• دوشنبه ۱۱ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 974-4886-5
  • خبرنگار : 15172
  • منبع خبر : ----

سامانه هوشمند "رانندگی ایمن" و کاهش تصادفات در ایران

یک پژوهشگر حوزه برق و طراح سامانه هوشمند "رانندگی ایمن"  گفت: این سامانه اثر به سزایی در کاهش تعداد تصادفات رانندگی، بهبود فرهنگ رانندگی و به دنبال آن کاهش ترافیک به خصوص در کلان شهرهای ایران خواهد داشت.

دکتر سید مهرداد حسینی، فارغ‌التحصیل  رشته مهندسی برق با گرایش کنترل از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه  خودروهای خودران باعث کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سرنشینان می‌شوند، تصریح کرد: در سال 2014 در دانشگاه صنعتی چالمرز واقع در کشور سوئد در زمینه سیستم های ایمنی فعال خودرو  (Systems Active Safety) و خودروهای خودران(Autonomous vehicles)مشغول به تحقیق شدم. در آن جا پروژه مشترکی بین دانشگاه چالمرز و کمپانی خودروسازی ولوو تعریف شده بود و محور اصلی کار، تمرکز و طراحی بر روی توسعه سیستم های ایمنی فعال خودرو و کاربرد آن در خودروهای بدون سرنشین یا همان خودران بود.

وی ادامه داد: این تحقیقات شامل شناسایی و مدل سازی رفتار راننده وطراحی سیستم هشدار برخورد به جلو و انحراف از مسیر بود که با در نظر گرفتن خصوصیات رفتاری راننده انجام پذیرفت تا راندمان و کارایی سیستم افزایش یابد. پس از آن، تست سیستم های ایمنی طراحی شده به صورت سخت افزار در حلقه ( (Hardware in Loop انجام پذیرفت تا اصلاحات و رفع عیوب در صورت نیاز برطرف شود.

مدرس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: پس از برگشت به ایران در سال 2016، یک تیم فنی و بررسی اولیه و میدانی راجع به سیستم های ایمنی فعال در داخل کشور تشکیل دادیم و پس از آن به امکان سنجی جهت پیاده سازی و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت‌های کشور، امکانات جاده ای و اجرایی شدن آنها در خودروهای موجود و یا در حال ساخت پرداخته شد. در ادامه طراحی الگوریتم های ایمنی، اجرا و پیاده سازی آن‌ها مورد توجه قرار گرفت و سامانه ای با عنوان "سامانه هوشمند رانندگی ایمن" طراحی گردید که اکنون در فاز توسعه قرار دارد. 

وی اضافه کرد: در این سامانه وظایف مختلفی تعبیه شده که شامل تشخیص رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی، هشدار و ثبت رفتارهای ریسک پذیر و در نهایت ارسال داده های ثبت شده به مراجع ذیربط است.

این پژوهشگر حوزه برق تصریح کرد: تمامی شرکت‌ها و یا مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای بدون سرنشین فعالیت می کنند، نیاز به مکانی با ویژگی های خاص دارند که در آن ها محصولات خود را تست و صحه سنجی کنند. این فضا اصطالحا میدان تست Test Field)) گفته می شود. 

حسینی در خصوص "سامانه هوشمند رانندگی ایمن" تاکید کرد: سامانه هوشمند رانندگی ایمن از دو لایه نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است و هدف اصلی آن کمک دادن به راننده با هشدار به موقع در شرایط پرخطر به منظور جلوگیری از تصادفات است.

وی اضافه کرد: با توجه به آمارهای موجود، سه دسته از مهمترین رفتارهای ریسک پذیر که عمدتا منجر به بروز سوانح در داخل کشور می شود، عدم رعایت فاصله مجاز با خودرو/عابر مقابل، عدم توجه به رانندگی در بین خطوط و داشتن سرعت بالا است. در این سامانه، سایر خودروها و همچنین عابر پیاده در اطراف خودروی در حال حرکت تشخیص داده می شود. 

این مدرس دانشگاه صنعتی شریف افزود: علاوه بر آن خطوط بین مسیر رانندگی نیز تشخیص و علامت گذاری می شوند. سپس با توجه به این اطلاعات و داده های خودرو از جمله سرعت، رفتار پرخطر در هنگام رانندگی تشخیص داده شده و در صورت تکرار بیش از حد مجاز به راننده هشدار و آلارم داده می شود. 

حسینی عنوان کرد: این سامانه قابلیت اجرا برای خودروهای سبک و سنگین دارد و از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه خودمان در داخل از ابتدا طراحی نمودیم و دوم اینکه من معتقد هستم این سامانه اثر به سزایی در کاهش تعداد تصادفات رانندگی، بهبود فرهنگ رانندگی و به دنبال آن کاهش ترافیک به خصوص در کلان شهرها خواهد داشت و در نهایت بازخوردهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با حمایت و سرمایه گذاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیت های فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری و حمایت علمی معاونت بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیصورت گرفته است.

این پژوهشگر حوزه برق اظهار کرد: این سامانه که مرحله اول ثبت اختراع آن نیز انجام شده است، در حال حاضر با کمک و همکاری یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تجهیزات جانبی خودرو در حال تکمیل، تست و استفاده بر روی خودرو است.

حسینی  خاطرنشان کرد:همان طور که گفته شد تمام خودروهای مجهز به سیستم های ایمنی و خودران در سراسر دنیا در فضایی اختصاص یافته و با ویژگی های خاص بارها و بارها تست و در صورت نیاز رفع عیب می گردند.

وی ادامه داد: این بسیار حائز اهمیت است چرا که امکان و اجازه تست خودروهای خودران در داخل شهر و اماکن عمومی به لحاظ مسائل ایمنی وجود ندارد. لذا وجود یک میدان تست که ضمن اینکه شرایط رانندگی واقعی درون شهری و برون شهری را برای راننده و خودرو فراهم می کنند، از لحاظ ایمنی در درجه بالایی قرار دارند و قابلیت انواع مختلف تست های ایمنی را دارا است، ضروری می باشد.

مدرس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پروژه جدید هم با محوریت طراحی میدان تست خودروبا گروه پژوهشی ایپک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در حال انجام است، تصریح کرد: نتایج حاصل از این تحقیقات یک طراحی مفهومی و تفصیلی به همراه جزئیات اجزا یک میدان تست با کاربری‌های مختلف تعریف شده در آن برای ساخت ارائه می دهد.
 
حسینی اضافه کرد:  در این تحقیقات بیش از ۴۰ میدان تست موجود در دنیا تاکنون مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. میدان تست مورد نظر در این طرح تحقیقاتی، علاوه بر تست سیستم های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران، دارای کاربرد های دیگری نیز هستند. به عنوان نمونه، تمرین رانندگان خودروهای ویژه مثال خودروهای حامل سوخت در مسیرهای پر پیچ و خم، تست های رایج پایداری و ایمنی خودرو شامل تست ترمز، لغزندگی و ...، از دیگر کاربری های این طرح محسوب می شوند.

وی با اشاره به اهمیت سیستم های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران، یادآور شد: مسئله ایمنی خودروها از دیرباز مورد توجه محققین بوده است اما طی چند سال گذشته این مسئله به همراه مسئله رفاه راننده و سرنشینان، اصلاح و بهبود فرهنگ رانندگی، کاهش ترافیک در کلان شهرها، کاهش مصرف سوخت و آلودگی و همچنین رشد روز افزون تکنولوژی و وارد شدن آن به زندگی مردم موجب اقبال و توجه زیاد به سمت خودروهای با ایمنی باال و در نهایت خودروهای
بدون سرنشین شده است.

این پژوهشگر حوزه برق با بیان اینکه کشور ما متاسفانه معمولا جزء پنج کشور اول در تعداد بالای تصادفات و کشته شدگان سوانح رانندگی قرار دارد، گفت: آمارهای رسمی داخلی و خارجی زیادی در این زمینه وجود دارد. بر اساس اعلام آمار وزارت بهداشت در ایران به طور متوسط هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می دهد و همینطور بر اساس اعلامنظر کمیسیون اقتصادی مجلس هزینه مستقیم و غیر مستقیم حوادث رانندگی معادل۷% درآمد ناخالص ملی کشور است. همین دو مورد اهمیت بسیار زیاد موضوع را نشان می دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین از نقطه نظر علمی، به عنوان یک پژوهشگر، من وظیفه خود می دانم که به پیشرفت تکنولوژی کمک کنم و در دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته سیستم های ایمنی فعال خودروها و ساخت خودروهای خودران که یکی از داغ ترین مباحث علمی و تکنیکی در زمینه مهارت من می باشد، مشارکت داشته باشم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: