• سه شنبه ۱۳ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 976-6487-5
  • خبرنگار : 15300
  • منبع خبر : ----

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز»:

«خام به‌صورت قرمز»، نمایش‌نامه‌ای در بستر درام است

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» گفت: ذهن من، به‌ سمت متن‌هایی که از کلیشه‌ها به‌دور باشد و مخاطب را در برهه‌های زمانی مختلف، شوکه کند؛ می‌رود. دنبال موضوعی بودم که توان بسط دادنش در بستر درام، به خوبی وجود داشته باشد.

امیرحسین آژیر در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان گفت: «خام به صورت قرمز» داستان فرد گیاه‌خواری به نام مهرداد است که طی مرحله‌ای طبق گذشته‌ی سیاهی که دخترخاله‌ی وی، ناهید داشته است، بدون میل قلبی، تبدیل به یک فرد گوشت‌خوار می‌شود؛ این موضوع، دایره‌ی جدیدی در زندگی این‌ فرد ایجاد می‌کند.

وی در ارتباط با شکل‌گیری ایده تشریح کرد: ذهن من، به‌ سمت متن‌هایی که از کلیشه‌ها به‌دور باشد و مخاطب را در برهه‌های زمانی مختلف، شوکه کند؛ می‌رود. دنبال موضوعی بودم که بسط دادنش در بستر درام، به خوبی شکل گیرد.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» افزود: این ایده اتفاقی به ذهن من رسید و در ابتدا ایده‌ای گذرا بود که یادداشت کردم و تبدیل به یک کار مونولوگ شد و بیش‌تر آن‌را پرورش دادم و تبدیل به یک‌ کار بلند دو‌ پرسوناژه شد.

امیرحسین آژیر درخصوص سایر آثار حاضر در جشنواره خاطرنشان کرد: درگیر مقدمات اجرای خود بودم و هنوز سایر آثار جشنواره‌را ندیده‌ام، اما تعاریفی که از سایرین وافرادی که، به‌تماشای آثار رفته‌اند، شنیدم، گویای این بود جشنواره از سطح‌بالایی برخوردار است و آثاری که با یک‌دیگر رقابت می‌کنند بسیار خوب هستند.

وی بیان کرد: جشنواره‌ی امسال متاسفانه یک مشکل داشت؛ من علاقه داشتم مثل پارسال، جشنواره بخشی به‌نام «تجربه‌ها» داشته باشد؛ چون به‌نظرمن، بخش«تجربه‌ها» در جشنواره‌ی استانی، چه‌بسا از بخش اصلی مهم‌تر است.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» ادامه داد: چون بخش «تجربه‌ها» ورود افرادی را نشان می‌دهد که، اگر تجربه‌ی زیادی ندارند اما از پتانسیل‌ و استعداد بالایی برخوردار هستند و ممکن است سال بعد به بخش اصلی جشنواره‌ی استانی راه پیدا کنند و این، نقد من امسال به انجمن هنرهای‌نمایشی است.

امیرحسین آژیر اظهار کرد: باوجود بخش «تجربه‌ها»، علاوه بر پرانرژی‌تر برگزار شدن جشنواره، چه‌بسا راه، برای افراد با استعداد و پتانسیل بالا، برای سال آینده یا اجراهای عمومی دیگر آن‌ها، هموارتر می‌شد.

وی افزود: در قسمت «تجربه‌ها»، افراد تازه‌کاری شرکت می‌کنند که هنوز تجربه‌ی کافی ندارند و جدیدا وارد عرصه‌ی‌تئاتر شده‌اند؛ اما از استعداد بالایی برخوردارند که به‌خوبی در کار آن‌ها مشهود است.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» خاطرنشان کرد: بخش«تجربه‌ها» فضای خوبی برای محک زدن استعداد افراد تازه‌کار بود؛ کَما این‌که داوری مجزایی از بخش جشنواره داشت. همچنین جوایز مخصوص به‌خود‌ را، دارا بود.

امیرحسین آژیر ابراز کرد: به‌گونه‌ای که ریاست دبیرخانه، آقای آرش‌خیرآبادی توضیح دادند: به دلیل کمبود بودجه امسال بخش «تجربه‌ها» در جشنواره وجود ندارد. البته رایزنی‌هایی با چند اسپانسر قرار بود انجام شود که به نتیجه نرسید؛ اما گویا این برنامه در دستورکار خود آن‌ها بوده است.

وی تشریح کرد: یکی‌از مشکلاتی که به‌‌ آن نقد دارم، اجراهای عمومی بود که‌باید برای جشنواره انجام می‌شد. به‌تعدادی از گروه‌ها گفته‌شد، در فرهنگ‌سرا اجرا کنند. اجراهایی که در فرهنگ‌سرا داشتیم، طبق قرار قبلی، برای آمادگی ما در جشنواره، در کنارِداشتنِ‌مخاطب بود.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» در ادامه گفت: اما متاسفانه عکس این موضوع رخ داد. بنده به شخصه در فرهنگ‌سرایی اجرا می‌کردم که سِن همایش بیضی داشت و اصلا مناسب برای اجرای تئاتر نبود؛ اما سالن تئاتر به‌ما اختصاص ندادند وما علنا 6اجرا در آنجا حرام کردیم. این‌برای جشنواره یک‌ مشکل بزرگ محسوب می‌شود.

امیرحسین آژیر بیان کرد: برای جشنواره سالن‌بهار را به گروه ما اختصاص دادند که مشکلاتی دارد. این سالن از هیتر بزرگی برخوردار است که تولیدصدای زیادی دارد، در جای درستی تعبیه نشده و ممکن است مخاطبین ردیف‌دوم سمت‌راست، زمانی‌که هیتر روشن است، اذیت شده و این موضوع باعث عدم‌تمرکز تماشاچیان شود.

وی درخصوص نورهای سالن افزود: همچنین مانور زیادی برای نور ندارد و نورها باید از طرف سالن تامین شود نه اینکه گروه به‌همراه خود، نور ببرد؛ البته بعضی از نورها را دارد، اما کامل نیست.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» اظهار کرد: همچنین صندلی‌ها، باید با صندلی‌های راحت‌تری جایگزین شوند. احتمالا بودجه ای به این‌طور مسائل اختصاص داده می‌شود که باید صرف همین مسائل شود؛ اما به چه‌دلیل استفاده نمی‌شود؟ مگر چه‌اندازه زمان می‌برد؟ مگر هزینه‌ی آن چه‌قدر می‌شود؟

امیرحسین آژیر بیان کرد: به‌این دلیل‌که سالن‌های تئاتر مشهد انگشت‌شمار هستند؛ شاید بهتر باشد کیفیت برخی از این سالن‌های‌تئاتر، ارتقا یابد که ما شاهد اجراهای بهتری باشیم. کما این‌که تئاتر مشهد، مخصوصا تئاتر‌دانشجویی و نسل جوان آن کاملا رو به‌پیشرفت است، اما این پیشرفت محسوس به‌نظر می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم مسئولین نباید زمان جشنواره به فکر ارتقای سالن بیوفتند و اصلا نباید یک نیروی پیش‌برنده، موضوعی برای فکر کردن به کیفیت سالن‌ها باشد؛ یعنی باید زمانی از سال به آن اختصاص داده و اقدامات لازم، انجام شود؛ تا زمان جشنواره آماده باشد.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» افزود: نه این‌که زمان برگزاری جشنواره، تازه مشکلات را ببینیم و به مشکلات نقد وارد کنیم؛ این‌کار اشتباه است.

امیرحسین آژیر در خصوص فضای جشنواره گفت: من این‌جشنواره‌ را رقابتی نمی‌بینم و عقیده دارم جشنواره برای نشان دادن چند اثر خیلی‌خوب است و احساس رقابت زیادی نسبت به آن ندارم.

وی در مورد داوری جشنواره تشریح کرد: اصل داوری جشنواره، به‌سلیقه بازمی‌گردد و داوری براساس سلیقه است؛ چه بسا یک کار استانداردهای لازم را دارا است اما سلیقه‌ای آن‌را نپسندد و همیشه سلیقه‌ در جشنواره‌ها تاثیرگذار بوده و هست و این نباید موجب دل‌سردی گروه‌های نمایش شود.

نویسنده و کارگردان «خام به‌صورت قرمز» اظهار کرد: معتقدم تئاتر کار کردن در یک‌ شهرمذهبی مثل مشهد، به اندازه‌ی کافی سخت است و چه بهتر خودمان، آن‌را بر خود، سخت‌تر نکنیم؛ همچنین جامعه‌ی تئاتری در برخورد با خود، راحت‌تر عمل کند.

امیرحسین آژیر بیان کرد: فضای تئاتری مشهد حال خوبی ندارد؛ اگرچه استعدادها و پتانسیل‌های بسیارخوبی درآن نهفته است که به‌دلیل این فضای نه‌چندان جالب، این استعدادها نمی‌توانند دورهم جمع شوند؛ اما در صورت کمی تلطیف‌تر شدن این فضا و اینکه جامعه‌ی تئاتری مشهد، بیشتر هوای یک‌دیگر را داشته باشند، چه بسا با کارهای بسیار خوبی مواجه ‌شویم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: