• چهارشنبه ۱۹ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9710-10914-5
  • خبرنگار : 15249
  • منبع خبر : ----

به لبخند تو شهر زیبا می‌شود

از دیروز صبح، شاهد اتفاقی جالب در بیلبوردهای شهر مشهد هستیم؛ همه نوع لبخند به زندگی.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ایجاد فضای هم‌بستگی، امید و نشاط آن‌چنان هم سخت نیست. می‌شود با تغییردادن تنها چندروز تبلیغ‌های بیلبوردها، فضای شهر را تلطیف کرد و ذهن پرمشغله شهروندان را، برای حتی اندک‌زمانی، به سمت نشاط و آرامش کشاند.

در این روزها، همین خوشی‌های به ظاهر ساده، غنیمت است و واجب. جملاتی که برای دقایقی تو را به فکر فروببرد و یادت بیاندازد که زیاد سخت نگیر و لبخند بزن، از کنارهم‌بودن مادر و پدرت لذت ببر و در حال زندگی کن. اگر فرزندت که به مدرسه می‌رود و با دندان افتاده‌اش به تو لبخند می‌زند، برای لحظه‌ای به هیچ‌چیز غیر از او فکر نکن. قدر آن‌هایی که در روزهای سختی کنارتند، از آتش‌نشان گرفته تا پرستار را بدان و به آن‌ها لبخند بزن... .
 
نکته قابل توجه دیگر در این بیلبوردها، نقش‌بستن اقشار مختلف جامعه روی آن‌هاست که نمودی واقع‌بینانه‌تر و گسترده‌تری از جامعه ما را نشان می‌دهد. امر مهمی که غالباً نادیده گرفته می‌شود و مانعی مهم برای عدم ارتباط‌گیری شهروندان با مفهوم تعلیمی-ترویجی به‌شمار‌ می‌رود.

«به لبخند تو شهر زیبا می‌شود»، «بخند که شهر به لبخند تو زنده است»، «لبخند که می‌زنی بهار می‌شود»، «لبخند طرح مهربانی در بوم زندگی»، «افق دریایی از نور است و لبخند»، «لبخند تو آیین دعای همه ما»، «لبی پر زخنده دلی پر امید» و «من به لبخند تو مشتاق که نه، محتاجم» از جمله پیام‌هایی است که روی بیلبوردها دیده می‌شود.

از یکی از شهروندان که خانمی میانسال و چادری است، نظرش را راجع‌به این بیلبوردها می‌پرسم. او می‌گوید: خیلی خوب شده است. ‌یک‌جورهایی آدم را سرحال می‌کند.

او که خانه‌دار است، ادامه می‌دهد: باید از این کارها بیش‌تر در شهر بشود. جوان‌ها را ببینید. دلم برای جوان‌ها می‌سوزد. من خودم سه تا پسر در خانه دارم. مشغله‌هایشان زیاد است.

دختری که دانشجوی ترم دو تاریخ است، نظرش را راجع به بیلبوردها این‌گونه می‌گوید: در سال‌های اخیر حس بهتری را از بیلبوردها می‌گیرم. فکر کنم همه همین‌طورند. 

به دوستش نگاهی می‌اندازد تا از او تأییدی بگیرد و ادامه می‌دهد: کلاً برای من جالب است. حس خوبی به آدم می‌دهد. 

از مرد میان‌سالی که شاید سرما باعث شده صورتش در هم فرورفته باشد، نظرش را می‌پرسم. او که به نظر می‌رسد عجله دارد، نگاهی به بیلبورد روبه‌رویش می‌اندازد و نگاهی هم به من می‌کند و می‌رود.

از یک خانمی که تقریباً سی‌ساله به نظر می‌رسد، نظرش را دراین‌باره می‌پرسم: خوب شده. در این زمینه خوب شده. من دانشجوی دکتری‌ام و یادم می‌آید تا چند سال قبل نمی‌خواستم چشمم به این بیلبوردها بیفتد. 

نگاه کمی متعجب من را که می‌بیند، می‌گوید: باور کنید! همه‌اش دبه بود و رنگ‌های سیاه و خاکستری و قرمز. رسماً جنگ روانی بود. این تنها حس من نبود. دوستانم هم این حس‌ها را داشتند. 

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد نیز در این‌رابطه خبر داده بود که 450 تابلوی کمپین «لبخند شهر» در تمام مناطق سیزده‌گانه شهر جانمایی شده و به مدت 10روز به روی مردم شهر لبخند می‌زنند. ضمن اینکه این تابلوها با 8 پیام و 25 طرح متفاوت آذین‌بندی شده است.

محمدرضا اسماعیل‌زاده ایجاد فضای متفاوت روحی و ترویج فرهنگ مهربانی بین مردم را از دیگر اهداف اکران این تابلوها دانسته و گفته ممکن است افراد جامعه با مشکلات متعددی در طول روز مواجه باشند. از این‌رو با اکران تابلوهای طرح لبخند تلاش‌شده لبخندزدن را حتی برای لحظه‌ای به شهروندان یادآور شویم. بدین ترتیب کمی از تنش‌های روانی زندگی در محیط‌های شهری کاسته می‌شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: