• شنبه ۱۹ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 978-7587-5
  • خبرنگار : 15300
  • منبع خبر : ----

یک فعال هنری:
کودکان نباید در هنر سرکوب شوند

یک فعال هنری گفت: بسیاری  از معلم‌های ابتدایی هنر، هیچ شناختی از هنر ندارند و هنر صادقانه کودکان را سرکوب می‌کنند و در مواردی نقاشی کودک دبستانی را پاره می‌کنند. کودکان نباید در هنر سرکوب شوند زیرا اگر این‌طور باشد دیگر سمت هنر نمی‌روند و دل‌زده می‌شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه‌ خراسان بهار صباغیان در نشست هم‌اندیشی اساتید نقاشی با مسئولان و مدیران استانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و اعضای امور هنری و سینمایی استان گفت: حتی برای معلم های ابتدایی باید «هنر» فرهنگ‌سازی بشود؛ کودکان هم بالاخره دانشجو می‌شوند و اگر با آن‌ها بد رفتار شود در آینده هنر را دوست نخواهند داشت، به آن بها نمی‌دهند، تلاش نمی‌کنند و فرهنگ‌سازی نمی‌شود. حداقل فردی معلم هنر شود که آشنایی اولیه با آن را داشته باشد.

وی ابراز کرد: معلمین حتی باید علاوه بر آموزش هنر، روانشناسی کودک بدانند و چگونگی برخورد با کودک و تشویق او را یاد بگیرند؛ زیرا علاوه بر ندانستن راه درست، برخورد درستی با کودک ندارند. متاسفانه مشکلی که وجود دارد، اکثر افراد جامعه فکر می‌کنند فارغ‌التحصیلان تمامی رشته‌ها، می‌توانند هنر تدریس کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: حدود یک ماه پیش در جلسه‌ای، وزیر به این مشکل اشاره کردند که معلمان هنر در مدارس وضعیت نگران کننده‌ای دارند.

محمدرضا محمدی افزود: ما دو راه‌کار پیشنهاد دادیم از جمله این‌که ارشاد به آن‌ها نیروی هنر برای تدریس بدهد که گفتند برای مدارس دولتی مشکل‌ساز است اما در مدارس غیرانتفاعی این امکان وجود دارد و یا برای معلمینی که هنر آموزش می‌دهند، جلسات ضمن خدمت برگزار کنیم و به آن‌ها بدون هیچ هزینه‌ای استاد هنر معرفی کنیم تا آشنایی اولیه و ابتدایی هنر را به معلمان آموزش دهند. وزیر هر دو مطلب را تا حدی پذیرفتند که طی جلساتی در آینده به توافق می‌رسیم و اجرایی خواهد شد.

در ادامه این نشست مدیر یک آموزشگاه هنر عنوان کرد: در بحث انجمن هنر، باید آدم‌های ایثارگر عضو شوند، زیرا باید وقت و انرژی برای چیزی بگذارند که جنبه مادی ندارد اما از جنبه معنوی آن همگی اطلاع دارند.

یگانه قدیریان خاطرنشان کرد: اگر انجمن هنرهای تجسمی با چند رشته در کنار یک‌دیگر تشکیل شود، کار بسیار پیچیده است و اگر انجمن‌های رشته‌های مختلف هنری جدا باشند بهتر است. ما هنرمندان ابتدا باید هم‌دل باشیم، مشخص است زمانی که هنرمندان غیبت کنند، افرادی جایگزین می‌شوند.

وی ابراز کرد: اگر هر ماه یک جلسه برگزار شود و تبادل نظر صورت گیرد، حتی ممکن است ایده‌های مختلف افراد، موجب پرورش یک‌دیگر شود، ما همیشه از یک‌دیگر دوری کردیم و ضرر آن به خود ما خواهد رسید.

در ادامه یک استاد نقاشی طی سخنانی بیان کرد: اوایل سال‌های ۸۵ انجمن منسجم بود اما تقریباً ده سال است که لجام گسیخته شده و هنرمندان دیگر شرکت نمی‌کنند.

رضا خلیلی تشریح کرد: در دنیای امروز، ما به نکات منفی فکر می‌کنیم و منتظر کاری از سمت دستگاه دولتی هستیم، اساس‌نامه‌ای باید باشد که اقتصاد هنر در آن تعریف شود؛ از فضای مجازی و ارتباطات آنلاین باید بهره گرفت. ابتدا باید شبکه‌ای باشد که کارهای مختلفی که در شهر انجام می‌شود، توسط انجمن دسته‌بندی کند و کارشناسی شود؛ زمانی که ارائه شد مشتریان زیادی خارج از مرزها هستند که می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

وی افزود: یک مدیریت، برنامه‌ریزی و اقدام قوی در این موضوع نیاز است. خط و مشی انجمن باید این باشد که سیاست‌گذاری مالی کند و از طریق راه‌های موجود، آثار دسته‌بندی و ارائه و از طریق ارشاد به تهران معرفی شود.

این استاد نقاشی عنوان کرد: باید سیاست انجمن به سمتی برود افرادی که در راس این ماجرا هستند با کمک این قوانین ارتباطات فرا استانی و فرا کشوری داشته باشند. زمانی‌که بستر مناسبی فراهم شود، هنرمندان خوبی وجود دارند که می‌توانند آثار با ارزشی خلق کنند.

رضا خلیلی ادامه داد: یکی از اهداف وزارت ارشاد باید فراهم کردن بستری باشد که مشتری را به هنرمند برساند و بازار هنر ایجاد کند. خوشبختانه گروهی وجود دارد که به طور تخصصی روی اقتصاد هنر کار می‌کند. 

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم مخاطب را در سطح شهر ببینیم، باید سطح کار را به سمت نیاز آن‌ها تنزل دهیم که نیاز آن‌ها کارهای بازاری است. اگر ما مخاطبمان را به لحاظ اقتصادی در این شهر جست‌وجو کنیم، هیچ وقت سمت آثار هنری نمی‌آید.

این استاد نقاشی تشریح کرد: انجمنی که قرار است تشکیل شود، باید انجمنی باشد که آینده را ببیند و پیشتاز باشد و بستر را برای چیزی که من و شما دغدغه داریم فراهم کند. این آثاری که فردا از این هنرمندان به جا ماند دوباره به این بلا گرفتار نشود.
رضا خلیلی بیان کرد: از پیش از دبستان تا مقاطع راهنمایی و دبیرستان و سپس در دانشگاه آموزش زبان تصویر نداریم. تمام مسئولین و افراد جامعه در همین مدارس تحصیل کرده‌اند و هیچ کدام سواد بصری ندارند و سپس تصمیم گیرنده هنر می شوند.

وی خاطر نشان کرد: پس از پیگیری حدودا ۱۵ ساله با همراهی وزیر و کارشناسان در کتاب‌های درسی و نحوه‌ی تدریس افرادی که تخصص ندارند، نتیجه‌ی آن تغییر بسیار آرام کتاب‌های درسی بود اما هنوز نیاز به فرهنگ‌سازی است. این خبر نویدبخش را هم بدهم حدود پنج سال است که در تمامی گرایش‌ها چهار واحد هنر دارند، زبان تصویر می‌خوانند، الفبای آن را می‌شناسند و خود افراد نمونه کار‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند.

یک استاد نقاشی بیان کرد: نهاد قدرتمند می‌تواند ثروت را جذب کند، اداره‌‌ی فرهنگ و ارشاد، نهاد بسیار قدرت‌مندی نیست.

علی‌رضا طاهری مقدم ابراز کرد: بزرگ‌ترین نگارخانه‌ی مشهد در اختیار ارشاد بوده که اکنون تعطیل است. باید بررسی کنیم به چه دلیل هنرمندان حاضر به هم‌کاری نیستند. چرا در ساختار نام اداره‌ی فرهنگ و ارشاد، واژه‌ی «هنر» وجود ندارد؟

وی تشریح کرد: شما باید ابتدا حیطه‌ی توان‌مندی‌های خود را مشخص کنید، باید بررسی شود چرا هنرمندان منزوی شده‌اند و با انجمن ارتباط ندارند؟ جلساتی که تاکنون برگزار شده چه نتیجه ای جز گوشه‌نشینی هنرمندان و عدم ارتباط آن‌ها با یک‌دیگر داشته است؟

این استاد نقاشی خاطرنشان کرد: دلیل از بین رفتن پاتوق‌های هنری در مشهد چیست؟ دهه ۵۰ در مشهد پاتوق‌های هنری خوبی مانند نگارخانه میرک وجود داشت که نقاشانی هم‌چون ایرج اسکندری و منصور دولو در آن حضور داشتند و این پاتوق‌ها، کانونی را به وجود آوردند که زمینه‌ساز برگزاری نمایشگاه‌های خوبی حتی از خارج کشور بود.

وی بیان کرد: بنابراین اگر انجمن دارای توان‌مندی‌هایی باشد که کاری انجام دهد، اتفاقاتی رخ می‌دهد و هنرمندان دور هم جمع می‌شوند اما در حال حاضر بیش‌تر روابط هنرمندان با یک‌دیگر قطع شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انجمن هنرهای تجسمی وجود داشته باشد، می‌تواند از هنرمند دفاع کند چون «NGO» است و قدرتی که دارد، دستگاه دولتی ندارد و قانون این را تعریف کرده است.

محمدرضا محمدی تشریح کرد: انجمن هنرهای تجسمی وکیل مدافع هنرمندان است‌. انجمن وظیفه‌ی خواندن قانون و دفاع از هنرمند را دارد تا به نقطه‌ای برسد که محیط فرهنگی تربیت شده و اتفاقات ناخوشایند دیگر تکرار نشود.

وی اظهار کرد: نام اداره‌، «فرهنگ و ارشاد اسلامی» است، یعنی این‌که افراد را ارشاد و حقوق افراد بخش خصوصی را به آن‌ها یادآوری کنیم. اگر در کنار این انجمن یک مشاور حقوقی هم قرار گیرد، می‌تواند از انجمن دفاع کند.

معاونت امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: انجمنی که از افراد دانشمند و قانون‌دان تشکیل شود می‌تواند از اعضای خود دفاع کند، مشکل این است که بین اعضای جامعه‌ی هنری اتحاد وجود ندارد؛ شما هنرمندان باید با اتحاد خود، به دستگاه ما کمک برسانید که ما بتوانیم به شما کمک کنیم و در وهله‌ی بعد به افراد دیگر اجازه ندهید که از این عدم اتحاد شما سو استفاده کنند.

در ادامه این نشست طاهر موسوی خاطرنشان کرد: در این انجمن همه افراد نباید هنرمند باشند بلکه نیاز به یک حقوقدان، یک بازاریاب هنری و یا انجمنی تحت عنوان اقتصاد هنر است. اگر بازار هنری راه‌اندازی کنیم، این جریان حل می‌شود چون هنرمندان متخصص این کار نیستند.

محمدرضا محمدی بیان کرد: در قانون آمده افرادی باید عضو انجمن شوند که هنرمند باشند، حال اگر در بین این افراد هنرمندی بود که وکیل هم باشد چه بهتر، در غیر این صورت پس از تشکیل انجمن می‌توانید یک وکیل برای انجمن داشته باشید.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: