• چهارشنبه ۶ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 974-3286-5
  • خبرنگار : 15277
  • منبع خبر : ----

/چندتوصیه برای مقابله با استرس کنکور/

کنکوری‌ها از مصرف قرص‌های آرام‌بخش بپرهیزند

مشاور مرکز مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی راهکارهای مقابله داوطلبان با استرس کنکور را  تشریح کرد.

سمیه افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه خراسان، با بیان اینکه استرس یک هیجان منفی است که با تغییرات جسمی، روانی و رفتاری همراه است و همه‌ی ما در زندگی آن را تجربه کرده‌ایم، عنوان کرد: کنکور هم یکی از آن مراحل پر استرس زندگی است لذا  داشتن کمی استرس برای داوطلبان  طبیعی است و این استرس ممکن است باعث افزایش کارایی فرد شود.

وی ادامه داد: اصولا امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است. کمی اضطراب می تواند میزان یادگیری و دقت فرد را بیشتر کند. اضطراب هنگامی نگران کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد که البته بایستی مرز بین اضطراب طبیعی و غیر طبیعی شناخته شود.

مشاور مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در برخی از افراد اضطراب به صورت علائم جسمی مختلف همانند شکم درد و سردرد ظاهر می‌شود که برای رفع آن به داوطلبان توصیه می‌شود به اندازه کافی استراحت و تغذیه مناسب داشته باشند. شب قبل از کنکور شام سبک میل کنند تا راحت‌تر به‌خواب بروند و در وعده‌ی روزانه غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کنند، زیرا این مواد به تدریج آزاد می‌شوند و توانایی ذهن را گسترش می دهد.

مشاور مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اضطراب کنکور قطعا آرامش ذهن را به هم می‌ریزد، افزود: به داوطلبان توصیه می‌شود تا به هیچ وجه از داروهای شیمیایی آرام بخش استفاده نکنند و ترجیحا از داروهای گیاهی مانند جوشانده گل‌گاو زبان و یا جوشانده لیمو عمانی مصرف کنند.  اگر داوطلبان استرس شدیدی دارند، می‌توانند برای رفع آن از آرمیدگی استفاده کنند، بدین صورت که کلیه عضلات خود را منقبض و با کشیدن یک نفس عمیق عضلات خود را شل کنند تا به آرامش برسند.

افشار  پیاده روی، نرمش صبحگاهی و شنا را از مواردی اعلام کرد که استرس را کاهش می‌دهد و ادامه داد: داوطلبین از تمرین و مطالعه در شب‌ آخر پرهیز کنند، زیرا این موضوع استرس مضاعفی را به شبکه ی عصبی فرد وارد می کند و منجر به وجود آمدن یک سری اختلالات در حافظه و یادگیری و تمرکز فرد می شود. همچنین داوطلبین نباید کار خود را زیاد کنند این موضوع خستگی فرد را چند برابر می کند و مهم این است که فرد آرامش خود را سر جلسه ی کنکور حفظ کند .

این روانشناس بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت استرس را هدفگذاری برای زندگی عنوان کرد و ادامه داد: باید بر روی این موضوع دقت داشت که فرد تمام تلاش خود را کرده است، کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت وقت برای جبران و یا تغییر هدفگذاری است، پس لزومی ندارد در حال حاضر به آن فکر کنند و می توانند این موضوع را به بعد از آمدن نتایج محول کنند.

افشار تاکید کرد: خانواده ها نیز تاثیر بسزایی در کنترل استرس داوطلبان دارند که بایستی بتواند با صحبت کردن و آرامش دادن به فرزندان خود، آنان را از نگرانی و اضطراب دور کنند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: