• پنجشنبه ۱۵ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 979-11314-5
  • خبرنگار : 15263
  • منبع خبر : ----

رئیس انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم ایران:

اصلی‌ترین وظیفه‌ یک مدیر ایجاد انگیزه است

رئیس انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم ایران گفت: اصلی‌ترین وظیفه‌ای که برای یک مدیر تعریف شده، ایجاد انگیزش برای افراد زیر دست خود است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، فتحی ظهر امروز در همایش بهداشت روان و رفتار سازمانی که در تالار شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه مدیر در یک مجموعه ایجاد حس مهرورزی در میان کارمندان است. درواقع یکی از اقداماتی که مدیر یک مجموعه باید انجام دهد تا افراد سازمان حس تعلق داشته باشند بایستی پس از ایجاد حس تعلق و مهرورزی برای پرسنل خود، اعتماد به‌نفس آن‌ها را افزایش دهد. درواقع اگر مدیری برای افزایش اعتمادبه‌نفس مجموعه خود برنامه‌ای نداشته باشد قطعا شکست خواهد خورد. نکته بعدی این است که نیاز خودشکوفایی به رشد و شکوفا شدن افراد می‌انجامد. 

وی افزود: روانشناسی با نام مازلو هرمی را برای فضای سازمانی معرفی کرده، به نام هرم نیازهای فردی. با توجه به این هرم باید بیان کرد اگر از لحاظ روانی، نیازهای اولیه فرد رفع نشود، نمی‌تواند به سطح‌های بالاتری از نیازهای خود بیاندیشد. درواقع اگر افراد تغذیه و مسکن و... مناسب نداشته باشند، نمی‌توانند به نیازهای مهمتری چون آموزش دست بیاندیشند. امروزه سطح نیازهای افراد دچار تغییراتی شده است برای نمونه داشتن اینترنت جزو نیازهای اولیه افراد می‌شود.

فتحی ادامه داد: زمانی نیازهای اولیه رفع شود افراد نسبت به نیازهای سطح دوم خود توجه نشان می‌دهند که شامل نیاز به امنیت در بعدهای گوناگونی چون روانی، اجتماعی و... می‌شود. نیاز سطح سوم افراد، نیاز به عشق و تعلق است. باید توجه داشت، اگر نیروی انسانی و پرسنل یک سازمان، خود را متعلق به مجموعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، نداند عملکرد مثبتی نخواهد داشت و کاری پیش نخواهد رفت. مهم این است که پرسنل  زیردست یک مدیر در سازمانی اگر احساس کند برای مدیر خود کار کند، مجموعه مذکور پیشرفتی نخواهد کرد، اما اگر حس کند با مدیر خود همکار است، در عملکرد خود نتایج مثبتی به‌همراه خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه «اصلی‌ترین وظیفه‌ای که برای یک مدیر تعریف شده، ایجاد انگیزش برای افراد زیر دست خود است» تصریح کرد: اگر کسی مسند مدیریتی دارد و نتواند سیستم انگیزشی برای زیردستان خود ایجاد کند، باید پست خود را ترک کند. ایجاد انگیزه در میان پرسنل اصلی‌ترین نقش مدیر است. ازجمله انگیزش‌های اولیه ایجاد احساس تعلق در میان کارمندان است. باید توجه داشت که در هر فرهنگی حس تعلق در میان افراد به روش‌‌های گوناگونی ایجاد می‌شود برای نمونه مدیرعامل شرکت گوگل، تمامی عوامل زیردست خود را با اسم کوچک صدا می‌کند، اما در ایران، چنین فرهنگی وجود ندارد بنابراین باید به روش دیگری این حس تعلق را در افراد به‌وجود آورد. 

رئیس انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم ایران با بیان اینکه «براساس نظرسنجی دانشگاه هاروارد که از تعدادی کارمند گرفته شده، بیشترین درخواست کارمندان احترام، تشویق و دیده شدن عملکردشان توسط مدیر است» خاطرنشان کرد:. احساس تعلق و امنیت در لایه‌های ناخودآگاه افراد جاری است. اگر می‌خواهید افراد را به‌خوبقی مدیریت کنید، کافی است ناخودآگاه آن‌ها را تحریک کنید. دیده شدن زحمات و فعالیت‌های وی احساس تعلق نسبت به سازمان را ایجاد می‌کند.

فتحی بیان کرد: نکته مهم دیگر ایجاد خلاقیت و نوآوری برای پرسنل است. درواقع باید کاری کنیم که نیروی زیردست، تنها فرمانبردار و خط مشی‌گیرنده نباشد، بلکه باید بتواند خط مشی نشان دهد. اینکه هرکس ایده خوبی آورد تا مجموعه را پیش ببرد باید مورد تشویق قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه خلاقیت در میان همه افراد وجود دارد، گفت: تمام انسان‌ها به ذات خود خلاقند، پس وظیفه مدیر است تا از خلاقیت پرسنل خود بهره گیرد‌. مدیران باید از نیرویی استقبال کند که می‌اندیشد و پرسشگر است. همه کارمندان نیاز به قدرت و حوزه اختیار دارند. اگر مدیر تنها دستور صادر کند و توقع داشته باشد تا زیردست اجرا کند، برنامه کاری مدیر با رکود همراه خواهد شد، به دلیل اینکه به افراد حوزه اختیار داده نمی‌شود و جرات ریسک کردن و کار کردن ندارند.

فتحی اظهار کرد: از سویی دیگر مدیران بایستی به زیردستان خود آموزش‌هایی دهد تا شرایط پیشرفت مجموعه را فراهم کند. باید توجه داشت اگر کارمند در صلح روانی نباشد، نمی‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد؛ بنابراین مجموعه دچار زیان خواهد شد. باید توجه داشت تا زمانی که فرد از لحاظ امنیتی ذهن آرامی نداشته باشد، کار خود را نمی‌تواند به‌خوبی پیش ببرد. 

رئیس انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم ایران ادامه داد: متاسفانه در فرهنگ مدیریتی کشور ما ارتباط نزدیک مدیر با نیروهای اداری عرف نشده است، درحالی که در مجموعه‌های بزرگ دنیا اینگونه رفتارهای مدیریتی عرف شده است. کسی که کار می‌کند نباید دلیلی برای تخریب کار داشته باشد. اگر کار به کاردان داده نشود سازمان‌ها پیشرفتی نخواهند داشت. درواقع برای گزینش پرسنل یک مجموعه مسئولیت‌پذیری معیار مهمی است، بنابراین اگر نیروی کاری را استخدام کنید که مسئولیت‌پذیری داشته باشد کار خود را به‌خوبی انجام خواهد داد.

وی گفت: هرچه نیروی انسانی سازمان‌ها گزیده‌تر انتخاب شوند، کارهای مجموعه و بهره‌وری آن بیشتر خواهد شد. اگر شرایط روانی کارمند در شرایط مناسب‌تری قرار داشته باشد، بهره‌وری کارمندان را فراهم می‌کند. باید توجه داشت که برای موفقیت وجود برنامه الزامی است. برای کارمندان باید ویتامین‌های روحی در نظر گرفت مانند توجه، مراقبت، محبت و... که عملکرد کارمندان را بیشتر خواهد کرد؛ چراکه این دسته از رفتارها، به‌صورت  ناخودآگاه در ذهن افراد خواهد نشست. باید توجه داشت هرچقدر مدیران درست کار کنند، مملکت رشد می‌کند اگر کسی بتواتد اقدانی انجام دهد تا مملکت رشد کند، اما انجام ندهد، کاری ضدانقلابی انجام داده است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: