• چهارشنبه ۵ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9710-2187-5
  • خبرنگار : 15180
  • منبع خبر : ----

/در دایره هنر هفتم/

سینماها در آینده چه امکاناتی خواهند داشت؟

اگر می‌خواهید بدانید تکنولوژی چقدر پیشرفت کرده، کافیست به تماشای یک فیلم قدیمی بنشینید. فیلمی از دهه‌های گذشته با تلفن‌های همراهی به اندازه یک جعبه کفش. به سادگی می‌توان دریافت در طول این سال‌ها، تکنولوژی ساخت فیلم چقدر تغییر کرده است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، اما در مورد نمایش فیلم چطور؟ فیلم‌ها تقریبا همیشه به همان شیوه قدیم به نمایش درمی‌آیند. بعد از آواتار به عنوان اولین فیلم سه‌بعدی استریوسکوپی، شاهد هیچ گام بزرگ رو به جلویی در زمینه اکران فیلم‌ها نبوده‌ایم. اما تکنولوژی وجود دارد و سوال اینجاست که آیا سینماها سرمایه و منابع کافی برای عرضه آن‌ها دارند؟

واقعیت افزوده

تنها سینمای بزرگی که از این تکنولوژی بهره می‌برد تئاتر ملی لندن است. تماشاچیان باید فیلم را با عینک‌های مخصوص AR (هنگامی که شما چیزی را از منظر واقعیت افزوده می بینید، چیزی را مجازی در دنیای واقعی می بینید. این به آن معنی است که آن چه شما می بینید همان دنیای فیزیکی و واقعی اطرافتان است به علاوه این که چیزهای مجازی به آن اضافه می شود)  تماشا کنند.

تکنولوژی AR خصوصا هدست‌ها، بسیار پرهزینه است. فیلم‌ها نیز ضرورتی برای استفاده از AR ندیده‌اند، در نتیجه بعید به نظر می‌رسد سالن‌های سینما، چنین هزینه گزافی را به خود تحمیل کنند.


واقعیت مجازی

VR همین حالا هم به سینماها راه پیدا کرده است. اولین سینمای VR در سال 2016 در آمستردام افتتاح شد. در این سینما، تماشاچیان از هدست استفاده می‌کنند و روی صندلی‌های گردان می‌نشینند که به آن‌ها امکان می‌دهد به راحتی به اطراف بچرخند.

هنوز موانع زیادی برای استفاده از VR وجود دارد. واقعیت مجازی نه به اندازه AR، اما همچنان تکنولوژی گرانی محسوب می‌شود.

به علاوه، تکنولوژی VR برای تماشاچیان سنتی گزینه عالی نیست. هدست‌ها ممکن است برخی را دچار بیماری حرکتی کنند. در یک فیلم داستانی که صحنه‌ها مداوم عوض می‌شوند، این عارضه می‌تواند تشدید شود.

علاوه بر این، اگر بیننده تمام مدت اطراف را تماشا کند، ممکن است برخی شات‌ها یا صحنه‌ها را از دست بدهد، زیرا اشتباها بخش دیگری از صحنه فیلم را تماشا می‌کرده است. به این ترتیب روایت فیلم را از دست می‌دهد.

با تمام این‌ها، اگر VR راهی به سینماهای تجاری عمومی پیدا کند، شیوه فیلم دیدن ما را متحول خواهد کرد و از تکنولوژی سه‌بعدی، فیلم‌های رنگی یا هر نوآوری دیگری که تا به حال در سینما شاهد بوده‌ایم، حیرت‌انگیزتر خواهد بود.

به زبان ساده VR به هر فناوری گفته می‌شود که چیزی را که چشم شما می‌بیند با موارد دیگر عوض می‌کند.

سینماهای چهاربعدی

سینماهای چهاربعدی، همچون مادام  توسو و یونیورسال استودیو- مدت‌های زیادی است که با هدف جذب توریست، روی کار آمده‌اند. با این حال کم‌کم دارند به یک مکان عمومی تبدیل می‌شوند. تنها مشکل این است که هزینه تبدیل سینماهای معمولی به چهاربعدی بالاست. سینماداران مجبورند تمام صندلی‌ها را با صندلی‌های متحرکی که به واحدهای پخش‌ بو، فلش‌های نوری، جریان باد و هوا مجهز است، عوض کنند. به همین دلیل سینماهای چهاربعدی کمی در جهان وجود دارد.

سینماهای سه‌بعدی بدون نیاز به عینک

تکنولوژی سه‌بعدی بدون نیاز به عینک  از نوآوری‌های سینمایی است. این تکنولوژی به لطف پدیده کوچکی به اسم سد پارالاکس کار می‌کند و چندان هزینه‌بر نیست. سد پارالاکس در اصل، فیلتری است که روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد و تصویر را به دو قسمت می‌کند؛ هر کدام برای یکی از چشم‌ها. به این ترتیب، یک افکت سه‌بعدی به تصویر می‌دهد بدون این که نیازی به استفاده از عینک باشد. این تکنولوژی در برخی از تلویزیون‌ها به کار رفته  است.

تکنولوژی سد پارالاکس، محدودیت‌های خودش را دارد. همیشه باید سرتان را در موقعیت دقیق و درست قرار دهید تا سد، تصاویر را به درستی به چشم شما بتاباند.

با تمام این‌ها، تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است پس تعجب نکنید اگر در سال‌های آینده فیلم‌های سه‌بعدی بدون نیاز به عینک در سینمای شهر شما اکران شد.

تابش لیزر

پروژکتورها به طرز باورنکردنی عالی عمل می‌کنند، اما سال‌های زیادی است که هیچ تغییری نکرده‌اند به جز این که کوچک‌تر شده‌اند. با این حال، وقتی سینماها به استفاده از تابش لیزری روی آورند، پروژکتورها کاملا متحول می‌شوند.

تابش لیزری بسیار بهتر از پروژکتورهای قدیمی، رنگ سیاه را نشان می‌دهد و تشخیص رنگ و کیفیت تصویر را بهتر می‌کند.

هم اکنون، در سالن‌های سینمایی آیمکس از این تکنولوژی استفاده می‌شود. پروژکتورهای لیزری سینماها را متحول می‌کنند. لیزر برخلاف حباب لامپ نمی‌سوزد و در نتیجه در طولانی‌مدت، از نظر اقتصادی به‌صرفه است. مسئله فقط این است که چقدر طول می‌کشد فعالان صنعت سینما، این تکنولوژی را به خدمت بگیرند.

این نوآوری‌ها، تجربه سینما رفتن را به کلی دگرگون می‌کنند، اما شاید چیزی که شیوه فیلم دیدن ما را بیشتر تغییر دهد، جذابیت‌های جانبی باشد.

سینماهای AMC،  سینماهای موبایل‌دوست هستند. سینما مارول اپلیکیشنی طراحی کرده که ضمن تماشای فیلم می‌توان از آن استفاده کرد. این اپلیکیشن نکات کوچک و بامزه و قیمت‌ها را برای تماشاچیان می‌فرستد. همه این‌ها برای نسل جدید جذاب‌اند.

در فستیوال بازاریابی لندن در سال 2017، مدیران VUE درباره کاربرد شخصی‌سازی در ارتقا تجربه تماشای فیلم صحبت کردند. یک اپلیکیشن اختصاصی با توجه به فیلم‌هایی که کاربر قبلا در سینما دیده، فیلم‌ها ر انتخاب و به او پیشنهاد می‌دهد.

می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما یک چیز حتمی است. تغییر می‌آید و ما، پیش از این که بفهمیم با آن روبه‌رو می‌شویم.

منابع:

https://www.verdict.co.uk

https://blog.ozobot.com


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: