• پنجشنبه ۵ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 977-2187-5
  • خبرنگار : 15239
  • منبع خبر : ----

محمدرضا زائری:
مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان، جهانی شدن مظلومیت حسین(ع) است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری گفت:مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان (عج)، جهانی شدن مظلومیت امام حسین (ع) است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این کارشناس مذهبی شب گذشته در مراسم دمی با عاشورا، در مسجد دانشگاه بیمارستان قائم(ع)، اظهار کرد: حادثه عاشورا و فاجعه کربلا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ بشر و نه تنها تاریخ اسلام بوده و حیف است که این امر شناخت کامل و جامعی برای ما به ارمغان نیاورد.

وی ادامه داد: بعضی افراد در خصوص نوع مواجه ما با حادثه عاشورا دچار افراط و تفریط می‌شوند. زمانی که می‌بیند یک عده‌ای به احیا آیینی و مناسکی این موضوع می‌پردازد، آزرده می‌شوند و با حملات خود به تخطئه این رویکرد می‌پردازند.

این کارشناس مذهبی افزود: از سوی دیگر عده‌ای هستند که زمانی که می‌بیند که مجلسی برگزار شده و با نشانه‌های مورد انتظار آن‌ها تطبیق ندارد با تندی موضع می‌گیرند.

زائری عنوان کرد: من معتقدم این حقیقت آنقدر گسترده و وسیع است که افراد می‌توانند به شکل‌های مختلف از آن بهره ببرند و ما نباید دامنه آن را محدود کنیم. 

وی با اشاره به حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»، تصریح کرد:  تقدیر الهی و نقشه خداوند همین است که سیدالشهدا فرصتی باشد برای کسانی که به شکل‌های دیگر نمی‌توانند با خداوند ارتباط برقرار کنند. 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حیف است که انسان از این چشمه‌ی زلال به حداقل قناعت کند. یک فرصتی در عاشورا فراهم شده که انسان علاوه بر این حداقل اظهار مودت و‌ محبت، بیشتر از این بهره ببرد و ذهن، دل و جان خود را از حقایق پایان ناپذیر آکنده کند. با این رویکردها حادثه کربلا درس‌های بسیار عمیقی را به ما آموزش می‌دهد، به شرط آنکه به واقعه عاشورا و حادثه کربلا از یک دیدگاه محدوده نگاه نشود.

زائری تاکید کرد: یکی از دلایلی که برداشت‌های متفاوت از  دین صورت می‌گیرد، این است که هرکسی از زاویه خودش به دین نگاه می‌کند. 

وی اضافه کرد: در بسیاری از زمان‌ها، شناخت‌های ما به صورت مقطعی و جزئی بوده، تمثیل‌هایی که مولوی و عطار مانند فیل در شهر کوران و فیل در خانه‌ی تاریک نیز اشاره به همین بحث دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: حادثه کربلا را اگر جدا از بعثت پیامبر، جدا از غدیر، تحلیل کنید به صورت دقیق نیست. همچنین اگر حادثه عاشورا را صرفا بر اساس عوامل سیاسی و نامردی کوفیان تحلیل کنیم، درست نیست.

زائری اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در جامعه خود نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را از موضوع شکاف بین نسلی تا موج گسترده‌ی جوانان به خارج از کشور و حجاب را به درستی تحلیل کنیم، این است که معمولا با یک رویکرد ناقص مورد تحلیل واقع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در حادثه کربلا فقط بگوییم طمع مالی و اقتصادی به سکه‌های یزید بوده این تحلیل ناقص است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر بخواهید حادثه کربلا را بفهمید باید کل مسیری که از رسالت پیغمبر اتفاق افتاد را باید به‌طور کامل درک کنید. یزید حدود سه سال حاکم بوده و در این مدت سه واقعه یعنی واقعه حره، حمله به خانه  خدا و حادثه کربلا رخ داده است. اگر کسی بخواهد کلکسیونی از بدجنسی، آدمکشی، فسخ و فجور و ... درست کند بالا تر از حمله با خانه‌ی خدا را داریم؟

زائری تصریح کرد: ساده انگاری است اگر بپنداریم که نقشه بنی‌امیه محدود کردن اسلام است. تاریخ به ما می‌گوید که نقشه بنی‌امیه نابودن کردن اصل اسلام بود.

وی بیان کرد: سه‌ سال یزید خلیفه بود و خانه‌ی خدا را به منجنیق بست و نمی‌توان گفت که نظیر او در مدینه چه کردند؟ آن‌ها چه بلاهایی بر سر زنان و دختران مدینه آوردند. 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: زمانی که سر بریده سیدالشهدا در مقابل یزد قرار دارد شعر لعبت هاشمُ بالملکِ فلا خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَل را زمزمه می‌کند و هیچگونه ملاحظه‌ای نمی‌کند. 

زائری اضافه کرد: زمانی که بحث خلافت مطرح شد، مردم برای خلافت امیرالمومنین اصرار می‌کردند اما وی قبول نمی‌کرد. سرانجام بعد از آنکه سه شبانه روز بر در خانه او خواهش و تمنا کردند، پذیرفت. 

وی گفت: حسین بن علی (ع) زمانی احساس تکلیف می‌کند که همه مردم اعلام می‌کنند ما هستیم. در هند طایفه‌ای از برهمنان حسینی وجود دارد که در ماه عاشورا عزاداری می‌کنند و می‌گویند که ما همان طایفه ای هستیم که امام حسین (ع) اگر راه سومی به جز کوفه و مدینه می‌خواست انتخاب کند به نزد ما می‌آمد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اگر نسبت عاشورا را با ظهور درک نکنم، فهم من ناقص است و دعای ندبه بر همین مبنا است. حضرت زینب آمدند و در مجلس یزید شرکت کردند،  که با صحنه‌های اسیری، کشتار، دشمنی و خونریزی و... مواجه شدند و یزید خطاب به ایشان گفت، خدا بر سر برادرت چه آورده است؟

زائری اظهار کرد: ایشان  در آن زمان اسیر  بود و تمام نزدیکان خود را نیز ازدست داده بود، اما در جواب یزید گفت، ‌والله ما رأيت الا جميلا.

وی ادامه داد: اگر در معادلات خود این محاسبات را در نظر نگیرید کجای کربلا زیبا می‌شود؟ به همین جهت است که باید در درک واقعه کربلا همه موارد را در نظر گرفت. 

این کارشناس مذهبی افزود: اگر بخواهیم حادثه کربلا را با محاسبه مادی حساب کنیم، کجای تصویر غارت و اسیری زیباست؟ زمانی که به حضرت نوح می‌گفتند که در وسط بیابان کشتی‌سازی بی‌معنی است، با محاسبه خود درست عنوان می‌کردند. اگر محاسبه شما مادی باشد یک نفر وسط بیابان که نه دریا و رودخانه است، چرا باید در بیابان کشتی بسازد؟ اگر شما به طور طبیعی فقط کشتی و بیابان را ببینید این امر برایتان مسخره خواهد بود، اما ایمان به غیر که اضافه می‌شود کل ماجرا فرق پیدا می‌کند.

زائزی تصریح کرد: در مسایل دینی اگر عبودیت را در نظر نگیرید، بسیاری از چیزها به طور کل عوض خواهد شد. اگر به حادثه کربلا با تصویر مادی نگاه شود، یک صحنه‌ای که دارای جنایت، خون و اسیری و ... است، چه زیبایی دارد؟ جز این است که چیز دیگری به آن اضافه شده و حضرت زینب (س) آن را می‌دید که یزید آن را ملاحظه نمی‌کرد.

وی بیان کرد: زمانی که مادری در شرایط نامطلوب به فرزند خود عشق می‌ورزد به آن دلیل است که مادر آن لحظه شرایط نامطلوب را نمی‌بیند، بلکه ۲۰ سال آینده‌ی فرزند خود را در شب عروسی تصور می‌کند‌.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: زیباشناسی، اساسا با فاصله معنی پیدا می‌کند، هر شی زیبایی اگر در فاصله متناسب با چشم هر فرد قرار گیرد زیبایی دارد. اساسا درک زیبایی جز با ایجاد فاصله ممکن نیست.

زائری خاطرنشان کرد: زینب کبری (س) آن روز در مجلس یزید چیزی را مشاهده می‌کند که زیر لب می‌گوید ما رایت الا جمیلا؟ او شاهد آن است که بعد از ۱۴۰۰ سال در ماه محرم در دنیا چه خبر است.

وی گفت: مردم به عشق امام حسین (ع) و خاندان ایشان در تمامی دنیا حتی خارج از کشور، عزاداری می‌کنند. خدا رحمت کند آیت الله مجتبی تهرانی را که ایشان تعبیری داشتند و آیت الله جوادی آملی نیز مانند آن فرمودند که مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان (عج)، جهانی شدن مظلومیت امام حسین (ع) است. زیرا زمانی که ولی‌العصر (ع) زمانی که ظهور کند باید خود را معرفی کند. زمانی که کودک بودیم می‌گفتند زمان ظهور مردم می‌توانند ‌در هر کجا که هستند امام زمان (عج) را مشاهده کنند و ما می‌پرسیدم که چگونه؟ پاسخ می‌دادند به قدرت خدا  مردم همه می‌تواند در هر کجا ایشان را ببینند و روایت بود که مردم در زمان ظهور به کف دست خود هم نگاه کنند امام را می‌بینند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام زمان(عج) در زمان ظهور زمانی که در کنار خانه کعبه ایستادند خود را به عالم بدین گونه معرفی می‌کنند، أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن. در زمان ظهور همه دنیا امام حسین (ع) را می‌شناسند.

زائری بیان کرد: کلید فهم عاشورا این بوده که امام حسین (ع) کشته شد تا ما زنده شویم. خانواده به اسیری گرفته شدند تا ما اسیر شیطان نباشیم و تشنگی کشید تا ما تشنه معرفت نشویم.

وی افزود: زمانی که جبرئیل به سوی پیغمر می‌رود پسر و نوه‌اش را بر روی زانوان خود قرار داده و پرسید ای رسول الله خدا و ملائکه این صحنه را می‌بینند اما خداوند پیغام داده که باید انتخاب کنید و یکی از این دو نفر باید بماند و یکی دیگر باید برود کدام یک از این دو نفر را قربانی می‌کنید، پیغمبر در پاسخ عنوان کردند کدام یک از این دو نفر بنا است که مأموریت من را انجام دهد؟ ایشان فرمودند «حسين مني و أنا من حسين» همچنین گفتند اسلام را پیغمبر درست کرد، اما آن کسی که اسلام را نگه داشت حسین (ع) بوده است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: یزید و بنی امیه نقشه داشتند که از اسلام اثری باقی نگذارند. اگر امام حسن مجتبی (ع) با معاویه صلح کرد به این دلیل بود که در آن زمان هنوز تمامیت اسلام در خطر نبود.

زائری تاکید کرد: خداوند رحمت کند مرحوم سید مهدی قوام را که عجوبه‌ای اولیای خدا بود. می‌گویند زمانی ایشان برای امری به بیرون از خانه رفتند اما همان که کلید را انداختند وارد خانه شوند دردی را در خانه ملاحظه کردند. 

وی بیان کرد: دزد مقادیری وسیله از خانه ایشان دزدیده بود، اما به محض دیدن مرحوم قوام خواست که فرار کند اما این ولی خدا گفت سر جدم تو را قسم می‌دهم نترسی با تو کاری ندارم.

این کارشناس مذهبی گفت: بعد از دزد پرسید من امروز در خانه تنهام ناهار خورده‌ای؟ این داستان‌ها افسانه نیست اگه بدین گونه بود هرگز نمی‌ماند.

زائری تصریح کرد: دزد از رفتار مرحوم قوام تعجب کرد و خواست فرار کند مرحوم به او گفت باور کن با تو کاری ندارم بمان با هم آبگوشت بخوریم.

وی تاکید کرد: سرانجام با یکدیگر غذا را که خوردند دزد که خواست برود، با خجالت بسته‌ای را که دزدیده بود را به مرحوم قوام تقدیم کرد، اما ایشان فرمودند ما چیزی را که به کسی بدهیم پس نخواهیم گرفت، اما این وسایل را بفروشد برای خودت شغلی بزن، دزدی شغل پر استرسی است. فردای آن روز جوان یک گاری خریداری کرد و درب مقابل خانه مرحوم قوام بادمجان می‌فروخت، مردم به او می‌گفتند که از درب خانه سید به جای دیگر برو، اما او عنوان می‌کرد اینجا خانه سید نیست، اینجا قبله من است و جاییست که مرا زنده کرده است. آمدند بسازند نه بسوزند، درست کنند نه اینکه خراب کنند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِ، اضافه کرد: دعوت انبیا این است که ای انسان ما پیشنهاد بهتری از بقیه داریم و آن را قبول کند و برای پذیرش آن هیچگونه زوری اعمال نخواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: