• دوشنبه ۱۸ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 974-7087-5
  • خبرنگار : 15259
  • منبع خبر : ----

/به مناسبت شهادت رئیس مذهب شیعه/

یک کارشناس مذهبی:
باز بودن فضای اجتهادی، عامل پویایی فقه شیعه است

یک کارشناس مذهبی گفت: پویایی فقه شیعه به باز بودن فضای اجتهادی برمی‌گردد و برخی احکام در طی زمان تغییر می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رضایی تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون فقه تشیع و معارف امام صادق(ع) اظهار کرد: پویایی فقه شیعه به باز بودن فضای اجتهاد برمی‌گردد، احکام پایه هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و اگر احکامی که مربوط به زمان و مکان خاصی است، در شرایط خاص خود نیز تغییر خواهد کرد؛ پس احکام پایه و اساسی که همچون قانون اساسی یک کشور است، دست‌نخورده باقی می‌ماند و احکام روبنایی بر اساس شرایط موجود نیازسنجی شده و بر مبنای قرآن و حدیث استخراج می‌شود.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) در یکی از حساس‌ترین دوره‌ها متکفل امر امامت بوده‌اند و پس از شهادت پدر بزرگوار خود امام باقر(ع)، یک دوره طولانی ۳۵ ساله را مدیریت و خط سیر پدر را دنبال کردند.

رضایی تهرانی بیان کرد: خط سیر پدر ایشان، ماجرایی طولانی دارد که بعد از رحلت رسول خدا، تمامی مسئولیت‌های علمی و عملی جامعه بر دوش حضرت علی گذاشته شد؛ همان‌طور که رسول خدا در بعد علمی امام علی(ع) خود را شهر علم و ایشان را باب آن شهر خوانده‌اند، به لحاظ عملی نیز «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را یادآور شده‌اند.

وی ادامه داد: در بعد علمی، امت از علم نبوی محروم شدند تا زمان امام باقر که درگیری بین بنی‌امیه و بنی‌عباس تشدید شد و ایشان در این فضای به‌هم‌ریخته سیاسی، گوشه‌ای از علم نبوی را گشودند و به همین دلیل باقرالعلوم شناخته شدند، همچنین پیامبر اکرم نیز این موضوع را پیشاپیش مژده داده بودند که امامی هم‌نام ایشان به گونه‌ای فوق‌العاده علم را می‌شکافد.

این کارشناس مذهبی افزود: امام صادق(ع) پس از پدر به مدت ۳۵ سال همین مسیر را دنبال کردند، لذا عمده معارف اسلام، از زبان ایشان و پدر بزرگوارشان بیان شده؛ هم در مسائل توحید، اسماء‌الله و معاد و نیز در بحث احکام، از ابتدایی‌ترین کتب تا نهایی‌ترین آن‌ها، به همین دلیل در میان فرقه‌های اسلامی، به فقه «جعفری» شهرت یافته که در واقع سنگ بنای گستره علوم الهی را امام باقر و امام صادق دنبال کردند و توانستند گوشه‌ای از معارف را به انسان‌ها منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وجه ممیز فقه شیعه در میان مذاهب اسلامی گفت: اتصال تشیع به رسول خدا، خط مستقیمی است که موجب امتیاز آن شده است؛ دیگر مذاهب علوم خود را از اصحاب رسول خدا می‌گیرند و طبعا اصحاب انسان‌های معصومی نبودند، همچنین دایره ارتباطتشان با ایشان و دریافتشان از معارف محدود بوده است؛ لذا آنچه دیگران از طریق اصحاب رسول خدا در معارف و احکام گرفتند، از چند زاویه محدودیت دارد و این باعث می‌شد که نگاهی بسته ایجاد شود.

رضایی تهرانی تصریح کرد: عمده‌ترین امتیازی که فقه شیعه دارد، متکی بودن به قرآن و حدیث است و چون از این دو عنصر و منبع و از طریق وحیانی بهره‌وری می‌کند و دیگر محورها را به روی خود بسته، پس در هاله‌‌ای از قداست و عصمت قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: شیعه معارف خود را از طریق ائمه عصمت و طهارت می‌گیرد و بنابراین علم این بزرگواران متصل به امیرالمومنین و علم ایشان متصل به رسول خدا بوده؛ لذا از فضایی گسترده‌تر و عالی‌تر برخوردار است.

رضایی تهرانی اظهار کرد: بسیاری از معارف که در مذهب شیعه مطرح است، در مذهب اهل سنت مطرح نیست یا به‌ گونه کم‌تاثیر مطرح شده؛ این موصوع چیزی است که خود اهل سنت نیز به آن اذعان دارند و با افتخار مدعی هستند که روسای هر چهار فرقه اهل سنت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگردان امام باقر هستند و بر معارف حضرت تکیه می‌کردند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در فقه دیگران دو عنصر موجود است؛ قیاس و اسفصال؛ یعنی اگر در مسئله‌ای، روایتی نیابند که مورد قبولشان باشد یا آیه‌ای پیدا نکنند که درمورد بحثشان باشد، از این دو استفاده می‌کنند و قیاس آن است که در آن موضوعی با موضوع دیگر قیاس شده،حکم آن موضوع در موضوع دوم جاری می‌گردد. همچنین در استفصال، اگر چیزی به نظرشان در مقطعی خوب رسید، خوب بودن آن نشانه صحیح بودن آن دانسته می‌شود که البته فقه شیعه براساس آموزه‌های ائمه عصمت و طهارت، با این دو محور مخالف است و در آن از قیاس و استفصال خبری نیست.

وی افزود: مبنای فقه شیعه آن است که یا باید وحی مستقیم الهی باشد، از طریق قرآن و یا وحی با واسطه از طریق امام؛ و این دو مبنا که اعتبار اصلی فقه شیعه را پایه‌گذاری می‌کند، یعنی تکیه سنگین به کتاب و سنت رسول خدا و اهل بیت و راه دیگری را بر نمی‌تابد، موجب شده از استحکام و قوت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: