• دوشنبه ۱۴ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-8414-5
  • خبرنگار : 15270
  • منبع خبر : ----

بازگشت نام از «مشهدکارت» به «من‌کارت»

با رای اعضای شورای اسلامی شهر مشهد لایحه برگشت نام از مشهد کارت به من کارت به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، یکی از دستورکارهای چهلمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، بررسی و تصویب لایحه‌ برگشت نام از مشهد کارت به من کارت بود که شهنار رمارم، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص، اظهار کرد: این لایحه قبلا در شورای چهارم از من کارت به مشهد کارت برگشته و ادله آن زمان مبنی بر این بود که من کارت تداعی هویت فردی را دارد و مشهد کارت به تقویت هویت اجتماعی کمک می‌کند.

وی افزود: از این منظر در شورای چهارم به این تغییر نام رای دادند، تعدادی کارت نیز چاپ شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت، اکنون بعد از کمتر از یک دوره مجددا شهرداری لایحه برگشت این نام را از مشهد کارت به من کارت ارائه کرده با این ادله که حدود 5 میلیون من کارت چاپ شده و در اختیار شهروندان است.

رمارم بیان کرد: این مباحث در کمیسیون حمل و نقل بحث و بررسی شد و در نهایت با عنایت به تقویت هویت اجتماعی و اینکه مشهد کارت برند مشهد است، اعضا بر آن تاکید و با کلیات این لایحه مخالفت کردند که با توجه به اینکه کمیسیون فرهنگی-‌اجتماعی نیز این نظریه مخالف را داده بود، بنابراین کمیسیون حمل و نقل بر مخالفت خود تاکید کرد.

در ادامه محمد جواد رجائیان، مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد، عنوان کرد: ما حدود 5 میلیون کارت با چاپ من کارت در دست مردم داریم و بعد از اینکه این مصوبه انجام شد، یک دوره چاپ به عنوان مشهد کارت داشتیم که کمتر از 200 هزار عدد بوده و تعداد من کارت دست مردم بیشتر است.

وی ادامه داد: دو مشکل وجود دارد. یکی دوگانگی است که شهروندان احساس می‌کنند و سوالاتی در خصوص تفاوت و کاربردهای این دو دارند. نکته دوم بحث عرف جامعه است که کماکان بین شهروند، راننده اتوبوس، فردی که در باجه کارت را شارژ می‌کند و حتی عوامل داخل شهرداری، من کارت جاافتاده است. به این دلیل ما بیان کردیم که علیرغم اینکه کارت جدید توزیع شده و شهروندان کماکان من کارت را می‌شناسند، این اجازه را داشته باشیم که چاپ من کارت را ادامه دهیم.

رمارم در پاسخ به صحبت‎های رجائیان، گفت: اینکه شهروندان از یک تغییر نام استقبال نکردند، دلیل مناسبی نیست. 40 سال است که نام برخی خیابان‌ها تغییر کرده اما همچنان شهروندان بر اسم قدیم آن تاکید می‌کنند، بنابراین وقت شورا بیشتر از این ارزش دارد که ما مرتب بر تغییر نام و آوردن این لایحه‌ها وقت بگذرانیم. یک بار برای همیشه باید این مسئله را تمام کنیم. شهروندان ما به دنبال راه افتادن کار خود هستند، بنابراین چندان دنبال این امر نیستند که نام کارت چیست و بعید است که این مسئله اشکالی ایجاد کند.

در ادامه مسعود ریاضی، نایب رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد، به عنوان موافق، بیان کرد: من موافق لایحه شهرداری و مخالف نظریه دو کمیسیون هستم. نظر من این است که نام من کارت برگردد زیرا از ابتدا این اسم جاافتاده و شناخته شده بود و مردم هم استقبال کرده بودند. دلایل در مورد انفرادی و اجتماعی بودن، محکم نیست.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف، خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهایی که ما در ابتدای شروع به کار با مردم درمیان گذاشتیم و پافشاری کردیم به خصوص در حوزه فرهنگی-‌اجتماعی، موضوع تقویت هویت شهر و انسجام هویتی در شهر مشهد است. محور این هویت‌بخشی نامی به نام مشهد بوده که هر جا ما نام مشهد را بزرگ بداریم و تکرار کنیم، این راهبرد و سیاست را تقویت کردیم، لذا آنچه در کمیسون فرهنگی-‌اجتماعی و حمل و نقل رای دادند، معطوف به این بوده که به نوعی ما یک اقدام هویت‌بخش و تثبیت‌کننده در جهت تحقق آن راهبرد و سیاست کلی است.

وی اضافه کرد: از این جهت با لایحه شهرداری مخالفت شد و ما تاکید بر حفظ نام مشهد کارت را به عنوان یک اصل هویت‌بخش داریم. در سایر شهرها نیز اینگونه عمل شده، لذا باید اجازه دهیم که به همین شکل مشهد کارت بماند. اینکه کارت چاپ شده و بین مردم جا افتاده، ما نقش هدایت‌کننده و جهت‌دهنده به این موضوع را داریم. تقاضای ما این است که با لایحه شهرداری مخالفت کنند و به نظر دو کمیسیون رای مثبت دهند.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، به عنوان موافق، عنوان کرد: من نظر آقای اصولی را متوجه نمی‌شوم که یک کارت می‌تواند هویت بیاورد یا هویت‌بخشی کند. به قدری رفتارهایی انجام دادیم که همه از آن هویت فاصله گرفتند. 5 میلیون کارت به نام من کارت چاپ شده و دست مردم است. باید در تغییر نام‌ها به هرچه مردم دوست دارند و خواست مردم است، تمکین کنیم. مردم در حال حاضر از من کارت استفاده می‌کنند. من این موضوع را که من یعنی منیت و فردگرایی می‌آورد، قبول ندارم.

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد، به طرح یک سوال پرداخت و گفت: سوال من از شهرداری این است که اساس این تغییر نام‌های پشت سر هم چیست؟ شما در دفاع از لایحه اعلام داشتید که موضوع عدم اقبال مردم از مشهد کارت بوده، این امر از کجا احصا شده است؟ آیا افکارسنجی کردید که در این صورت ارائه دهید و شاید موثر باشد؟

در ادامه رجائیان، خاطرنشان کرد: من کارت هویت مشهد شده و باید آن را حفظ کنیم. هفته آینده سمیناری کشوری است و قرار شده که مشهد به عنوان الگوی کلان شهرها صحبت کند که ضریب نفوذ من کارت در مشهد از سایر کلان شهرها بیشتر بوده و با اسم مشهد عجین شده است، اگر این نام را تغییر دهیم، عملا کار چندین ساله‌ای که شکل گرفته، خدشه‌دار می‌شود. افکار سنجی که آقای فیضی بیان کردند از طریق مشاهدات جامعه و مطبوعات به دست آمده است.

اصولی در ادامه تاکید کرد: زمانی که در حال برندسازی هستیم، برای اینکه در سطح ملی کار می‌شود، چه اشکالی دارد که اسم شهر خود را بگذاریم؟ نام مشهد باید برای ما در اولویت باشد، لذا باید اجازه دهیم به جای من از مشهد استفاده شود.

رمارم گفت: کمیسیون به دلایل متعددی مخالفت کرده است. روانشناسان و جامعه‌شناسان می‌گویند که من به هویت فردی اشاره دارد و همچنین کارتی که در حال حاضر استفاده می‌شود، ملاک عمل است که از رده خارج شده‌اند. من کارت چاپ شده دیگر در شهر وجود ندارد. کار ت جدید همان شکل و طراحی را دارد، تنها کلمه مشهد روی آن چاپ شده و در تهران و اصفهان نیز همین گونه است. اگر من کارت در شهر دیگری گم شود، هیچ کس متوجه نمی‌شود که متعلق به اتوبوسرانی مشهد است.

در این جلسه نظر کمیسیون حمل و نقل و فرهنگی رای نیارود و لایحه شهرداری تصویب شد

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: