• جمعه ۱۹ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9711-11187-5
  • خبرنگار : 15259
  • منبع خبر : ----

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

آیا همه مسلمانان اصل وجود قضا و قدر را قبول دارند؟

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: برخی قضا را به معنای اراده ازلی خدا و قدر را تحقق این اراده می‌دانند.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، در دومین نشست از سلسله نشست‌های مسائل نوین کلامی که با همکاری مرکز تخصصی طوبی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان برگزار شد، به ارائه مباحث «قضا و قدر و بداء» پرداخت.

قضا و قدر در فلسفه یونان

وی در ابتدا به بررسی لغوی قضا و قدر پرداخت و گفت: قدر به معنای مشخص کردن اندازه اشیاء و قضا به معنای حکم کردن است.

وی در ادامه  قضا و قدر را در فلسفه یونان بررسی کرد و افزود: از نظر ارسطو خداوند در عالم تاثیری ندارد. از نظر افلاطون خدای عالم طبیعت یا خدای مُثُل بر اساس ماده‌ای که موجود بوده این عالم را خلق کرده و درباره اختیار هم حرفی نزده است و رواقیان در فلسفه یونان از طرفداران قضا و قدرند و معتقدند همه چیز در جهان بر اساس و مبنای تقدیرات است و نمی‌توانیم کاری جز تسلیم داشته باشیم.

قضا و قدر درمسیحیت

وی اظهار کرد: قضا و قدر در مسیحیت اختلافی است. پروتستان‌ها معتقدند ما هیچ نقشی در ایمان نداریم و در مقابل کسانی چون آگوستین و پلاگیوس معتقدند خدا به انسان آزادی داده است.

قضا و قدر در اسلام

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار افزود: بخاطر وجود نص، همه مسلمانان اصل وجود قضا و قدر را قبول دارند، فقط اختلاف در افعال اختیاری است. اهل حدیث که چندان اهل بحث نبودند و فقط اعتقادنامه می‌نوشتند و اشاعره معتقدند قضا و قدر هم در افعال اختیاری اثر دارد و هم در افعال غیر اختیاری. آن‌ها قضا را به معنای اراده ازلی خدا و قدر را تحقق این اراده می‌دانستند. معتزله درمقابل اشعری‌ها قضا و قدر را به معنای تشریعی می‌گرفتند و قضا و قدر تکوینی را در افعال غیر اختیاری گرفتند.

قضا و قدر در اندیشه شیعیان

وی در ادامه بیان کرد: تعریف قضا از منظر ابن سینا و ملاصدرا همان علم کلی است که در عالم عقل بوده، جزئی شده و در عالم خارج آمده. قدر از منظر ابن سینا تحقق صور قضاست و از منظر ملا صدرا قدر، علم جزئی است که در نفوس فلکیه است و مرحله‌ای قبل از تحقق است.

وی به بررسی نظرات شیخ صدوق، شهید مطهری و آیت‌الله مصباح نیز پرداخت و گفت: قضا و قدر از آموزه‌های قطعی اسلامی است و منافاتی با اختیار انسان‌ها ندارد.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه در پایان به بررسی اجمالی از بحث بداء پرداخت و اظهار کرد: بداء به معنای ظاهر شدن، هویدا شدن، رأی دیگری در کاری یا امری و پیدا شدن است. همچنین به معنای آشکار شدن رأیی که قبل از این نبوده یا ظهور امر و رأیی بعد از خفای آن است، که این معنا یک اصطلاح کلامی است.

وی عنوان کرد: بدا در امور تکوینی، نظیر نسخ در امور تشریعی است که از ائمه اطهار(ع) اخبار بسیار در اهمیت آن وارد شده است. به بیان دیگر بدا ظاهر شدن چیزی است پس از آن که ظاهر نبوده باشد. بدا در افعال الهی معنای دیگری دارد؛ یعنی چون افعال حق تعالی از روی حکمت و مصلحت و حکم و مصالح تغییرپذیر است و اغلب منشأ تغییر آن، حالات و صفات و اخلاقی است که برای مردم پیدا می‌شود، خداوند از ازل عالم به جمیع مقتضیات تا ابد بوده و هست و در مواقع مقتضی بر انجام هر فعلی قادر است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: