• شنبه ۱۲ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
  • دسته بندی : ورزشی
  • کد خبر : 978-4388-5
  • خبرنگار : 15096
  • منبع خبر : ----

بایدها و نبایدهای انجام ورزش در دوران بارداری

اگر قبل از بارداری، فعالیت ورزشی منظم داشته‌اید، انجام آن در دوران بارداری هم مشکلی ندارد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از امریکن پرگانسی، تمرینات بسیاری وجود دارد که انجام آنها در دوران بارداری مشکلی ندارد، اما مهم این است که بیش از حد انجام ندهید و احتیاط داشته باشید.

شاید بسیاری از افراد باور نکنند که کری والش، بازیکن تیم ملی والیبال امریکا، در هفته پنجم بارداری مدال طلای المپیک لندن را از آن خود کرد و فرزندش را هم در سلامت کامل به دنیا آورد.

البته لازم است که نکات مهم در انجام تمرینات ورزشی را در نظر گرفت و با پزشکان متخصص در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مشورت کرد.

کودک به همراه مایع در کیسه آمنیوتیک و در داخل رحم است که توسط اندام، عضلات و بدن احاطه شده است و این مایع، محیط مناسبی را برای کودک فراهم می‌سازد. با این حال توصیه می‌شود که از انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا باید اجتناب کرد.

تمرینات ورزشی که نباید در دوران بارداری انجام داد:

- فعالیت‌هایی که احتمال افتادن در آن هست.

- ورزش‌هایی که ممکن است باعث ضایعات شکمی شوند، مانند حرکات نامناسب و مواردی که تغییر جهت سریع در آن زیاد است.

- فعالیت‌هایی مانند پریدن و انجام حرکات شدید.

- چرخش کمر در حالت ایستاده

- انجام ورزش شدید بعد از یک دوره طولانی بدون فعالیت

- ورزش در آب و هوای گرم و مرطوب

- نگه‌داشتن تنفس، برای مدت زمان طولانی

- آنقدر ورزش نکنید تا خسته شوید

توصیه‌های مهم برای انجام فعالیت ورزشی در دوران بارداری:

- استفاده از لباس‌های راحت و مناسب

- انتخاب کفش مناسب با نوع ورزشی که انجام می‌دهید

- انجام فعالیت ورزشی در سطح صاف و هموار

- دریافت کالری لازم برای رفع نیازهای بارداری و همچنین تمرینات ورزشی

- انجام فعالیت ورزشی بعد از گذشت یک ساعت از صرف غذا

- نوشیدن آب فراوان، قبل، بعد و در طول فعالیت ورزشی

- بعد از انجام ورزش‌های خوابیده برای جلوگیری از سرگیجه به آرامی بلند شوید

انجام کدام فعالیت‌ها در دوران بارداری مفید است؟

به یاد داشته باشید که قبل از شروع فعالیت ورزشی باید با مشاوران در زمینه مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

اگر به طور معمول، فعالیت اندکی داشته و یا هیچ فعالیتی نداشته‌اید، پیاده‌روی به عنوان یک فعالیت برای شروع، عالی است.

پیاده‌روی برای همه افراد مناسب است و نیازی به تجهیزات اضافی نیست و افرادی که وقت کافی برای انجام ورزش ندارند هم می‌توانند آن را در برنامه روزانه خود جای دهند.

انجام حرکت اسکات(squat) در وزش برای اعضای بدن از جمله لگن مناسب است و به زایمان راحت کمک می‌کند.

در بدن‌سازی و تناسب اندام، اسکوات یا اسکات، حرکتی است چند مفصلی که عضلات چهار سر ران را هدف گرفته، اما به خاطر ماهیتی که دارد، عضلات پشت، عضلات سرینی، عضلات شکم و عضلات همسترینگ (پشت پا) را هم درگیر می‌کند.

برای انجام این حرکت ورزشی، پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و به آرامی پایین بیایید، پشت بدن هنگام انجام این حرکت باید صاف باشد.

اسکات را به مدت 10 تا 30 ثانیه  انجام دهید و اگر می‌توانید دستان خود را روی زانو قرار دهید.

سپس به آرامی به  حالت اولیه بازگردید، زانوهای خود را با دست فشار دهید. این حرکت را از پنج بار شروع و به مرور بیشتر کنید.

همچنین انجام فعالیت‌هایی برای تقویت ماهیچه‌های شکمی که برای دوران بارداری و زایمان مفید است و به کاهش کمردرد در دوران بارداری کمک می‌کند.

انجام ورزش در دوران بارداری بر روی تغییرات بدن تاثیر می‌گذارد

در طول بارداری تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌افتد از جمله اینکه، مرکز تعادل بدن تغییر می‌کند و تمام وزن بیشتر در قسمت جلو بدن است و هرچه به تاریخ تولد نوزاد نزدیک می‌شود، این فشارها بیشتر می‌شود و یا اینکه مفاصل تحت تاثیر هورمون‌ها نرم‌تر می‌شوند.

همه این عوامل ممکن است بر روی عملکرد افراد تاثیر بگذارد که چه ورزشی را و چگونه انجام دهند.

وزن اضافی باعث می‌شود که انجام فعالیت‌های عادی روزانه برای افراد باردار مشکل شود.

محققان توصیه می‌کنند که درباره انجام تمرینات ورزشی در وضعیت خاص با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: