• چهارشنبه ۲۰ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 974-11114-5
  • خبرنگار : 15160
  • منبع خبر : ----

چگونه با انسان‌های سرسخت مواجه شویم؟

معمولا انسان‌ها با زندگی در اجتماع، تجربه‌های ناخوشایندی از برخورد نامطلوب افراد را در خانواده و محیط کار مشاهده می‌کنند. معمولا این رفتارهای ناشایاست غیر منطقی هستند و اولین ایده‌ای که در این شرایط به ذهن فرد آسیب دیده  می‌رسد، قطع کردن رابطه برای جلوگیری از تنش بیشتر است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سایکو سنترال، معمولا اولین واکنش به رفتارهای ناشایست و غیر منطقی، قطع کردن رابطه است، اما با توجه به اهمیت پیوند‌های خانوادگی و ضرورت دیدار دوستان و آشنایان، در صورت مشاهده رفتارهای نامطلوب در آنها بهتر است به جای قطع رابطه ابتدا با پنج نوع شخصیت مشکل‌ساز آشنا شوید و در ادامه روش تعامل با آنها را به کار ببرید.

1. انسان‌های همیشه شاکی
متاسفانه این نوع شخصیت در مقایسه با انواع دیگر به شدت شایع است و این افراد همواره نکات منفی وضعیت خود و اطرافیانشان را  می‌بینند و با پیدا کردن نقاط ضعف و حواشی منفی، به دنبال راهی برای تخریب لحظه یا طرف مقابل هستند.

از دیدگاه علم روانشناسی برای تعامل سازنده با این افراد بهتر است از دو روش کاملا موثر وارد شوید.

اولین گام دانستن این مهم است که در واکنش با این افراد چه کارهایی را نباید انجام دهید. پس بهتر است با شکایت‌ و انتقادهای همیشگی آنها موافقت نکنید، هرگز سریعا عذر خواهی نکنید و در نهایت هرگز حالت دفاعی و یا حالت مقابله به مثل نگیرید، چرا که این افراد در بازیابی توان انتقادی خود مهارت ویژه‌ای دارند.

در دومین گام بهتر است با معرفی یک روش نوین به فرد شاکی کمک کنید تا بدون شکایت بیشتر به نتیجه دلخواه برسد.

پس بهتر است با پیروی از یک نگرش حله مسئله، وقایع را بدون موضع‌گیری و ناراحتی برای فرد شاکی بیان کنید. در واقع با توجه به این مهم که این مدل شخصیتی از توانایی لذت بردن از ابعاد مثبت زندگی محروم است، بنابراین به او کمک کنید تا به جای انتقاد، بیشتر بر روی زیبایی‌های زندگی تمرکز کند.

2. انسان‌هایی که همه چیز را می‌دانند
نوع دوم شناخته شده در مجموعه تیپ‌های شخصیتی، کسانی هستند که همیشه در جمع به دنبال اثبات برتری دانش خود بر دیگران هستند. این افراد همیشه نظر می‌دهند و خود را دانای کل می‌دانند و از مقایسه انسان‌ها با یکدیگر هرگز خسته نمی‌شوند.

 از نظر روانشناسی بهترین روش برای تعامل با این افراد استفاده از یک لبخند ساده همراه با تکان دادن سر است. با این روش آنها متصور می‌شوند که برنده شده‌اند و شما هرگز زمان و انرژی برای رویارویی بی‌فایده با این افراد را  هدر نمی‌دهید.

در صورت تمایل برای رویارویی با این افراد بهتر است نظر منتقد خود را با صراحت و بدون هرگونه احساس گذشت بیان کنید و در ادامه با آوردن دلایل محکم و استدلال کافی نظر نامربوط او را به چالش بکشید.

3. کسانی که زود از کوره در می‌روند
معمولا در بین دوستان و آشنایان شخصیت‌هایی وجود دارند که با بررسی دقیق آنها متوجه می شویم که متکبر، خود برتربین و پرخاشگر هستند.

هنگام مواجه با این افراد یا گرفتار شدن در دام آنها، معمولا با انتخاب‌های متعددی مواجه می‌شوید که بهترین آنها ترک کردن محیط است. در مواقعی که این شخصیت همکار شما است و شما برای ادامه کار ناچارید با او همکاری کنید، بنابراین بهتر است نگرش خود را در مورد این افراد عوض کنید و به جای ترک صحنه، رفتار خود را عوض کنید، یعنی به خود آموزش دهید که رفتار این افراد را با جلوگیری از به دام افتادن در حلقه عصبانیت کنترل کنید و  هرگز در منازعات این افراد شرکت نکنید.

4. افراد به شدت بدبین
افراد بدبین نیز مانند افراد پرخاشگر با بمباران انرژی منفی سعی می‌کنند تا روحیه اطرافیان خود را تضعیف کنند. معمولا این افراد نا امید هستند و با بیان جملاتی مثل « دیگه خسته شدم » یا « اینکار دیگه فایده‌ای نداره » سعی می‌کنند که نگرش خود را به اصطلاح به کرسی بنشانند.

بیشترین خطر ناشی از همنشینی با این افراد، به دام افتادن ناخودآگاه در حلقه بدبینی آنها است.

از نظر علم روانشناسی بهتر است هرگز با این افراد بحث نکنید، هرگز تحت تاثیر باورهای غلط این افراد دنبال راه چاره نباشید، در جواب آنها همیشه جملات خوشبینانه بیان کنید، به آنها ثابت کنید که تغییر همیشه ممکن است و آنها را تشویق کنید که به جای تمرکز بر یک داستان منفی، به ابعاد و جایگزین‌های مثبت نیز فکر کنند.

در نهایت به یک فرد بدبین بگویید که به نظر تو بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید چیست؟ تا او را با استفاده از دلایل منطقی از حلقه بدبینی نجات دهیم.
 
5. افراد حسود و مخفی‌کار
این نوع شخصیت بیشتر در محیط کار مشاهده می‌شود. این افراد هرگز نمی‌توانند موفقیت شما را نظاره گر باشند و با ترسی که از رویارویی مستقیم دارند، بیشتر از ابزارهای کمکی مثل طعنه زدن، شایعه پراکنی و کوتاهی در انجام وظایف به دنبال تخریب شما هستند.

از نظر روانشاسی بهترین راهکار، دفاع از مواضع خود، آموزش شیوه برخورد با خود به دیگران و کنار گذاشتن بحث و مشاجره با این افراد است، چرا که آنها صرفا به دنبال عصبانی کردن شما و گرفتن نقطه ضعف هستند پس هرگز به آنها اجازه پیشروی ندهید.

 در پایان، روانشناسان توصیه می‌کنند که در صورت عدم موفقیت با راهکار مطرح شده، بهترین گزینه خروج از رابطه است و در صورت ضرورت حفظ رابطه، به حداقل رساندن مکالمات بهترین روش برای کنترل بر اوضاع اطراف است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: