• جمعه ۸ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 974-3585-5
  • خبرنگار : 15090
  • منبع خبر : ----

4 ابزار فتنه‌سازی و فتنه‌گری از دیدگاه احمد خاتمی

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: فضای فتنه از این چهار ابزار استفاده از مقدسات، استفاده از مردم، استفاده ابزاری از تهمت و دروغ و افترا و شایعات و استفاده از نفوذی هاست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در آیین بزرگداشت سالروز شهدای 7 تیر در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: منافقین یا همان داعش‌های وطنی آن زمان خواب های زیادی دیده بودند و در پرونده سیاه آن ها ترور 17 هزار نفر وجود دارد، ولی خداوند به این خون های پاک برکت داد و خون آن ها هدر نرفت؛ انقلاب سومی شکل گرفت و با خون پاک آن ها کلک منافقین در این کشور کنده شد.

وی ادامه داد: این شهیدان، کسانی بودند که زمینه ساز شهادت آن ها فتنه و فتنه گری ها بود. این یک عبرت برای دیروز، امروز و فرداست که اگر جو فتنه حاکم شود، خروجی آن این قربانی هاست و نباید گذارد این جو حاکم گردد. 

خاتمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: ایشان فرمود «برای بعد از خود سه نگرانی دارم؛ یکی اینکه بعد از اینکه راه را پیدا کردند، به بیراهه بروند. دومین نگرانی من فتنه های کور و گمراه کننده است. شکم پارگی و شهوت پرستی سومین نگران من است». باید توجه داشت ما همیشه با سه فضا در جامعه رو به رو هستیم. فضای نخست فضای حاکمیت حق است. فضای دوم فضای حاکمیت باطل است. فضای سوم فضای حاکمیت فتنه است. در فضای حاکمیت حق، کمک به حق و عدم تنها گذاردن آن وظیفه است و باید در رسیدن به قله ها با آن همراه باشیم. اگر همراهی نباشد، حتی امام بزرگی مانند امام علی(ع) کاری از پیش نمی برد. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در تاریخ ایران این فرصت طلایی که امروز در عرصه حاکمیت حق در این کشور پیدا شده، بی نظیر است، خاطرنشان کرد: قانون اساسی براساس دین و مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفته و باید کمک کنیم این نظام حق به آرمان های بلند خود برسد. 

وی تصریح کرد: فضای دوم فضای حاکمیت باطل است که در این فضا نخستین وظیفه تلاش برای لرزیدن و لغو شدن حاکمیت باطل است. این از مصادیق بارز نهی از منکر است. مبارزات مردم عزیز قبل از پیروزی انقلاب نهی از منکر و ادای این وظیفه بود. دومین وظیفه این است که در فضای باطل هضم نشده و رنگ آن را نگیریم. این سخن در فضای کلان حاکمیتی و فضای جزیی قابل اجراست. 

خاتمی افزود: فضای سوم فضای فتنه است. فضای فتنه فضای غبارآلوده ای است که حق با باطل در آن قاطی می شود و حق به صورت شفاف خود را نشان نمی دهد. زندگی در این فضا بسیار سخت است و باید مراقب بود در این فضا غبارآلوده نشد. تنها راه این امر نیز آن است که حجت شرعی چراغ راه انسان باشد. باید دید باید از چه کسی اطاعت کنیم. این امر انسان را از خطر می رهاند. اینکه اهل بیت(ع) سفینه النجات معرفی شده اند، به همین معناست. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارزیابی خود از فضای فتنه از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون عنوان کرد: 4 نقطه مشترک همه فضاهای غبارآلود در تمام فضای فتنه ها بوده است. نقطه اول آنکه فتنه سازان و فتنه گران استفاده ابزاری از مقدسات دارند. این امر موجب می شود حق در این بین گم شود. به عنوان نمونه بعد از پیامبر اکرم(ص) می خواستند مولا علی(ع) مطرح نباشد؛ بنابراین به این ترفند رسیدند که اگر نقل روایت آزاد باشد، قرآن منزوی خواهد شد و به بهانه حمایت از قرآن تا 100 سال نقل حدیث ممنوع شد. 

خاتمی با بیان اینکه آن زمان برای ایجاد تفرقه بین اطرافیان پیامبر(ص) مسجد ضرار در 2 کیلومتری مسجدالنبی ساختند، گفت: پیامبر(ص) از جنگ تبوک بازگشت؛ پیامبر(ص) برخی بزرگان را فرستاد این مسجد را به آتش کشیدند. این استفاده ابزاری از مقدسات است. از مسجد به عنوان خانه تیمی استفاده کردند. نمونه سوم شعار خوارج نهروان بود که «لا حکم الا لله» سر می دادند. این ها استفاده غلط کرده و از آن علیه مولا علی(ع) استفاده کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: از سال 100 هجری قیام بنی عباس با شعار الرضا من آل محمد علنی شد. این ها دروغ می گفتند و از محبوبیت اهل بیت(ع) استفاده ابزاری می کردند؛ تعدادی هم فریب خوردند. بنی عباس از این شعار استفاده ابزاری کرد. نمونه پنجم هم ابتدای انقلاب بود. آن زمان بی حجاب ها جلوی نخست وزیری دولت موقت اجتماع کردند که می خواهیم بی حجاب بمانیم. رئیس دولت موقت هم سخنرانی کرد و گفت در جمهوری اسلامی آزادی است و آیه لا اکراه فی الدین را بد معنا کرد. معنای این آیه انشا یعنی لا تکره فی الدین نیست؛ اگر این باشد، اجرای همه حدود اسلامی بی دلیل است. این آیه اخبار است؛ یعنی در مسایل اعتقادی، نه آن حوزه ای که به اجرا ربط دارد. استفاده ابزاری از این آیه شد که 40 سال بعد از انقلاب با عنوان نفی حجاب اجباری مطرح شده است.

خاتمی تصریح کرد: یکی از مراجع می گفت این شعار نفی حجاب اجباری مقدمه اسلام زدایی است. این هایی که این شعار را می دهند، اگر قدرت پیدا کنند، خواهند گفت حجاب اختیاری هم نه؛ سخن قانون است؛ مگر می شود بدون الزام باشد؟ بنابراین یک ابزار برای فتنه گری در طول تاریخ اسلام استفاده ابزاری از مقدسات است.

وی با اشاره به حوادث سال 88 گفت: در فتنه 88 پشت عکس امام موضع گرفتند و به جنگ با ولایت فقیه آمدند و استفاده ابزاری از نام و عکس مقدس امام کردند. این ابزار همیشه در تاریخ بوده و هست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابزار فتنه گران عنوان کرد: دومین استفاده فتنه، استفاده ابزاری از مردم است. هیچ بامی در تاریخ اسلام کوتاه تر از بام مردم نبوده است. به عنوان نمونه ابن زیاد به جناب مسلم گفت تو به کوفه آمده ای بین مردم ایجاد تفرقه کرده ای؛ این فرد خود را نماد مردم می دید. 

وی ادامه داد: در فتنه سال 88 هم بیانیه شماره یک، بیانیه شماره دو و... صادر می شد و در تمام آن، حقوق مردم گوش فلک را کر کرده بود؛ این یعنی استفاده ابزاری از مردم. بزرگترین خیانت به حق مردم شد و طلایی ترین فرصت در فتنه 88 سوزانده شد. لیکن استفاده ابزاری از مردم صورت گرفت.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: سومین ابزار فتنه استفاده از ابزار دروغ، تهمت، افترا و تخریب شخصیت ارزشی هاست. 9 تهمت به پیامبر(ص) زده شد. ساحر، مجنون، مسحور، جن زده، کاذب، کذاب و همه این تهمت ها در قرآن شمرده شده است. یکی از ویژگی های منافقین در سوره توبه این است که کسانی هستند که ایراد از بسیجی ها می گیرند. کسانی که داوطلبانه وظیفه خود را نسبت به اسلام نشان می دهند. معلوم می شود این جریان دیرینه بوده است. اگر با تخریب شخصیت بتوانند کار را تمام کنند، به ترور شخص وارد نمی شوند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سیل تهمت و افترا روانه شهید بهشتی بود، یادآور شد: بنی صدر روزنامه ای به نام انقلاب اسلامی داشت که فحش نامه علیه شهید بهشتی بود. روز 14 اسفند سال 59 بنی صدر در دانشگاه تهران سخنرانی داشت و تلویزیون نیز آن را پخش می کرد. من آن شب نزد شهید بهشتی بودم که تهمت می زدند «بهشتی؛ طالقانی را تو کشتی» و این نامرد(بنی صدر) با رفتارش تایید می کرد. من به چهره ایشان نگاه کردم؛ دیدم با نهایت آرامش می گوید از روز اولی که وارد انقلاب شدیم، این مسایل را پیش بینی می کردیم. 

خاتمی اظهار کرد: پیش از شهادت، ایشان در شهرهای بین راه خراسان و تهران برای سخنرانی رفت و همه سخنرانی های وی را بر هم زدند و نگذاشتند در هیچ شهری سخنرانی کند. این ها تحت تاثیر فضای فتنه بودند و این چهره نورانی را خلاف نشان داده بودند. 

وی با اشاره به فضای تبلیغاتی علیه امام علی(ع) در دوره حکومت ایشان ادامه داد: وقتی در شام خبر دادند که علی(ع) در محراب به شهادت رسید، گفتند مگر علی(ع) هم نماز می خواند؟ اینچنین تهمت درست کردند. نباید گذاشت این فضای فتنه شکل گیرد. تردید نکنیم که یک رسالت تعریف شده فضای مجازی بیگانه همین است که با نشر دروغ علیه خدمتگزاران نظام و علیه شخص ولایت و همراهان آن، حق را گم کنند و افراد ساده لوح را فریب دهند. راه این هم این است که اساس بر این گذاریم فضای مجازی دشمن دورغ می گوید و شایعه سازی و دروغ سازی می کند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چهارمین ابزار فتنه نفوذی ها هستند، گفت: در تشکیلات معاویه و یزید نفوذی ها همه کاره بودند. حادثه کربلا را این ها آفریدند. سر جون رومی دستیار ویژه معاویه و یزید بود. او پیشنهاد می دهد به ابن زیاد بگو هم استاندار بصره باشد و هم کوفه. این جنایتکار حوادث سخت عاشورا را شکل داد. در حادثه شام و بردن آزادگان کربلا به آنجا قرار بود روز دوم اهل بیت(ع) اعدام شوند. نفوذ را به جایی رساندند که می خواستند ایشان را به شهادت برسانند. آن هایی که ورق را بازگردانند، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بودند. 

خاتمی تاکید کرد: فضای فتنه از این 4 ابزار استفاده از مقدسات، استفاده از مردم، استفاده ابزاری از تهمت و دروغ و افترا و شایعات و استفاده از نفوذی هاست. باید از گذشته عبرت گرفت. در فضای فتنه چراغ راه ولایت و حجت شرعی است. اگر در پی حجت شرعی باشیم، جان سالم از معرکه به در می بریم. نکته دوم هشیاری و بصریت است. تحت تاثیر فضای باطل و مجازی آلوده قرار نگیریم که قطعا پشیمانی در پی دارد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: