• پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 975-13914-5
  • خبرنگار : 15113
  • منبع خبر : ----

خستگی چشم دیجیتالی، بیماری عصر مدرن

امروزه بسیاری از افراد به طور پیوسته با رایانه کار می‌کنند و یا ساعت‌ها به صفحه گوشی‌ هوشمند یا تبلت‌ها خیره می‌شوند که این مورد موجب خستگی چشم دیجیتالی خواهد شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ترکیش نیوز، سندرم خستگی چشم دیجیتالی ناشی از نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌ها به مدت طولانی شامل اختلالات بینایی مختلفی می‌شود.

چشم‌پزشک Zeynep Dadacı  در مورد این بیماری گفت: شایع‌ترین شکایت بیماران در این مورد خستگی چشم، سردرد، تاری دید یا دوبینی، سوزش و چروک شدن چشم‌ها، خشکی و یا پرآب بودن چشم و خارش است. هر چند در مورد افرادی که مجبور به کار مداوم با رایانه هستند روشی در کاهش و یا توقف آن وجود ندارد، اما این مورد برای افراد مبتلا به مشکلات زمینه‌ای چشمی موجب وخیم‌تر شدن بیماری چشمی خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر فاصله بین چشم‌ها و صفحه نمایش رایانه نامناسب بوده و صفحه نمایش در زاویه راست قرار نگرفته باشد و فرد بیش از حد سرش را پایین نگه دارد مانند زمان استفاده از گوشی همراه و تبلت، مشکلاتی مانند سردرد یا گردن‌درد نیز برای افراد ایجاد خواهد شد.

یکی از دلایل نزدیک کردن وسایل دیجیتالی به چشم بهتر دیدن است که نتیجه این عمل خستگی عضلات چشم است. در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دوربینی، خستگی چشم موجب مشکلات تمرکز، تاری دید، سردرد و خشکی به دلیل پلک زدن زیاد خواهد شد.

چگونه از چشمان خود در برابر دستگاه‌های هوشمند محافظت کنیم؟

اولین گام در درمان خستگی چشم دیجیتالی تشخیص مکانیزم‌ها و حذف آنها است. بنابراین افرادی که از رایانه در محل کار استفاده می‌کنند  باید به طور مرتب چشم را بررسی کنند. درمان بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌های سطح چشم موجب کاهش عوارض خستگی چشم دیجیتالی می‌شود.

حفظ عوامل محیطی تحت کنترل ضروری است

نور محیط کار باید تنظیم شود و نباید به طور مستقیم به چشم‌ها منعکس شود. روشنایی صفحه باید شبیه نور محیط باشد و کنتراست باید افزایش یابد. فیلترهای صفحه و عینک محافظ در برابر چراغ آبی بنفش نیز گزینه مناسبی است.

فاصله بین چشم‌ها و صفحه نمایش باید 50 تا 70 سانتیمتر باشد. استفاده از رایانه‌، تبلت‌ و گوشی‌ در فاصله خیلی نزدیک باعث خستگی چشم و سردرد می‌شود.

چشم‌ها را باید هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت داد.

رطوبت و دمای محيط نیز بايد تنظيم و از تماس مستقيم با تهويه مطبوع جلوگيری شود.

به غیر از حفظ عوامل محیطی، مصرف آب، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و الگوی منظم خواب  به کاهش خستگی چشم دیجیتال کمک می‌کند.




انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: