• شنبه ۱۵ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 9710-6490-5
  • خبرنگار : 15043
  • منبع خبر : ----

وزیری که اعضای بدنش در پنج شهر مختلف دفن شد

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی گفت: عمیدالملک کندری اولین وزیر مشهور سلجوقیان بود که نام خود را در زمره تاثیرگذارترین وزیران ایرانی ماندگار کرد اما پس از کشته شدنش اعضای بدن وی در پنج شهر مختلف دفن شد.

سلمان ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، عنوان کرد: عمیدالملک ابونصر منصوربن محمد کندری وزیری بود که در سال 415 قمری در کندر که آن دوران از توابع نیشابور بود به دنیا آمد؛ براساس آنچه در تاریخ آمده اجداد محمد کندری از دهقانان کندر بوده‌اند و در آن‌جا هم زمین و املاک داشته‌اند و هم از مشروعیت و مقبولیت شایان توجه برخوردار بوده‌اند.

استاديار گروه زبان و ادبيات فارسی افزود: در سده‌های نخست اسلامی بسیاری از رجال برجسته مشرق زمین از دهقانان و یا از تبار دهقانان بودند که در قسمت‌های مختلف حکومت به کار گرفته می‎شدند و در عرصه‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی نقش‌های متنوعی ایفا می‌کردند.

ساکت اظهار کرد: تاثیرات فرهنگی دهقانان در خور توجه است، البته باید گفت که تفکیک نقش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درباره بسیاری از دهقانان یا دهقان‌زادگان امکان‌پذیر نیست چرا که این نقش‌ها در هم تنیده و گاه مکمل یکدیگر بودند. برای نمونه بسیاری از آنان در دستگاه خلفا یا حاکمان حضور ‌یافتند و به ویژه پس از تاسیس سلسله‌های ایرانی در مشرق ایران زمین به منزله فرهیختگانی که از تاریخ و فرهنگ ایران باستان به خوبی آگاهی داشتند به خدمت پادشاهان، شاهزادگان و امیران در می‌آمدند.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد  دانشگاه فردوسی گفت: در آن زمان دهقانان اغلب باسواد بودند و کتابخانه‌هایی برای خود داشتند. دهقانان دل‌بسته فرهنگ ایران باستان و میراث فرهنگی دوره پیش از اسلام بودند و در حفظ روایات ملی و داستان‌های عاشقانه گذشته و انتقال آداب و رسوم باستانی به دوره اسلامی نقش ‌بسزایی ایفا می‌کردند که ابونصرکندری یکی از آنان بود.


ساکت عنوان کرد: ابونصرکندری به خاطر استعداد فراگیری که داشت به فقه روی آورد و پس از مدتی به امام موفق نیشابوری روی آورد و همراه او شد.

وی افزود: سلطان طغرل در یکی از سفرهای خود به نیشابور به واسطه امام موفق با او آشنا شد و چون از هوش و ذكاوتش در امور مختلف و فصاحت بسیاری که در زبان‌های عربی و فارسی داشت به دربار وی راه یافت. ابونصر کندری در مدت حضور خود در دربار طغرل که باید بعد از سال 434 باشد، شغل‌های مختلفی چون حاجبی، مشرفی و کاتبی برعهده داشت و چون در این خصوص از همه سربلند بیرون آمد به عمیدالملک ملقب گردید.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد  دانشگاه فردوسی بیان کرد: بنا به نظر استاد دکتر شفیعی کدکنی لقب عمید تنها در خراسان به کار برده می‌شده و ابتدا در دستگاه فرمانروایی دیالمه رواج یافت و سپس غزنویان و سلجوقیان آن را گسترش دادند.

ساکت گفت: به دلیل این‌که در لقب ابونصر که عمیدالملک بوده اشاره به هیچ شهری نشده به احتمال زیاد این شغل هیچ لقب و منصب خاصی را نمی‌رساند و تنها برای حرمت‌گذاری به ابونصر به او داده شده است.

وی در خصوص شخصیت عمیدالملک کندری ادامه داد: عمیدالملک مردی ادیب، فاضل، بادرایت و زیرک بود و در انشاء و کتابت مهارت خاصی داشت. از سویی او بلندهمت و بخشنده بود تا جایی که حکایت‌هایی در خصوص سخاوت او نقل شده که یادآور سیره برمکیان است.

ساکت اظهار کرد: کاردانی و درایت عمیدالملک کندری موجب شد تا به مقام وزارت طغرل منصوب گردد و به عنوان اولین وزیر مشهور سلجوقیان نام خود را در زمره تاثیرگذارترین وزیران ایرانی ماندگار کند. عمیدالملک کندری در روابط میان طغرل و خلیفه عباسی نقش مهم و تاثیرگذاری داشت و با زیرکی و هوش خود در برتری طغرل و تفقد بر بغداد بسیار موثر عمل کرد، او همچنین اهل شعر و ادب بود و شاعران و ادیبان را نه تنها حمایت می‌کرد و احترام آن‌ها را نگه می‌داشت بلکه به سبب جود و بخشندگی خود آن‌ها را بی‌نیاز می‌کرد.

استاديار گروه زبان و ادبيات فارسی ادامه داد: این اقدامات وی موجب شد تا شاعرانی چون باخرزی، لامعی و فخرالدین اسعد گرگانی او را ثنا بگویند. از مهم‌ترین مطالبی که در خصوص کندری گفته شده دستور او مبنی بر تغییر دیوان‌ها و دفاتر دولتی و مکاتبه‌های رسمی از عربی به فارسی و تشویق ترکان به آموختن زبان فارسی است تا جایی که بررسی شده این ادعا ابتدا در بخش اعلام فرهنگ فارسی زنده یاد استاد دکتر معین و سپس در کتاب تاریخ نیشابوری استاد موید ثابتی آمده اما هیچ پشتوانه‌ای در میان منابع کهن ندارد و نمی‌دانم چگونه به این دو کتاب به ویژه فرهنگ فارسی راه یافته است.

ساکت عنوان کرد: قتل عمیدالمک آن هم به سعی و کوشش نظام‌الملک آن‌چنان سخت و ناگوار بود که برخی از مورخان همچون مولف نسائم‌الاسحار نقش خواجه نظام‌الملک را انکار کردند و برخی دیگر آن را به سبب رعایت مصالح دانستند.

وی افزود: به طور کلی در خصوص قتل عمیدالملک و علت آن در منابع دو مسئله بیان شده یکی حسادت خواجه نظام‌الملک و مشروعیت و مقبولیتی که عمیدالمک داشت و یکی کینه الب ارسلان به دلیل این‌که بعد از مرگ طغرل برای جانشینی کس دیگر عمیدالملک می‌کوشد اما به نتیجه نمی‌رسد.

استاديار گروه زبان و ادبيات فارسی گفت: براساس آنچه در تاریخ آمده عمیدالملک سرانجام با سیاست رقیب سیاسی خود نظام الملک در سال ۴۵۶ هجری قمری به قتل رسید. قتل به گونه‌ای بود که اعضای بدن وی، در پنج شهر مختلف دفن گردید. خونش در مرو به زمین ریخت، سرش به نیشابور برده شد، پوست سرش را به کرمان منتقل کردند و بعضی از اعضای بدنش را به خوارزم؛ امّا به هر حال عمده جسد او به زادگاهش کندر برده شد و در کنار مدفن پدرش ابوصالح منصور به خاک سپرده شد.

کندر، زادگاه وزیر معروف طغرل بیگ سلجوقی یعنی عمیدالملک کندری است و نام شهری در استان خراسان رضوی و مرکز بخش ششطراز از توابع شهرستان خلیل‌آباد  است. کندر پیش از این روستا بود و شهر شدن آن در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ اتفاق افتاد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: