• دوشنبه ۸ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9711-3586-5
  • خبرنگار : 15288
  • منبع خبر : ----

یک استاد حوزه و دانشگاه:

"وحدت حوزه و دانشگاه" موجب نابودی بانک‌های ربوی می‌شود

یک استاد دانشگاه گفت: اگر حوزه و دانشگاه دست به دست هم بدهند و در کنار هم باشند، ما دیگر بانک ربوی و مشکلات ربوی در بانک‌هایمان نخواهیم داشت.

علی اکبر روحانی مقدم در گفت و گو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: یک از عواملی که می‌تواند در میدان عمل به وحدت حوزه و دانشگاه  کمک کند این است که جامعه ما در حل معضلات و مشکلاتش، در میدان عمل، حوزه و دانشگاه را ببیند نه فقط در میدان تئوری. فقط حوزه نظریه پردازی صرف و خشک و خالی نباشد، به عنوان مثال با همه ی این تفاسیر کشور ما باید در مسئله بانکداری این‌گونه باشد؟ این خودش یک خطر است. چرا اکنون در حوزه بانکداری خیلی موفق نیستیم؟ چون قشر تحصیل کرده دانشگاهی تنها نظر خود را می‌بیند. فقط اقتصاد را می‌بیند و معیشت حلال، رزق حلال و تاثیر ربا را در زندگی لحاظ نمی‌کند. کسی که در دانشگاه درس خوانده و آنجا مسئولیت دارد نظر کارشناس دینی را به عنوان مرجع تقلید در نظام بانکی لحاظ نمی‌کند. درصورتی‌که اگر این موارد دست به دست هم بدهند و در کنار هم باشند، دیگر ما بانک ربوی و مشکلات ربوی را در بانک‌هایمان نداریم.

وی افزود:اظهار کرد: مشکلات حوزه بانکی به دلیل عدم توکل به نظریات کارشناسی دقیق و درست در حوزه دین و اقتصاد است، اگر کارشناسان دانشگاهی و حوزوی سطح اجرایی کشور کنار یکدیگر بنشینند و بحث درست و کارشناسی کنند ما مسئله ربا را نخواهیم داشت. در فلان کشور فرد واقعاً وام قرض الحسنه می‌گیرد اما در این‌جا اسم آن قرض‌الحسنه است اما رسم آن قرض‌الحسنه نیست.

 روحانی مقدم بیان کرد: نمی‌توان گفت طی 40 سال اخیر پیوندی بین حوزه و دانشگاه برقرار نبوده است اما باید گفت به آن آرمانی که می‌خواستیم نرسیده‌ایم. برخی از موضوعات آنطور که باید، به لحاظ علمی، شکلی و محتوایی در دانشگاه ترویج نشده و جا نیفتاده است، اما در برخی از حوزه‌ها کارهای مثبت و تقریباً خوبی صورت گرفته و نمی‌شود گفت ایستایی و رکود داشته است.

وی اضافه کرد: برای مثال در مسئله روانشناسی اسلامی در گذشته برخی از دروس در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شد اما اکنون با توجه به گرایش‌هایی که در سطوح مختلف دانشگاهی وجود دارد برخی از این‌ها جزو متون درسی قرار گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: منابع دینی و اسلامی ما غنی است، اما این منبع مطالب خام است که باید به فرآورده‌های مختلف از منبع اصلی تبدیل شود. بلاتشبیه اگر مسائل دینی را ما به نفت خام تشبیه کنیم، شما چه خروجی‌هایی از نفت خام می‌توانید داشته باشید؟  

روحانی مقدم ادامه داد: نباید حوزه‌ی نظریه پردازی خشک و خالی نباشد، مثلاً با همه‌ی این تفاسیر کشور ما باید در بحث بانکداری اینگونه باشد؟ این خود یک خطر است. در موضوعات روانشناسی اسلامی نیز این قابلیت وجود دارد که به برخی از متون، گرایش دینی و ارزشی بدهیم. باید در این حوزه کار شود، به قول معروف اگر به این فضا اعتماد شود قطعاً این اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: آ رزوی من این است که همان‌طور که اکنون در موضوعات روانشناسی به عنوان مثال می‌گوییم فرانکل چه می‌گوید؟ کرچاسکا چه می‌گوید؟ آلبرت چه می‌گوید؟ و... و از غرب می‌گوییم، ما آن‌قدر بتوانیم در روانشناسی اسلامی کار کنیم و آن را تبدیل به نظریه های ارزشمند و قابل دسترس برای مردم کنیم، که یک روز مثلاً در فلان کشور غیراسلامی بگویند دین اسلام هم این است و این دیدگاه و نظریه را دارد، پس متون اسلامی و ارزشی ما این قابلیت را دارد.

این کارشناس مشاوره خانواده و روانشناسی بیان کرد: این موضوع ارتباط هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه را می‌طلبد. هر چه قوام، ارتباط، نشست‌‎ها و تعاملات علمی به معنای واقعی کلمه بیشتر باشد، تولید علم به معنای واقعی آن بیشتر است و ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف مانند جامعه شناسی، رواشناسی، اقتصاد و... حرف بیشتری برای گفتن داشته باشیم. فقط ایرادی که وجود دارد این است که دوستان آن‌طور که باید وقت بگذارند، دور هم بنشینند و این موارد را تبدیل به تئوری و نظریه بکنند خیلی کمتر اتفاق افتاده.

روحانی مقدم گفت:  اگر نگاه‌ها نسبت به هم کمی تلطیف شود این اتفاق افتادنی است. نگاه حوزه به دانشگاه نگاه منفی نباشد و نگاه دانشگاه به حوزه نگاه تحجرگرایانه و این‌که فکر قدیمی می‌کنند نباشد بلکه نگاه‌ها علمی و مثبت باشد. اگر این اتفاق بیفتد مسئله تعامل، پیوند و ارتباط حوزه و دانشگاه صورت می‌گیرد، چون در هر دو فضا کار علمی صورت می‌گیرد. اگر ما زیاد نگاه صنفی نسبت به علم نداشته باشیم و با دید علمی به علم نگاه کنیم خیلی بهتر می‌توانیم جلو برویم و موفق شویم.


وی اظهار کرد: وقتی نگاه علمی را کنار گذاشته و فقط صنفی نگاه می‌کنیم، آن اتفاقی که باید درمیدان عمل بیفتند، نمی‌افتد و بین قشر حوزوی و دانشجویی ارتباط صمیمی صورت نمی‌گیرد. مثلاً تا زمانی که فرصت پرسشگری را از دانشجو بگیریم این اتفاق نمی افتد. نباید دانشجوی پرسشگر دینی را به ضد دین بودن متهم کنیم، یعنی به جای برچسب زدن به کسی که سوال و شبهه دارد و واقعاً دنبال رسیدن به آگاهی است به او آگاهی بدیم و دانش را در اختیارش قرار دهیم، فرصت چالش، بحث و انتقاد درست را به او بدهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  دانشجو و دانشگاه نیز باید نگاه خود را کمی تلطیف کند، یعنی اگر یک نظریه و محتوای دینی با عقلش جور درنمی‌آید، نگوید چون من نمی‌فهمم پس این نظریه به درد نمی‌خورد، چون با عقل من جور درنمی‌آید پس دین عقب مانده است، چون من نمی‌توانم درکش کنم، دین برای 1400 سال پیش است و امروز پاسخگو نیست. خیلی از مسائل هستند که در حدود 1400 سال پیش برای امروز پیش‌بینی‌هایی داشتند و مطالبی را گفته‌اند. روز به روز تسلط و مطالعات دانشگاهیان ما درحوزه دین بیشتر می‌شود و گرایش حوزویون ما به دروس دانشگاهی و حضورشان در بطن دانشگاه نسبت به قبل بیشتر شده است. این اتفاق می‌افتد ولی اگر بخواهیم فقط جبهه گیری کنیم، این مسئله محقق نمی‌شود.

روحانی مقدم تصریح کرد: یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه کارهای مسئولیتی است، یعنی مسئولین حوزه و دانشگاه باید بسترها و زمینه‌های ارتباط را فراهم کنند، این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند "کرسی‌های آزاداندیشی و موضوع نقد و نظر ایجاد شود" مانند این مسئله در حوزه وجود دارد؛ دو طلبه با هم بحث می‌کنند، شاید صدایشان نیز بالا برود اما پنج دقیقه بعد باز با هم والیبال بازی می‌کنند، می‌گویند و می‌خندند، یعنی رفاقت در عین رقابت است، یعنی درکنار یکدیگر هستند نه در مقابل یکدیگر. در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی نیز مسئولین حوزه و دانشگاه باید بستر بحث و انتقاد دینی را در موضوعات دینی و علمی امروز فراهم کنند تا این موضوعات به بحث و تبادل گذاشته شود.

وی عنوان کرد: اگر بخواهد ارتباط حوزه  دانشگاه صورت گیرد یک بخش دیگر مشورت، هم‌اندیشی و اقداماتی است که در حوزه تدوین محتوا در پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های حوزه و دانشگاه صورت می‌گیرد، مثلاً اگر مقاله‌ای در دانشگاه می‌خواهد تدوین شود که رویکرد دینی دارد در کنار تدوین این مقاله نظر حوزه نیز خواسته شود، در حوزه اگر مقاله یا پایان‌نامه‌ای می‌خواهد نوشته شود که دیدگاه علمی دارد و مثلاً مرتبط با جامعه‌شناسی یا موضوعات دیگر دانشگاهی است نظریات دانشگاهی در آن لحاظ شود. این موضوع به روند رشد تعامل و ارتباط حوزه و دانشگاه کمک بسیاری می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع تدوین کتب و موضوعات اجتماعی که اکنون وجود دارد، تصریح کرد: گاهی در برخی از موضوعات اجتماعی مردم برخی از نظریات را چه در حوزه نظریه پردازی دانشگاه و چه در نظریه پردازی حوزه نمی‎پذیرند زیرا احساس می‌کنند که هم افراد حوزه و هم افراد دانشگاه با بدنه جامعه ارتباط خوبی ندارند. این نگاه زمانی اصلاح می‌شود که دو فرد بهتر و بیشتر با یکدیگر پیوند واقعی داشته باشند و در کنار یکدیگر باشند، این موضوع می‌تواند کمک بسیار زیادی به آن‌ها.

روحانی مقدم گفت: یک بخش دیگر که من به عنوان ایده‌ی چالشی مطرح می‌کنم این است که همیشه ازدواج دانشجویی نباشد. چه اشکالی دارد نهادهای دانشگاهی و حوزوی تعاملی با یکدیگر داشته باشند که هم در حوزه و هم در دانشگاه این پیوند واقعی اتفاق بیفتد. فراهم کردن این شرایط دست مسئولینی است که کار اجرایی می‌کنند، زیرا خط قرمزها دست آنان است. ما اگر بخواهیم در برخی از موضوعات ورود پیدا کنیم شاید مشکلاتی ایجاد شود اما اگر برخی از نهادهایی که می‌توانند در حوزه و دانشگاه با هم تعامل داشته باشند خیلی راحت این اتفاق در عمل می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: ما طلبه‌های زیادی داریم که تمایل دارند با افراد تحصیل کرده ازدواج کنند، از آن طرف نیز افرادی هستند که دوست دارند با طلبه ازدواج کنند؛ هم آقای طلبه هست و هم خانم طلبه، از آن طرف نیز هم خانم دانشجو هست هم آقای دانشجو و اهل علم. پیوند این مسئله که صورت بگیرد در کاهش آمار طلاق نیز می‌تواند موثر باشد. 

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: