل ایراد ما بود. این مبالغ با قالب‌هایی پرداخت شد که مورد قبول نبود و یا در قالب اضافه‌کاری بیش از حد و یا اضافه‌‎کاری و ماموریت انجام نشده بود. بخشی از این مبالغ بازگردانده و بخشی نیز به مراجه رسیدگی‌کننده گزارش داده شد.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این پرداختی‌ها مربوط به طرح تحول سلامت در حوزه پزشکی بود که با ورود مجلس و وزارت بهداشت اصلاح شد. برخی از پرداختی‌های پزشکان در استان بالغ بر 100 میلیون تومان در ماه بود.

درویشیان در خصوص کمربندجنوبی، گفت: بحث کمربند جنوبی چند سالی مطرح بوده است. ما گزارشی را برای دادستانی تهیه کرده و فرستادیم. ما تا قبل از اینکه موضوعی در مرجع قضایی پرونده شده و به آن ورود پیدا کند، می‌توانیم وارد شده و گزارش دهیم. ما بررسی کرده و گزارش دادیم اما در این باره که مرجع قضایی بعد از آن چه تصمیمی می‌گیرد نمی‌توانیم دخالت کنیم.

رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اظهار کرد: آسیبی که در بانک مرکزی وجود دارد، عدم وجود ساختار قوی نظارتی بر بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری است که از جمله آن‌ها صندوق‌ها هستند، و هر نهادی که فعالیت مالی و اعتباری دارد حتما باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک آسیب جدی این است که ساختار برخی دستگاه‌ها مناسب نیست و برخی قوانین و مقررات ما ایراد دارد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: