• سه شنبه ۸ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 978-3291-5
  • خبرنگار : 15301
  • منبع خبر : ----

یک عکاس جهانگرد:
جذابیت اربعین به علت وجود اقشار مختلف مردم است

عکس تزئینی است
یک عکاس جهان‌گرد گفت: وجود اقشار مختلف مردم در واقعه اربعین از جذابیت‌های خاص آن است.

حمید سلطان آبادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، گفت: یکی از عواملی که باعث ایجاد جذابیت در عکاسی اربعین می‌شود، وجود اقشار مختلف مردم در این واقعه است مانند پیرها، جوان‌ها، زنان و مردان؛ این افراد به تنهایی کاراکتر ویژه‌ای دارند که از جذابیت‌های فراوانی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در چند سفری که من به عراق داشتم محدودیت خاصی وجود نداشته به جز این که در حرمین نمی‌توان عکاسی کرد که البته این جزو قوانین مکان‌های مقدس است که در حرم امام رضا(ع) نیز همین‌گونه است اما در سطح شهر و مسیر پیاده روی موردی پیش نیامده تا کنون و تنها بحث امنیت وسایل شخصی است که بعضی ممکن است به عنوان مثال دوربین خود را گم کنند.

این عکاس در خصوص ایده داشتن در این موضوع عکاسی بیان کرد: مسلما نمی‌توان بدون داشتن برنامه و ایده برای این موضوع به عکاسی پرداخت و این را من در سفر اول خود نیز دریافتم، البته لازم است یک بار قبل از اینکه فرد بخواهد برای عکاسی برود، این مسیر به طور عادی طی کند تا بتواند شرایط آن محل را ببیند و در آن قرار بگیرد و به این فکر کند که چه عکس‌هایی در این موقعیت گرفت.

او افزود: هر کسی در ژانر خودش می‌تواند در آن‌جا عکاسی کند به عنوان مثال عکاسان مستند یا گزارشی؛ بعضی نیز عکس‌های کارگردانی شده می‌گیرند اما عکس‌های پراکنده و بدون برنامه قطع به یقین خروجی خوبی نخواهد داشت.

این جهان‌گرد تشریح کرد: در سری اولی که به این سفر پرداختم برای من بسیار جالب بود این موضوع زیرا شرایط  کاملا  متفاوتی در آن‌جا حاکم بود و عکس‌هایی که گرفته شد نیز کاملا پراکنده بود و به هنگام بازگشت به این پی بردم که خروجی که در نظر داشتم اتفاق نیفتاده است اما در سری بعد شروع به ثبت یک مجموعه کردم.

حمید سلطان آبادیان ادامه داد: مجموع عکس در سری دوم شامل پرتره نگاری بود و وقایع و اتفاقاتی که در طول مسیر می‌افتاد مانند افرادی که در مسیر ظرف‌هایی را قرار می‌دهند که در آن خوراکی است و افرادی که در مسیر می‌نشینند تا از زائران پذیرایی کنند؛ من این افراد را سوژه خود قرار دادم گرچه که چیزهای فراوان دیگری وجود داشت اما اول باید مشخص کرد که برای زیارت می‌رویم یا عکاسی.

وی عنوان کرد: در اریعین به این علت که اکثر سوژه‌ها ایرانی هستند استقبال خوبی از این موضوع می‌کنند گاهی خودشان به من می‌گفتند که از آن‌هاعکس بگیرم و آن‌ها این کار را به نیت عکس یادگاری می‌کنند اما من از این عکس استفاده هنری می‌کنم؛ زائران کشورهای دیگر نیز از این موضوع استقبال خوبی دارند.

این عکاس بیان کرد: حس عکاس در اربعین بیشتر تحت تاثیر فضای حاکم است یعنی اگر عکاس برنامه در ذهن خود دارد در همان راستای جوی که داخل راه‌پیمایی است باید باشد و غیر از آن نمی‌تواند باشد و من به شخصه در دو سفر خود تحت تاثیر اتفاق بوده‌ام و به هر چیزی که فکر می‌کردم نیز در همین راستا بوده است.

او افزود: به این علت نمی‌شود گفت که حس و ذهن عکاس یک چیز جدا است و اتفاقی که در حال وقوع است یک چیز جدای دیگر است، این‌‌ها با یکدیگر در هم آمیخته است و اگر عکاس چیز جدایی میخواهد داشته باشد باید از دل همین جریان باشد.

حمید سلطان آبادیان در خصوص احتمال این‌که عکاس در شرایط خاص احساسی نتواند عکاسی کند گفت: من خود به این دلیل که عکاس مستند اجتماعی هستم این را می‌دانم که عکاس در شرایط مختلف باید آمادگی داشته باشد مثلا امکان دارد تصادفی باشد یا شرایط احساسی خاصی وجود داشته باشد یا درگیری و اتفاق غیر منتظره ای، عکاس باید در تمام این شرایط آمادگی داشته باشد هم از لحاظ شخصی هم از لحاظ ابزاری.     

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: