• شنبه ۱۴ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 977-6987-5
  • خبرنگار : 15299
  • منبع خبر : ----

/روی خط تئاتر/

کارگردان «نردبانی تا ستاره»:
وظیفه داریم تا زندگی «شهدای زنده» را روایت کنیم

عکس تزئینی است
کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تا ستاره» گفت: این سناریو بازگو کننده این امر است که جانبازان شهدای زنده و در حال حاضر بازماندگان حاصل از جنگ دفاع مقدس هستند؛ که در بین روزمره‌گی و تمامی مشکلات و مسائل اقتصادی فراموش شده‌اند.

محمد الهی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص نمایش‌نامه «نردبانی تاستاره» گفت: ازنظر من باید مشکلات جانبازان را به‌تصویر کشید و به مسئولین یادآوری شد تا متوجه مشکلات این افراد باشند؛ باتوجه به این‌که سال‌های بسیاری است که جنگ به اتمام رسیده؛ اما این‌ها افرادی بودند که از ما دفاع کرده و از بزرگترین ودیعه ی الهی خود یعنی سلامتی گذشتند و در حال حاضر نوبت ماست که از آن‌ها حمایت کنیم.

وی عنوان کرد: این نمایش‌نامه مربوط به «دفاع مقدس» و در تناسب با «دهه‌ی فجر» است؛ قصد من از انتخاب این نمایش بازگو کردن مشکلات بازماندگان جنگ که در حال حاضر در جامعه ما زندگی می‌کنند؛ بوده‌است. 

کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تا ستاره» بیان کرد: این نمایش‌نامه چند سال قبل در جشنواره شرکت کرده؛ که خودم عهده‌دار این مسئولیت بوده‌ام اما تلاشی برای اکران عمومی این نمایش‌نامه نداشتم؛ زیرا مشغول فعالیت در فیلم و سریال‌های تلویزیونی بوده‌ام.

الهی افزود: برای اکران عموم نمایش‌نامه متن آن‌را بازنویسی و بروز کرده؛ این‌گونه فرصتی برای اجرا این کار به‌وجود آوردم و تمامی هماهنگی‌های لازم جهت اکران با شهرداری و دیگر ارگان‌ها انجام دادم و به‌قول معروف نطفه این کار بسته شد.

وی در خصوص داستان نمایش‌نامه عنوان کرد: رسول پایدار یک مجروح جنگی یا به اصطلاح موجی است؛ که حاصل جنگ دفاع مقدس است و اکنون در زندگی روزمره، مسائل اقتصادی و سایر مشکلات  گیر افتاده و به‌همین علت  خانواده‌اش نمی‌توانند از او پرستاری کنند؛ به ناچار او را به آسایش‌گاه برده و در نهایت این مسائل منجر به شهادت این جانباز می‌شود.

کارگردان نمایش‌نامه « نردبانی تاستاره» خاطر نشان کرد: : زمانی‌که برای امور تحقیقاتی به‌منظور تولید این نمایش سراغ خانواده‌‌ یکی از جانبازان در جنوب شهر رفته‌بودم؛ مشکلات این فرد را مشاهده‌کرده و تحت تاثیر قرار گرفتم.

الهی اظهار کرد: بعد از مشاهده زندگی این جانباز کار نمایش‌نامه «نردبانی تاستاره» را در جهت  به‌تصویر کشیدن زندگی  جانبازان  حاصل از جنگ که در میان هیاهوی زندگی گم شده‌اند ومشکلات بسیاری دارند را شروع کردم.


وی افزود: هر کدام ازمخاطبان و افرادی‌که برای تماشا می‌آیند  شاید حداقل یک جانباز و شهید  وجود دارد؛ با دیدن این نمایش احساس می‌کنند  شخصی  وارد زندگی آن‌ها  شده؛ مشکلات را مشاهده کرده و به‌نحوه‌ی زندگی این افراد را به‌تصویر می‌کشد.

کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تا ستاره» عنوان کرد: در اولین شب اجرا به‌دلیل این‌که سالن اجرا مخصوص تئاتر نبود و باتوجه به تعداد تماشاچیان که سیصد نفر هستند؛ بازیگری که نقش همسر رسول پایدار را داشت  آهسته صحبت می‌کرد و صدای او به انتهای سالن نمی‌رسید زمانی‌که متوجه این مشکل شدم در حین نمایش عنوان کردم «مهتاب صدایت به من نمی‌رسد، بلندتر صحبت کن» و به‌نوعی منظور خود را به بازیگر فهماندم و مخاطبین  احساس کردند که این جمله جزو دیالوگ است در صورتی‌که این‌گونه نبود و به‌جای این‌که مسئله را صراحتا بازگو کنم، آن‌را در بطن نمایش عنوان کرده تا مخاطبان متوجه نشوند. 

الهی خاطر نشان کرد: این نمایش‌نامه برای اجرا عموم است؛ در حال حاضر دست اندرکاران و مسئولین جشنواره به این نتیجه رسیده‌اند که یک نمایش‌نامه  آماده ابتدا باید به‌صورت عمومی  اکران شود و درمرحله بعد در جشنواره شرکت کند. 

 وی افزود: این  نمایش در جشنواره به دلیل شتاب‌زدگی‌هایی که وجود داشت دارای کم و کاستی‌هایی بود؛ اما من در این اجرا سعی کردم تمام کمبودها را برطرف و نمایش را به پختگی کامل برسانم هم‌چنین در این حیطه به ایده‌های جدیدی که در جشنواره وجود نداشت دست پیداکنم  که در حال حاضر این ایده‌ها به نمایش‌نامه افزوده شده‌است.

کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تاستاره» بیان کرد: در اولین اجرا که این نمایش‌نامه بر روی صحنه رفت با توجه به ارتباطی که با مخاطبان نمایش داشتم نظر آن‌ها با این نمایش‌نامه موافق بود زیرا شیوه‌ مورد استفاده در این نمایش «مدیا» است؛ به این معنا که این نمایش تلفیقی از تئاتر و سینما «تصویر» است و تنها به صحنه تئاتر بسنده نمی‌کند این مسئله باعث می‌شود که مخاطب در حین تماشا احساس خستگی نکند و همین‌طور دست کارگردان را در بهتر به‌تصویر کشیدن وضعیت زندگی جانباز در جامعه‌ امروزی ما باز می‌گذارد؛ به‌همین دلیل مخاطبان از نمایش بسیار استقبال کردند و مورد موافقت آن‌ها واقع شد. 

الهی اظهار کرد: از نظر من در این حوزه افرادی‌که با تجربه هستند گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند؛ اما کسانی‌که مبتدی محسوب می‌شوند و کارگردان در بطن کار نیست اگر اشتباهی در بین اجرا رخ دهد و نمایش قطع می‌شود هم‌چنین مخاطب متوجه این امر خواهد شد.

وی گفت: باتوجه به این‌که در زمینه تئاتر و بازیگری چندین سال تجربه دارم اگر در صحنه اجرای نمایش مشکل و یا ضعفی که مربوط به بازیگر است به‌وجود آید؛ توانایی کنترل این مسئله را دارم البته برخی مسائل هم  به‌وسیله‌ بداهه‌گویی قابل حل است؛ به این معنا که اگر مشکلی بوجود آید آن‌را به‌صورت صریح نباید عنوان کرد که مخاطب متوجه مشکل شود بلکه باید به‌وسیله‌ بداهه‌گویی، طوری‌که فقط بازیگران نمایش متوجه این امر شوند مشکل را برطرف کرد.

کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تاستاره» ابراز کرد: اصولا نمایش  در اجراهای عمومی  به پختگی می‌رسد؛ اما در جشنواره به‌دلیل این‌که نمایش برای اولین‌بار به روی صحنه می‌رود ممکن است کم و کاستی‌های بسیاری داشته‌باشد.

الهی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که در این عرصه از تئاتر وارد بازیگری شده‌ام؛ سعی کرده‌ام از تجربه و پتانسیل خود در این چهل سال سابقه کار هنری در این نمایشنامه استفاده کنم؛ به‌قول معروف گفته می‌شود بازیگرانی موفق هستند که از تئاتر وارد عرصه‌ بازیگری شده‌باشند؛ من در صحنه تئاتر احساس راحتی می‌‌کنم و به‌راحتی می‌‌توانم مخاطب را با خود همراه کنم.
 
وی ادامه داد: یکی از موفقیت‌های تئاتر این است که هنری زنده‌است؛ حضور و نفس گرم مخاطبان، ارتباط بازیگران با آن‌ها و بالعکس تمامی این موارد در این حوزه موثر هستند.

کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تا ستاره» گفت: در یک نمایش تئاتر نمی‌توان تمام مشکلات را عنوان کرد  و باید فقط روی یک مشکل تمرکز کرد و آن‌را به روی صحنه برد.

الهی اظهارکرد : از نظر من اگر قرار باشد تمام مشکلات را در یک نمایش تئاتر عنوان کرد؛ این‌ کار اخبارگویی محسوب خواهد شد و دیگر نمی‌توان به آن عنوان یک نمایش‌نامه تئاتر و یا کار صحنه‌ای اعطا کرد.

وی عنوان کرد: هنرمندان تئاتر باید بیشتر در بطن جامعه حضور داشته‌باشند تا بتوانند به‌راحتی مشکلات خود و جامعه را به‌تصویر بکشند؛ هم‌چنین در تئاتر معضلات و مشکلاتی‌که در جامعه وجود دارند بازگو و به‌تصویر کشیده خواهند شد. 
 
کارگردان نمایش‌نامه «نردبانی تا ستاره» بیان کرد: تئاتر نوعی خوراک فرهنگی است و باید در سبد فرهنگی مردم قراربگیرد؛ اما متاسفانه در ایران به حدی مسائل اقتصادی بزرگ شده‌اند که مردم وقتی برای تماشا تئاتر نخواهند داشت کسی برای تماشای تئاتر وقت دارد که مشکلات اقتصادی‌ نداشته و با خیالی آسوده بتواند از نمایش استقبال کند.

الهی خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی فعلی، تحریم‌ها و... همه‌چیز را تحت تاثیر قرار داده‌ ازنظر من ابتدا باید مشکلات اقتصادی مردم رفع شود و بعد انتظار داشته‌باشیم تا مردم به سالن تئاتر بیایند؛ زیرا مردم به ما نشان داده‌اند که تئاتر را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند اما در وهله‌ی اول باید مشکلاتشان را حل کنیم تا  به‌راحتی برای تماشای تئاتر پیش‌قدم شوند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: