• چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 9711-7484-5
  • خبرنگار : 15233
  • منبع خبر : ----

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد:

تفاوت اسلام و دموکراسی به معنای عدم سازگاری آنها نیست

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اسلام شیوه‌ای برای دستیابی به حقیقت است و دموکراسی شیوه تصمیم گیری جمعی محسوب می‌شود و ذاتا با هم ناسازگار نیستند بلکه دو حوزه مختلف از زندگی اجتماعی انسان را در برمی‌گیرند و وجود تفاوت به معنای عدم سازگاری نیست.

به گزارش ایسنا-منطقه ‌خراسان، دکتر سید محمد علی تقوی روز گذشته در سومین نشست از سلسله گفت‌وگوهای پیرامون سازگاری یا ناسازگاری اسلام و دموکراسی تحت عنوان"گونه‌شناسی فهم از اسلام و دموکراسی" که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر دو مفهوم اسلام و دموکراسی دارای گونه‌های مختلفی هستند و در واقع هدف اصلی از این سلسله جلسات این است که آیا گونه‌ای از دموکراسی با گونه‌های اسلام قابل سازگاری است و آیا می‌توان سازگاری بین دموکراسی و اسلام برقرار کرد.  

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: سفسطه‌ای در مورد پیوند اسلام و دموکراسی وجود دارد و باید این را گفت که دموکراسی از طریق آرای اکثریت به نتیجه می‌رسد درحالی که اسلام حقیقت را به صورت وحیانی دریافت می‌کند و به نظر می‌رسد یک خلط موضوع وجود دارد. 

وی افزود: دموکراسی اساسا یک رژیم است و در واقع یک مکانیزم برای درک حقیقت نیست، بلکه اساس و جوهر یک شیوه تصمیم‌گیری جمعی است و از مکانیزم‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد، یک مکانیزم این است که شیخوخیت باشد و شیخ نظر بدهد و یا مکانیزم دیگر این باشد که فیلسوف نظر بدهد در نتیجه گونه‌های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. 

تقوی خاطرنشان کرد: دموکراسی به معنای شیوه خاص تصمیم گیری است و هیچ دموکراتی مدعی نیست که از طریق شیوه‌های دموکراسی و یک تصمیم گیری جمعی به حقیقت می‌خواهد برسد بلکه تنها شیوه تصمیم گیری در جمع است. 

وی ادامه داد: در مقابل اسلام یک مکانیزم برای رسیدن به حقیقت است و این دو از این جهت ضرورتا با هم ناسازگار نیستند بلکه در واقع در دو حوزه مختلف عمل می‌کنند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: اسلام شیوه‌ای برای دستیابی به حقیقت است و دموکراسی شیوه تصمیم‌گیری جمعی محسوب می‌شود و ذاتا با هم ناسازگار نیستند بلکه دو حوزه مختلف از زندگی اجتماعی انسان را در برمی‌گیرند و وجود تفاوت به معنای عدم سازگاری نیست. 

وی اظهار کرد: باید مکانیزم‌هایی را پیدا کرد تا اسلام و دموکراسی که کم و بیش با هم ناسازگاری ندارند و با  هم همپوشانی دارند و قابلیت جفت شدن دارند را سازگار کرد، بنابراین با توجه به اینکه از نظر موضوعی اسلام و دموکراسی با هم متفاوت هستند ولی به دلیل اینکه همپوشانی‌هایی دارند، بحث سازگاری و ناسازگاری اسلام و دموکراسی در این ارتباط مطرح  می‌شود. 

تقوی با اشاره به نکته‌ای که راجع به گونه‌های دموکراسی مطرح می‌شود، بیان کرد: ما در طول تاریخ گونه‌های مختلف دموکراسی را تجربه کردیم اولین گونه  دموکراسی آتنی است و اساسا دموکراسی مستقیم و جمع گرا است و برخلاف دموکراسی‌های امروزی مانند لیبرال دموکراسی که فرد گرا هستند، است و افراد در قالب قبیله خودشان که به ده قبیله تقسیم شده‌اند رای می‌دادند و این تصمیم‌گیری را معمولا خودشان صورت نمی‌دادند بلکه در قالب جمع و قبیله خودشان به یک نتیجه می‌رسیدند . 
 
وی خاطرنشان کرد: این لیبرال دموکراسی  نیست ولی نافی دموکراسی هم نیست، لیبرال دموکراسی نوع خاصی از دموکراسی است که افراد صرفا برای خودشان تصمیم گیرند و یک قالب جمعی را فراموش می‌کنند، بنابراین دموکراسی هم خودش گونه‌های مختلف دارد و پیشرفته‌ترین نوع‌اش هم لیبرال دموکراسی است، دموکراسی‌های جمع گرا هم داریم که مثلا در هند و سایر کشورها شاهد آن هستیم. 

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: