• چهارشنبه ۱۸ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 977-6191-5
  • خبرنگار : 15303
  • منبع خبر : ----

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی مطرح کرد؛

موفقیت در سرمایه‌گذاری گردشگری نیازمند نوآوری و بازاریابی الکترونیک

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: اگر نوآوری یا بازاریابی در این حوزه فعال نباشند مخصوصا بازاریابی الکترونیکی، موفق نخواهیم بود، 

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه‌ی خراسان، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌ها به شکل سنتی انجام می‌شود که در گذشته انجام می‌شده است و باز هم به صورت سنتی بهره‌برداری می‌شود، متاسفانه قصد داریم به صورت سنتی هم ادامه بدهیم؛ زمانه تغییر کرده است ما هم باید تغییر کنیم و باید الگوی زندگی اینترنتی را مد نظر قرار بدهیم.

وی عنوان کرد: به عقیده‌ی من ایده‌پردازان، کارآفرینان و سرمایه دارانی که قصد دارند در حوزه‌ی گردشگری سرمایه‌گذاری کنند به سمت ایجاد واحدهای اقامتی مانند مهمان‌پذیر یا هتل‌های یک و دو ستاره در مشهد و کم‌تر به سراغ هتل‌هایی با درجه‌های بالا و هتل آپارتمان بروند؛ چرا که در حال حاضر توجیه فنی و اقتصادی هتل‌هایی با درجه‌ی بالا کم‌تر شده است و به قدر کافی واحدهای اقامتی رسمی و غیر رسمی در مشهد ساخته شده است.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در نتیجه پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران در مشهد به ساخت تعدادی از تاسیسات گردشگری مانند مراکز تفریحی و سرگرمی و مجتمع‌های گردشگری، دهکده‌های سلامت و تاسیسات گردشگری که جنبه‌ی جاذبه‌های گردشگری هم داشته باشد، هم تاسیسات گردشگری هستند هم مردم می‌توانند اوقات فراغت‌شان را سپری کنند و هم گردشگران و زائرین می‌توانند از این فضاها استفاده کنند.

دیناری خاطرنشان کرد: در شهرستان ها هم طبق بررسی‌های ما بیشتر سرمایه‌گذاری حول محور همین نوع تاسیسات گردشگری است؛ مانند سفره خانه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، اقامت‌های بوم‌گردی و ... که به عقیده‌ی من یک روند مطلوبی را در پیش گرفته است.

 وی بیان کرد: این مسئله باعث می‌شود که ثروت در کل استان و در سطح 28 شهرستان توزیع شود و امکانات و تسهیلات صرفا در مرکز استان متمرکز نشود و به کل استان تسری پیدا کند و باعث آبادانی کل استان و مهاجرت معکوس شود، که روستاها از محل توسعه‌ی کسب‌وکار‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی آباد شوند و انگیزه و امیدشان در زمینه‌ی اشتغال‌زایی هم بیشتر شود. 

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز کرد: بخش خصوصی قطعا به دنبال طرح‌هایی است که بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشد؛ ضمن این‌که بخش خصوصی قصد ورود به حوزه‌ی سرمایه‌گذاری گردشگری داشته باشد این ورود باید کاملا آگاهانه و مبتنی بر مطالعه و امکان‌سنجی فنی و توجیهی باشد، قبل از ایجاد کسب‌وکار باید برنامه‌ی بازاریابی و طرح تجاری تهیه کند و تمام جوانب سرمایه‌گذاری را بسنجد و سپس ورود پیدا کند.

احمد دیناری عنوان کرد: رویکرد ما بیشتر مشاوره و راهنمایی است و سعی می‌کنیم سرمایه‌گذاران را در این حوزه راهنمایی کنیم تا در قسمتی که لازم است سرمایه‌گذاری کنند، اما در نهایت انتخاب با سرمایه‌گذار است و اوست که تشخیص می‌دهد در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند؛ یکی از اصول سرمایه‌گذاری این است که باید قبل از شروع کار با متخصصین با تجربه مشورت کرده و نیاز سنجی کنند تا سرمایه‌ی آن‌ها روز به روز بیشترشده تا موفق‌تر شوند.

وی ادامه داد: طبق ماده‌ی یک آیین‌نامه‌ی ایجاد، اطلاق، تکمیل، نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری که مصوب شهریور سال 94 است، 16 بند قالب بر 25 نوع تاسیسات گردشگری وجود دارد و در هرکدام از این حوزه‌ها درخواستی مبنی بر سرمایه‌گذاری داشته باشیم، تشکیل پرونده می‌دهیم و بررسی و رسیدگی می‌کنیم و در صورت دارا بودن  شرایط، مجوز صادر می‌کنیم.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: با توجه به شناختی که از بازار مشهد و بازار استان خراسان رضوی داریم سرمایه‌گذار را به واسطه‌ی وظیفه‌ای که داریم راهنمایی می‌کنیم اما نهایتا این سرمایه‌گذار است که انتخاب می‌کند که چه مسیری را طی کند.

احمد دیناری مدعی شد: در این چهارماه فعالیت من به عنوان معاون سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سرمایه‌گذاران خارجی گردشگری با حدود 25 نفر دو نشست برگزار و در این نشست مسائل و مشکلات آن‌ها را بررسی کردیم، تعدادی از این مسائل و مشکلات، هم شامل سرمایه‌گذاران خارجی وهم سرمایه‌گذاران داخلی‌مان می‌شود و فقط مربوط به خارجی‌ها نیست، به عنوان مثال مشکلات در حوزه‌ی شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه کد ملی آن‌ها که در ادارات و اماکن ملاک عمل بود و چون کد ملی نداشتند در بحث صدور تاییده‌ها یا صلاحیت‌های فردی به مشکل می‌خوردند که این مسئله با همکاری استانداری، وزارت کشور و پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفع شد و کدهای انتظامی‌شان ملاک عمل قرار گرفت؛ با ارتباطی که با مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان داریم مشکلی در این زمینه با سرمایه‌گذاران خارجی نداریم.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: تعدادی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را که قبلا شناسایی شده است را به روز رسانی می‌کنیم؛ مهم‌تر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری تهیه‌ی بسته‌های سرمایه‌گذاری است که به صورت عملیاتی می‌توان به سرمایه‌گذار معرفی کرد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری در او ایجاد شود.

دیناری اضافه کرد: شهرستان نیشابور به عنوان یک منطقه‌ی نمونه‌ی بین‌المللی گردشگری معرفی شده و یک فرصت است برای سرمایه‌گذاری، پروژه‌های مختلفی که در سطح شهرستان نیشابور مشخص شده است، این که چه سرمایه‌گذاری‌هایی در این منطقه خوب است و طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی برای آن نوشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام این‌ موارد بسته‌های سرمایه‌گذاری است که در هر منطقه‌ای می‌توان سرمایه‌گذاری به‌خصوصی را انجام داد؛ اول فرصت‌ها باید شناسایی و تبدیل به بسته‌های سرمایه‌گذاری شده سپس برای جذب سرمایه بازاریابی شود. البته ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا تمام بروکراسی‌های اداری آن طی شده باشد تا سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری جذب شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: