• دوشنبه ۱۲ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 979-3591-5
  • خبرنگار : 15259
  • منبع خبر : ----

یک کارشناس مدیریت گردشگری:
مظلومیت مفهوم توسعه در بخش توریسم/گردشگری پدیده‌ای سهل ممتنع است

یک متخصص مدیریت گردشگری گفت: به طور کلی، مفهوم «توسعه» در بخش گردشگری مظلوم واقع شده است.

سعید داغستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون راهکارهای افزایش ماندگاری زائر و گردشگر در مشهد و ظرفیت‌های نهفته در این بخش اظهار کرد: به طور کلی، مفهوم توسعه در این بخش خیلی مظلوم واقع شده است و هر کسی از ظن خود یار این بخش شده است. بنابراین، ساماندهی، مدیریت، افزایش ماندگاری، افزایش میزان رضایت و ایجاد مقصد متعالی که همه اجزای آن برای و در خدمت امام رضا(ع) باشد، نیازمند همکاری ملی و استانی است.

وی افزود: در مباحث ماندگاری زائران و گردشگران و در مقاصد زائرپذیری مانند مشهد مباحث بسیار زیادی مطرح است. به طور کلی از لحاظ علمی باید بپذیریم که "توسعه گردشگری" مبتنی بر یک‌سری الگوهای علمی اثبات و اجرا شده است.

پایداری باید در همه ابعاد گردشگری رخ دهد

این مدرس حوزه گردشگری تصریح کرد: به عنوان مثال؛ در بخش گردشگری این قضیه مطرح می‌شود که پایداری بایستی در همه ابعاد صنعت گردشگری اتفاق بیافتد؛ بدین مفهوم که زیرساخت‌ها ( آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل و...)، روساخت‌ها( قوانین و مقررات، نرم افزارها، نیروی انسانی متخصص و...)، ساختار دستگاه‌های دولتی و متولی توسعه و نظام‌بخشی گردشگری، انواع جاذبه‌ها و فعالیت‌های گردشگری، مانند ساماندهی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و انسان‌ساخت و رویدادها، انواع اقامتگاه‌ها و سایر عوامل دخیل در توسعه و مدیریت گردشگری، باید مد نظر قرار گیرد تا نهایتا منجر به خلق یک مقصد متعالی و پیشرفته شده و بتوان در مقصد ایجاد شده با برنامه‌های جدید و متنوع ماندگار زائر را افزایش داد.

بخش اقامتی زائران بزرگ و سایر بخش‌های مربوط بی‌برنامه باقی مانده است

داغستانی با بیان این که این مهم در مشهد مقدس صورت نپذیرفته است، عنوان کرد: چنین مقصد زیارتی مورد توجه جهان اسلام که سالانه بیش از 30 میلیون مسافر و زائر را پذیراست و در آن بیش از 2100 واحد اقامتی و گردشگری مجاز در حال فعالیت هستند، از نگاه نظام‌مند و سیستمی که گفته شد، بی‌بهره است. بنابراین، بخش اقامتی و اسکان زائران بسیار بزرگ و سایر بخش‌ها بدون برنامه و کوچک باقی مانده است که این نقیصه‌ای بزرگ به حساب می‌آید و جبران آن به راحتی و در کوتاه مدت میسر نخواهد بود. 

هماهنگی بین بخشی دستگاه‌‌های متولی گردشگری و زیارت حائز اهمیت فراوان است

وی اضافه کرد: با توجه به این توضیحات، راهکارها خودشان را آرام آرام نشان می‌دهند؛ در این خصوص بهترین اقدامات جهت اجرا از این قرار است که هماهنگی بسیار نزدیک و بین بخشی دستگاه‌های متولی امر زیارت و گردشگری مانند همکاری مشترک آستان مقدس رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداراتی مانند راه و شهرسازی، منابع طبیعی و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها فراهم شود.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: در عین حال، یکی از بهترین خدماتی که متولیان امر می‌توانند برای این بخش انجام دهند، تعیین و اعلام عمومی برنامه‌های توسعه‌ای خود در خصوص زیارت است تا نهایتا آزادسازی و روان‌سازی سرمایه‌گذاری اتفاق افتد و این مهم قطعا باید در استانداری محترم استان به عنوان نماینده دولت حادث گردد.

داغستانی بیان کرد: بنابراین، برای یک بار تمام دستگاه‌های اجرایی، ذی نفع و ذی نفوذ، طرح‌ها و برنامه‌های خود را به عنوان مثال در سامانه‌های یکپارچه اطلاعات جغرافیایی استان(GIS) بارگذاری نمایند و با تکیه بر دولت الکترونیک زمینه‌های توسعه همه جانبه را فرآهم آورند و بدین وسیله تکلیف سرمایه‌گذاران؛ شبکه بانکی؛ دستگاه‌های متولی و همه اجزای صنعت مشخص می‌گردد.

عدم اقدام دانشگاه‌های مادر به تربیت نیروی متخصص در حوزه گردشگری، یک نقصان بزرگ است

وی ضمن بیان این مطلب که در وجه دیگر توسعه باید به سراغ دانشگاه و جامعه رفت، خاطرنشان کرد: این امر به خصوص در حوزه تولید علم و زمینه‌های جدید تولید ثروت حائز اهمیت است. این که هنوز دانشگاه‌های مادری مانند فردوسی با این سابقه و قدمت به تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری نپرداخته است، نقصان و قصور بزرگی است. بنابراین در گام بعدی باید بدنه متفکر دانشگاه را به صنعت در حال فعالیت و با گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی درگیر نماییم و از دانش جدید و بومی، سرچشمه‌هایی فکری بسازیم که بخش گردشگری و خود دانشگاه از آن منتفع گردند.

باید به شبکه سرمایه‌گذاری در استان، خطوط راهنما و ایده‌های جدید تزریق کرد

این مدرس حوزه گردشگری تصریح کرد: در همین مقطع و همزمان باید به شبکه بزرگ سرمایه‌گذاری در استان خطوط راهنما و ایده‌های جدید تزریق شود. این که در استان تا بی‌نهایت واحد اقامتی ساخته شود و در نهایت با ضریب اشغال زیر 50 درصد در سال فعالیت نمایند، بدون شک هنر نیست و در این رابطه بهتر است شبکه‌ای از شرکت‌های مهندسین مشاور، نخبگان استان، اساتید دانشگاه، رویدادهایی مانند استارت آپ‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی به همراه واحدهای دائم اطلاع‌رسانی به افکار عمومی را ایجاد نماییم و با کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی، ایده‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و مدیریت این بخش ایجاد کنیم. تا این مرحله وجه دولت و وجه بخش خصوصی تعیین تکلیف می‌شود. 

ایجاد بسته‌های سفر و تورگردانی برای گردشگر باید در دستور کار باشد
 
داغستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ایجاد بسته‌های سفر و تورگردانی و در کل داشتن برنامه برای تمام ساعات سفر یک زائر و گردشگر، یکی از بهترین اقداماتی است که می‌تواند و باید در دستور کار باشد، گفت: با تهیه بسته‌های ذکر شده، وظیفه هر بخش و دستگاه و در همان زمان بخش خصوصی مشخص می‌شود. در نهایت این امر منجر به پخشایش مناسب گردشگران و زائران در سطح استان خواهد شد و رضایت‌بخشی آنان را افزایش می‌دهد. 

وی عنوان کرد: برخی از امور توسعه اصطلاحا مربوط به مجموعه روندهای کلان کشوری و حتی منطقه‌ای است که در اختیار و ید سازمان‌های مستقر در استان‌ها نیست و باید در ستاد تعیین تکلیف گردد که در این رابطه، حوزه روساخت‌ها که مشتمل بر قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی است، باید تدوین کرده و نهایتا به مرحله اجرا در بیاوریم.

این متخصص مدیریت گردشگری و برنامه‌ریزی تصریح کرد: متاسفانه خلأهای قانونی بسیاری در این رابطه داریم و در عین حال قوانین متعدد و متداخل نیز در عرصه‌های شهری، روستایی و بین دستگاه‌های متولی وجود دارد که قابل بررسی و حل هستند. 

تعیین تکلیف مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری باید اجرایی شود

داغستاتی افزود: همچنین، در اقدامات فوری و آنی مواردی مانند راه‌اندازی ستاد يا واحد دائم جذب و راهنمايی سرمايه‌گذاران و حذف رويه‌های طولانی و ضد سرمايه گذاری، تعيین تکليف مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری، تهيه طرح‌های ناب و پيشتاز گردشگری برای تمام شهرستان‌های استان و پهنه‌های آبی استان و واگذاری آن‌ها به سرمايه‌گذارن داخلی و خارجی، تشكيل اتاق فكر و اتاق تشخيص وضعيت برای تدام اين امر قابل بررسی و اجرا است.

وی ادامه داد: ايجاد مراکز بين‌المللي گردشگری هوایی؛ مراکز ورزشی و تفريحی در سطح استان، راه‌اندازی شهرك‌های صنايع دستی و كارگاهی، راه‌اندازی وب سايت دائم جذب ايده‌های برتر گردشگری، احداث شهرهای جديد گردشگری، زيارتی و کويری، صدور مجوز جهت راه‌اندازی پارك‌های موضوعی و مفهومی در سراسر کشور، مانند پارك دفاع مقدس، پارك شهدا،‌ پارك ائمه اطهار،‌ پارك موضوعی چند بعدی،‌ پارك حيات وحش، پارك طبيعت، پارك تاريخی، ‌پارك مينياتوری، پارك جهان كوچك و...، همچنین صدور مجوزهای لازم جهت راه‌اندازی مراكز و بيمارستان‌های فوق تخصصي در غالب دهكده‌های سلامت جهت توسعه گردشگری سلامت و ایجاد هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، از جمله کارهایی است که می‌توان بلافاصله نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام نمود. 

این متخصص مدیریت گردشگری و برنامه‌ریزی در تکمیل سخنان خود تاکید کرد: با این تفاسیر، ملاحظه می‌کنیم دلیل این که به صنعت گردشگری، اولا صنعت گفته می‌شود و دوم این که فرابخشی خوانده می‌شود، چیست. گردشگری سهل و ممتنع است و در درجه اول که به مقوله سفر و تفریح نگاه می‌شود، پیچیدگی‌های آن خیلی مشخص نمی‌شود؛ ولی با گسترش و افزایش تعداد گردشگران جنبه‌های دیگری از این بخش نمایان خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: