• شنبه ۲۰ مرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 975-6586-5
  • خبرنگار : 15288
  • منبع خبر : ----

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

سبک زندگی ما در محیط‌های اداری اسراف‌کارانه است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه در حال حاضر سبک زندگی‌ای که ما خصوصاً در محیط‌های اداری داریم،علاوه بر زندگی شخصی، سبک اسراف‌کارانه است. 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی درگفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص نقش دانشگاه در بهبود وضعیت اقتصادی کشوراظهار کرد: من فکر می‌کنم اکنون شرایط کشور ما به لحاظ شرایط داخلی و خارجی، خاص است. قطعاً مسئولین کشور سیاست‌گذاری‌ها و تدبیرهای لازم  را برای مواجه با مشکلات موجود در کشور برنامه‌ریزی می‌کنند و در حدی که مصلحت باشد این سیاست‌گذاری‌ها را به گوش مردم می‌رسانند.

وی با بیان اینکه ما باید ببینیم در حوزه‌های کاری خودمان و امور دانشگاه، کجای این فضا ایستاده‌ایم، ادامه داد:  فرض کنید که ممکن است امسال کشور دچار بحران اقتصادی باشد. من در این کار کجا ایستاده‌ام و چه کاری می‌توانم بکنم؟ اگر قرار باشد سبک زندگی من با سبک زندگی قبلی و سال گذشته‌ام هیچ فرقی نکند، طبیعتاً ما با همان بحران‌ها و شرایط روبه‌رو می‌شویم و مشکلات بیشتر از گذشته به وجود می‌آیند، این مشکلات خود را در مسائل کلیدی نشان خواهند داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بسیاری از هزینه‌هایی که در محیط‌های دانشگاهی و سازمان‌های اداری می‌شود واقعاً مبتنی بر اسراف است. اگر ما در بسیاری از موارد هزینه‌ها را به صورت شخصی تامین کنیم ممکن است سنگینی زیادی بر دوش یک فرد کارمند نگذارد اما وقتی اینها را در دانشگاه متمرکز می‌کنیم هزینه‌های زیادی را به دوش سیستم می‌آورد.

ابراهیمی اضافه کرد: ما باید سبک زندگی خود را در محیط اداری و زندگی شخصی عوض کنیم؛ مثلاً فرض را بر این بگذاریم که در هزینه‌هایمان درصدی را مدیریت کنیم که این هزینه‌ها مجموعاً قدری کاهش پیدا کند. حالا اگر آن بحران و انقباض اقتصادی پیش بیاید من ضرر نکرده‌ام، اگر توسعه‌ای نیز باشد دو منفعت برده‌ام؛ یکی اینکه به لحاظ کمی دستم از نظر اقتصادی بازتر شده‌ و نکته مهم این است که سبک زندگی‌ام تغییر کرده است.

وی عنوان کرد:  برای مثال در سال گذشته یکی از اقداماتی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت این بود که دانشگاه نهار پرسنلی که اضافه‌تر بر فعالیت روزانه خود می‌ایستادند را تامین می‌کرد. در سال جاری این تصمیم گرفته شد که مبلغی به‌عنوان کمک هزینه به نهار کارمندان داده شود. در نگاه اول ممکن است هزینه‌ها در دوحالت تفاوتی نکند اما وقتی در اجرا وارد شدیم، تفاوت زیادی داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: زمانی که نهار به کارمندان داده می‌شد سطح وسیعی از افرادی که فعالیت می‌کردند یا نمی‌کردند چون این غذا گذاشته شده بود، خیلی راحت اسراف می‌شد ، اما اکنون یک محاسبه منطقی وجود دارد؛ تایمکس(میزان ساعات حضور در محل کار) دیده می‌شود و آن کارمندی که دقیقاً این تایمکس را دارد هزینه نهار را مصرف می‌کند. و این اقدام رقم بالایی از سرفه جویی را وارد سیستم کرده است.

ابراهیمی بیان کرد: مثلاً ما در سیستم دانشجویی این نکته را عنوان کردیم که  اضافه کار پرسنل نباید نسبت به ماه قبل افزایش داشته باشد، خصوصاً اضافه کارهای کیفی. اگر کسی کار اضافه کمی‌ای کرده همان باید محاسبه شود. در همین ماه اخیر جلوی درصد بالایی از اسراف گرفته شده است.

وی اظهار کرد: من معتقدم این نکته که ممکن است به عنوان یک تهدید مطرح بوده را ما باید به یک فرصت تبدیل کنیم و سبک زندگی اداری خود را در محیط‌های سازمانی تغییر دهیم، نگاه اسراف کارانه نداشته باشیم، مخارج جزئی که خود افراد می‌توانند تامین کنند را از دوش سیستم برداریم و تک تک افراد سرفه‌جویی‌های لازم را در همین مسائل جزئی رعایت کنند، خود این کارها رقم‌های کلانی در سیستم اداری می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: نتیجه انجام این اقدامات این است که، آن بخش‌هایی که بودجه دانشگاه کمبود خود را نشان می‌دهد، جبران می‌شود، مثلاً کمبود بودجه در کارهای جزئی دیده نمیشود اما به طور مثال در مسئله درمان این کمبود بودجه وجود دارد و ناشی از آن است که این بودجه در جای دیگری هزینه شده است. اگر این هزینه‌های جزئی کاهش پیدا کند، هزینه‌های ضروری دانشگاه هنگام مواجهه با بحران اقتصادی خود را کمتر نشان می‌دهد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: