• پنجشنبه ۴ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9711-2414-5
  • خبرنگار : 15186
  • منبع خبر : ----

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مطرح کرد؛

اعتبار 35 هزار میلیاردی برنامه میان‌مدت شهرداری مشهد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: 35 هزار و هفتصد میلیارد تومان منابع برنامه میان مدت چهار سال آینده شهرداری است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بارانی امروز در مراسم رونمایی از برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با بیان اینکه « در تدوین برنامه عملیاتی رویکرد مشارکتی داشتیم»، اظهار کرد: ما چهارمین برنامه  میان مدت شهرداری را نوشتیم. تعداد شهرداری‌هایی که چهارمین برنامه میان مدت خود را نوشته‌اند شاید به عدد دست برسد و هنوز بخش اعظمی از شهرداری‌های کشور در حال تجربه برنامه‌های اول و دوم خود هستند.

وی ادامه داد:دستورالعملی که وزارت کشور در سال 95 نوشته و به شهرداری‌ها ابلاغ کرده هنوز در بخش اعظمی از شهرداری‌های کشور بلاتکلیف مانده است.این موضوع نشان‌دهنده این است که شهرداری مشهد در افق برنامه‌ریزی نسبت به سطح کشوری از متوسط بالاتر است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد عنوان کرد: حدود بیش از ۱۱ هزار نفرساعت کار کارشناسی و جلسات متعدد در طول یک سال گذشته برگزار  شد تا مستندات برای تولید محتوا در اختیار ما قرار بگیرد. در روش تولید محتوا، اولین بحث ما نگاه به مسائل حیاتی شهر مشهد بود.30 مسئله اساسی در دستور کار قرار گرفت که مجموعه‌های تخصصی آن مسائل را معرفی کرده بودند.

بارانی گفت: چشم‌انداز 1404 و راهبردها و سیاست‌هایی که در سند چشم‌انداز بود بحث جدی ما در جلسات ما بود.دومین سند بالادستی که علاوه‌بر سند 1404 داشتیم سند برنامه جامع مشهد بود.

وی با بیان اینکه «چند چالش اساسی در برنامه ریزی شهرداری وجود داشت که سعی کرده‌ایم برای آنها راهکار مشخص کنیم»، بیان کرد: یکی از چالش‌ها چالش اتصال با اسناد بالادستی بود و طرح جامع معمولا ارتباط موثقی با برنامه میان مدت شهرداری برقرار نکرده بود. چالش دوم این بود که بودجه سنواتی شهرداری با برنامه میان مدت ارتباط وسیعی نداشت. موضوع بعدی نظام فرآیندهای خدمات و تولیدات شهرداری بود.از اشکالات اساسی که در شهرداری داریم این است که فرآیندهای ما در نظام بودجه پشتیبانی کافی نمی‌شوند و گاهی بخاطر این عدم پشتیبانی دو نظام با یکدیگر، آنچه شهروند نیاز دارد در سطح شهر اتفاق بیفتد،رخ نمی‌دهد. جلسات متعدد برگزار و خدمات مبتنی بر فرآیندها را بررسی کنیم.

کاهش 500 خدمت در برنامه میان مدت به 212 خدمت

 مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد اظهار کرد: تعداد خدمات برنامه میان مدت شهرداری بسیار زیاد شده بود و این موضوع باعث شده  بود بودجه‌ها در افق برنامه‌ریزی به اهداف ریزدانه تعلق پیدا کنند وتحولات شهری که باید اتفاق می‌افتاد بخاطر ریزدانگی بودجه‌ها نمی‌توانستند خود را نشان دهند. 500 خدمت برنامه میان مدت قبلی به 212 خدمت کاهش یافت که تاثیر آن را در بودجه 98 می‌بینیم. در بودجه سال آینده پروژه‌های درشت‌دانه داریم که اگر قرار بود بودجه را براساس آن 500 خدمت توزیع کنیم ،این پروژه‌های درشت دانه نمی‌توانستند خود را نشان دهند.

بارانی یادآور شد: چالش بعدی چالش نظام مدیریت عملکرد بود. یکی از مشکلات اساسی شهرداری این بود که نظام مدیریت عملکرد وجود داشت اما خروجی که مدنظر بود حاصل نمی‌شد، زیرا بخشی از این موضوع به  ترجمه و تولید برنامه میان مدت مربوط می‌شد که باید رفع می‌شد. چالش بعدی تامین منابع بود. شهرداری مشهد در دو سال گذشته دچار مشکلات بودجه‌ای بود  و در تحقق منابع، مشکلاتی دارد که بخش اعظم آن از اختیار مدیریت شهری خارج است و می‌توان گفت مربوط به ضوابط و قوانینی است که  برای شهرداری از بالادست ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین اتفاقی که باید رقم می‌زدیم این بود که نگاه‌های مدیریتی را از تولید منابع و مصارف خارج کنیم و الگوهای خطی را کنار  گذاشته و وارد الگوهای چندمتغیره شویم. تحولات ده ساله اخیر شهرداری را بررسی کردیم. مشاوره هایی را به خدمت گرفتیم و با محاسبات هوش مصنوعی، شبکه عصبی، الگوریتم و ... تحولات اخیر در 10 سال گذشته را در حوزه منابع و مصارف رصد کردیم. واقعیت ها استخراج شد و تنش‌های مدیریتی  و ضوابط مقطعی خارج شد و آنچه واقعا به عنوان نظام تولید منابع مبتنی بر مصارف در شهرداری شناخته می شود، کشف شد.

شهرداری مشهد، پیشرفته ترین شهرداری کشور در الگوهای تامین مالی

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: الگوهای تامین مالی را بررسی کردیم. در حوزه الگوهای تامین مالی، شهرداری مشهد چندسالی هست که پیشرفته ترین شهرداری کشور  است که آمده معاونت اقتصادی را از چند سال پیش راه‌اندازی کرده و تلاش داشته که در این حوزه کارهای جدید انجام دهد. پیشینه معاونت اقتصادی به خدمت آمد و  الگوهای تامین مالی برای برنامه عملیاتی دقیق شد.

اعتبار 35 هزار میلیاردی برنامه 4 ساله شهرداری مشهد

وی ادامه داد: 35 هزار و هفتصد میلیارد تومان منابع برنامه میان مدت چهار سال آینده است و این کار باعث شد الگوهای تامین مالی بیاید سهم 50 درصدی در برنامه به خود اختصاص دهد و بار منابع شهرداری برای تحقق پروژه‌های توسعه‌ای به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. تلاش کردیم این اعداد دقیق باشد.اصرار داشتیم اعداد فرمایشی نباشد و در حوزه مصارف و منابع به واقعیت مدیریتی توجه شد. در آخرین گام جلساتی با شورا و شهردار برگزار و سیاست‌های اصلی‌ای که قرار است خط مشی سیاست مالی را رقم بزند مطرح کردیم.


بارانی عنوان کرد: در اتصال به برنامه راهبردی و سند چشم‌انداز مهمترین دستاوردمان طرح‌هایی بود که با عنوان مگاپروژه در برنامه جانمایی شد. بخشی از مگاپروژه‌ها عناوینی بود که مشاوران طرح جامع در طرح جامع اعلام کرده بودند اما دقیق نشده بود. ساختار محوری برنامه قبلی به هدف محوری تغییر یافت.مضامین راهبردی به برنامه اضافه شد. مضامین راهبردی جدی ترین بخش برنامه میان مدت است.متناسب با این تغییر تعداد برنامه‌های ما از 21 برنامه به 15 برنامه کاهش پیدا کرد و 44 عملیات در برنامه قرار دادیم درحالی که در برنامه قبلی تعداد عملیات‌ها بسیار زیاد بود.
 
شناسایی 2000 پروژه توسعه‌ای در شهرداری مشهد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «79 شاخص عملیاتی و 37 شاخص پیامدی در برنامه گذاشته شده است»، اظهار کرد: نکته دیگر که برنامه اضافه شده و ما را می‌تواند در آینده متمایز کند موضوع  سبدِ پروژه‌های شهری است.در حال تلاش هستیم پروژه‌های توسعه ای شهرداری از الان تا 1400 شهرداری را به روز نگه داریم. تاکنون 2000 پروژه توسعه‌ای را شناسایی کردیم الان دقیقا می‌دانیم در کدام شرکت و... چه اقدامات توسعه ای تا 1400 رخ خواهد داد.

وی افزود: بخش برش منطقه‌ای اضافه شد به برنامه و متاسفانه تاکنون به خروجی‌های اصلی دست پیدا نکردیم. برش منطقه‌ای را در دو فاز دنبال کردیم. در فاز اول با تمام شهرداران مناطق  به جمع بندی رسیدیم. فاز دوم که فاز کمیت گذاری است در حال انجام است.

بارانی خاطرنشان کرد: اتفاق بعدی الزام واحد‌های اجرایی برای ارائه بودجه مبتنی بر برنامه میان مدت است.الان هیچ پروژه و هیچ بودجه جاری‌ای در سیستم ما نمی‌تواند به گردش درآید مگر اینکه رابطه خود را با برنامه برقرار کرده باشد.

مضامین راهبردی برنامه عملیاتی شهرداری

وی درخصوص مضامین راهبردی برنامه عملیاتی شهرداری گفت:  شهری با حمل و نقل عمومی، در دسترس و متصل، شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهری با امید و با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابت پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان شهرداری از جمله مضامین مد نظر ماست. باید این مضامین عملیاتی شود و ادبیات واحدهای اصلی شهرداری و خدمات دهنده این باشد که تا چه میزان به تحقق این مضامین می تواند کمک شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: دوره جزیره‌ای کار کردن در شهرداری به سر آمده ما باید همه با هم کار کنیم. مضمون‌ها متعلق به تمام معاونت‌ها هستند.اینکه فقط دغدغه اجرای واحد اجرایی خود را داشته باشیم و به فکر بودجه خود باشیم اشتباه است.
 

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: