• جمعه ۲۰ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 977-10087-5
  • خبرنگار : 15259
  • منبع خبر : ----

مدیر هنری به‌نشر:
رسالت گرافیست، ارتقای سواد بصری جامعه است

مدیر هنری انتشارات به‌نشر گفت: رسالت یک گرافیست، آن است که سواد بصری جامعه خود را ارتقا دهد‌.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کاظم طلایی که در نشست هم‌اندیشی گرافیست‌های خراسان در به‌نشر با عنوان «به پیشواز زیبایی» پیرامون نقش هنرمندان گرافیست در همکاری با این انتشارات سخن می‌گفت، اظهار کرد: یکی از انگیزه‌های مهم برگزاری این جلسه آن بود که با پتانسیل گرافیست‌های استان آشنا شویم. ضمن این که اولویت به‌نشر آن است که از توانایی گرافیست‌های خود استان استفاده کنیم و این حق مسلم استان است که اولین گزینه برای همکاری با انتشارات به‌نشر، هنرمندان گرافیست مشهدی باشند.

وی افزود: در جلسه‌ای که روز گذشته با تصویرگران مشهد داشتیم، زمانی که کارها و آثار آن‌ها را مشاهده کردم، نظر بنده نسبت به تصویرگران استان عوض شد و به این نتیجه رسیدم که ما حتی می‌توانیم با مقداری گفت‌وگو، رفت‌وآمد کاری و حوصله‌ای که به‌نشر به خرج می‌دهد، برای کل آثار، برروی تصویرگران خودمان در مشهد تمرکز داشته باشیم.

مدیر هنری انتشارات به‌نشر اضافه کرد: چندین شهر در کشور هستند که باید صاحب سبک باشند؛ همچون قم، مشهد، اصفهان و تهران که چون چاپ‌خانه زیادی دارند، باید تولیدکننده آثار تصویرگری و گرافیکی هم در این شهرها به فراوانی دیده شود و فعالان این حوزه بایستی زیاد بوده و به صورت حرفه‌ای در این شهرها فعالیت داشته باشند. پس اولین و مهم‌ترین هدف از برگزاری این جلسه آن است که با کار و رویکرد یکدیگر نسبت به کارمان آشنا شویم.

طلایی خاطرنشان کرد: قطعا به‌نشر و البته هر نشر دیگری، علاقه‌مند است کتاب‌هایی که کار می‌کند، در کل کشور به خوبی دیده شود و ما نیز علاقه‌مندیم زمانی که مخاطبان به نمایشگاه کتاب می‌آیند، کتاب‌های ما را خوب ببینند و از دیدن کتاب‌های خلاق، جلد، صفحه‌آرایی و تصویرگری خوب لذت برده و به به‌نشر اعتماد کنند. ضمن این که بسیاری از ناشران را سراغ داریم که با کار مستمر در طی سال‌ها، برای خود هویتی به دست آورده‌اند و ما به دنبال آن هستیم که هویت به‌نشر را به کمک گرافیست‌ها و تصویرگران ارتقا دهیم و اولویت ما نیز آن است که این همکاری با دوستان و هنرمندان مشهدی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: جایگاه به‌نشر به صورتی است که باید تراز اول باشد و اگر بخواهیم چند ناشر درجه یک در کشور را نام ببریم، قطعا یکی از آن‌ها به‌نشر است و انتظارات از به‌نشر هم به همین خاطر است که جایگاه بالایی دارد.

مدیر هنری انتشارات به‌نشر بیان کرد: در سال‌های پس از دفاع مقدس که انتشارات کشور روزبه‌روز افزایش یافت، به کمیت‌ها توجه شده و به تعداد چاپخانه‌ها اضافه و عملیات مضاعف برای کتاب بیشتر شد، به جایی رسیدیم که اکنون دیگر مشکل چاپ، کاغذهای متنوع و غیره نداریم و خلوص خلاقیت و نوآوری که شما هنرمندان گرافیست می‌توانید برای کتاب داشته باشید، حرف اول و آخر را می‌زند و برای این که کتابی دیده و فروخته شود و مخاطب آن را بردارد و ورق بزند، به گرافیک نیاز دارد.

طلایی گفت: در بحث روی جلد کتاب، ما با چهار گروه مواجه هستیم؛ یک گروه گرافیست‌ها هستند که کار خود را انجام می‌دهند، گروه دیگر نویسنده‌ که اثر را تولید کرده و مدعی است و می‌خواهد بداند چگونه از آب درمی‌آید، دیگری ناشر است که می‌خواهد بداند آیا کار و اثری که تولید کرده، فروش می‌رود و مهمترین نکته مخاطب است که ببینیم چه رفتار و نگاهی نسبت به کتاب دارد.

وی با اشاره به این که ۸۰ درصد مخاطبین به‌نشر زوار هستند، عنوان کرد: رسالت یک گرافیست آن است که سواد بصری جامعه خود را ارتقا دهد؛ اما نکته آن‌جاست که باید دست مخاطب را بگیریم و با هم از پله بالا رویم که در غیر این صورت، این ارتباط قطع خواهد شد و کتاب ما زیبا است و در جشنواره هم جایزه می‌گیرد، اما فروش نمی‌رود. پس مخاطب هم باید کتاب را ببیند، مکث کند، آن را از بین کارهای مشابه دیگر بردارد و در نهایت برای کتاب هزینه کند. در این صورت است که می‌گوییم کار گروهی ما به سرانجام رسیده و ما می‌توانیم به کار خود مباهات کنیم.

مدیر هنری انتشارات به‌نشر با بیان این که اکنون رویکرد نسبت به کتاب با ۱۰ سال پیش متفاوت شده است، اضافه کرد: اکنون دنیا به این سمت رفته که برای تولید یک کالا، از تخصص‌های فراوانی استفاده کند و شاهدیم که به طور مثال یک نفر کار تایپوگرافی کار را بر عهده دارد، دیگری تصویرسازی و... را انجام می‌دهد.

طلایی اشاره کرد: جدیدا در تهران جشنواره‌ای با عنوان شیرازه انجام می‌شود که امسال، سال دوم خود را برگزار می‌کند. این جشنواره به کتاب به صورت «ما هو کتاب» می‌نگرد؛ به این معنا که در فیزیک کتاب چه عناصری نقش دارند و بر این اساس امتیازاتی به مدیر هنری، صفحه‌آرا، تصویرگر و غیره تعلق می‌گیرد که به نظر من جشنواره بسیار خوب و معتبری است و داوران بزرگی آن را داوری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی روی جلد برای گروه سنی کودک و نوجوان کاملا با بزگسال فرق می‌کند و شاخه‌ای دیگر است و کسی که کار گرافیک یک کتاب با تصویرسازی رنگی برای گروه‌های سنی کودک، نوآموز و یا نوجوان انجام می‌دهد، این به واقع نگرشی متفاوت با یک کار جدی و روشنفکری است. بنابراین، انتظار ما این است که بر اساس توانایی که هریک از دوستان گرافیست دارند، خود را به ما و به انتشارات معرفی کرده و کارهای خود را به رخ ما بکشند.

مدیر هنری انتشارات به‌نشر ضمن بیان این که دادوستد بین تصویرگر و یا گرافیست با نویسنده از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: لحن و اتمسفری که تصویرگر برای گروه سنی بالا کار می‌کند، باید با آن گروه سنی مناسب باشد. همچنین، اگر کارها شاهکار و ماندنی می‌شوند، پروسه‌های دقیقی را طی می‌کنند و این یک امر اتفاقی نیست. پس باید این پروسه به صورت منطقی مسیر خود را طی کند و به همین خاطر، یکی از کارهایی که ترجیح دادیم در به‌نشر انجام دهیم، آن است که از روز اول با طراحمان صحبت می‌کنیم و علاوه بر آن که کارهای وی را دیدیم و احساس کردیم فلان طراح برای فلان کار و کتاب مناسب است، می‌گوییم نشست و ارتباطی با نویسنده داشته باشد تا ذهنیت وی را بفهمد و این دادوستد می‌تواند نگرش نویسنده را عوض کند و یا برعکس، نویسنده بر گرافیست تاثیر بگذارد و نگرش او عوض شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: