• چهارشنبه ۱۴ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 979-8187-5
  • خبرنگار : 15300
  • منبع خبر : ----

نمایشگاه‌گردان دور، نزدیک، پیش رو:

باید به فضای مرده هنری مشهد جان دهیم

عکس تزئینی است
نمایشگاه‌گردان نمایشگاه دور، نزدیک، پیش رو گفت: ایده نمایشگاه‌گردانی برای فراخوان آثار روی کاغذ را، مدیر گالری به من دادند؛ من پیشنهاد کردم کمی به فضای مرده هنری مشهد جان دهیم و اجازه دهیم هنرجویان و هنرمندان کارهای اساتید و هنرمندان خارجی را از نزدیک ببینند به این دلیل که می دانم همانند من که آرزو دارم آثار اساتید را از نزدیک ببینم آرزوی خیلی افراد و هنردوستان دیگر هم است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم کار را دانشجویی نکنیم و از اساتید و از هنرمندان متفاوت با کارهای متعدد شامل کارهای فیگوراتیو، انتزاعی، مفهومی، رئال، چاپ و کارهای متفاوت برای سلیقه های مختلف برای شرکت در نمایشگاه دعوت کنیم.

سحر عیدی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان گفت: از مرداد ماه توسط آقای عباس زاده مدیر گالری پیشنهاد نمایشگاه گردانی به من شد و ایده‌ی اولیه کار این بود که آثار روی کاغذ باشند اما بعد از پیشنهادی که به هنرمندان داده شد و از آن‌ها دعوت کردیم اما همه‌ی هنرمندان موافق آثار کاغذی نبودند سپس با مشورت با آقای عباس زاده به این نتیجه رسیدیم که هنرمند در ارائه آثار آزاد باشد.

وی بیان کرد: در مرحله‌ی بعد با هنرمندان خارجی و ایرانی داخل شهرهای دیگر گفت‌وگو کردم، آثارشان را فرستادند؛ ابتدا قرار بود نمایشگاه ۶ مهر برگزار شود به دلیل مشکلاتی که پیش آمد تاریخ برگزاری نمایشگاه عقب افتاد. مجددا از اواخر مهرماه پی‌گیر کارها شدم، هنرمندان خارج از ایران آثارشان را فرستادند و از تهران تحویل گرفتم و آثار دیگر هنرمندان را جمع آوری کردم و با هنرمندان مشهدی هم هماهنگ کردم آثارشان را به گالری آوردند.

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه دور، نزدیک، پیش رو خاطرنشان کزد: مشکلات زیادی در این مسیر بود؛ به عنوان مثال هنرمندان تهرانی از ما رسید می‌خواستند و اگرچه وظیفه ماست اما هنگام بازگشت از تهران به من اعلام کردند و برای من مشکل بود؛ رفت و آمد به تهران و آوردن کارها یکی دیگر از مشکلات بود؛ اثر یکی از هنرمندان خارجی به دلیل تحریم‌های ایران دو دفعه برگشت خورد و اجازه ورود به ایران نداشت؛ هنرمندان خارجی، خود آثارشان را فرستادند.

سحر عیدی افزود: از مشکلات دیگر عدم اعتماد هنرمندان بود البته آن‌ها حق داشتند چون اولین تجربه‌ی من بود و شناختی از من نداشتند، به فضای هنری مشهد اعتماد نداشتند و اولین سوال این بود که آیا آثار در مشهد فروش می رود؟ یا این که من به‌عنوان نمایشگاه‌گردان و آقای عباس‌زاده به‌عنوان مدیر نگارخانه تا کنون فقط هزینه کردیم و تاکنون فروشی در نمایشگاه نداشتیم.

وی در خصوص اولین تجربه‌ی نمایشگاه گردانی ابراز کرد: به عنوان اولین تجربه نمایشگاه‌گردانی کار سختی بود اما در این پروسه با هنرمندان خوبی آشنا و هم‌نشین اساتید خوبی شدم و از تجربیات آن‌ها استفاده کردم؛ کاری که دوست داشته باشیم قطعاً هر اندازه سخت باشد اما شیرینی خاص خود را دارد.

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه دور، نزدیک، پیش رو، در مورد تجربه‌ی مجدد نمایشگاه گردانی تشریح کرد: اقتصاد هنر جنبه مهم قضیه است چون باید فردی به‌عنوان اسپانسر در هنر سرمایه‌گذاری کند یا خود فرد درآمد زیادی داشته و پشتوانه مالی داشته باشد؛ نمایشگاه‌گردانی کاری است که واقعاً باید هزینه کرد حتی خیلی بیشتر از این نمایشگاه می‌توان، اما من صلاح ندیدم بیش از این هزینه کنم به‌این دلیل که همسرم به‌عنوان اسپانسر و پشتوانه‌ی مالی پرداخت هزینه‌ها را عهده‌دار شد و اگر این نمایشگاه بازخوردهای خوبی داشته باشد و استقبال شود و برای تجربه‌های آینده توجیه مالی داشته باشم، شاید دوباره تجربه کنم. 

سحر عیدی بیان کرد: علاقه دارم بیشتر به عنوان یک نقاش و هنرمند شناخته شوم اما از کیوریتوری مخصوصاً برای فضای هنری مشهد بدم نمی‌آید؛ مدیر گالری نقش پررنگی در این پروسه داشت­ و ایشان شروع کننده این حرکت و من ادامه دهنده این راه بودم و اگر اسپانسری قوی وجود داشته باشد شاید کارهای خیلی بزرگتری هم انجام دهم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: