• پنجشنبه ۹ اسفند ماه، ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸
  • دسته بندی : زیارت و گردشگری
  • کد خبر : 9712-2891-5
  • خبرنگار : 15260
  • منبع خبر : ----

اولین سمینار توانمندسازی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی برگزار شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تفاوت ستاد خدمات سفر  استان خراسان رضوی با دیگر استان‌ها این است که مسافران هم برای زیارت و هم برای سیاحت به این استان سفر می‌کنند؛ البته اولویت سفر در این استان زیارت است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی‌فر، امروز دراولین سمینار توانمندسازی عوامل اجرایی ستاد خدمات سفر استان با اشاره به برگزاری این سمینار اظهارکرد: آموزش امری است که در همه سطوح و در همه نهادها و دستگاه‌ها باید استمرار داشته باشد تا خدمات با کیفیت مطلوب ارائه شود.

وی با بیان این‌که آموزش نه تنها به صورت فردی بلکه به صورت سازمانی نیز باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما نیازمند آموزش هستیم و در جهت ارتقاء کیفی و کمی خدمات سفر باید آموزش را جدی بگیریم.

مکرمی‌فر با اشاره به نقش بخش خصوصی در ارائه خدمات به زائران و گردشگران گفت: امروزه بخش خصوصی را ابزار تلقی نمی‌کنیم بلکه بخش خصوصی را همکاران و شریک خود می‌دانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  تصریح کرد: امیدواریم با خدمات ستاد سفر زمینه رضایت قلبی زائران را فراهم کنیم.

هم‌چنین مهدی فروزان، سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به لزوم برگزاری این سمینار آموزشی، اظهار کرد: سالیانه ما میزبان بیش از 31.5 میلیون زائر و مسافر در مشهد هستیم که باید خدماتی فرهنگی، رفاهی، اقامتی، امداد، نجات و ... دریافت کنند و اگر این خدمات به‌روز و متناسب با نیازهای جدید نباشد، این افراد با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی افزود: خدماتی که ارائه می‌کنیم باید در سطحی باشد که مورد قبول حضرت رضا(ع) باشد و نشانه این پذیرش نیز این است که زائران و گردشگران که به مشهد می‌آیند، با رضایت به مشهد آمده و برگردند که این مهم در کمیته‌های مختلف ستاد به بهترین وجه انجام شده است.

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این که نوروز 97، ما میزبان 8 میلیون و 700 هزار زائر به مشهد بودیم، درباره نحوه آمارگیری اظهار کرد: 6 ورودی در استان داریم که نوع خودرو را مشخص می‌کند و دوم این که دوربین‌های تردد شمار و پلاک‌خوان دارد و همین دوربین‌ها را در ورودی‌های مشهد نیز داریم. 

وی ادامه داد: براساس فرمولی مشخص شده از سوی کمیته کشوری آمار ستاد خدمات سفر، به ازای هر خودرو 2.5 نفر و به ازای هر اتوبوس 18 نفر، هر پرواز 52 درصد زائر و هر رام قطار نیز 62 درصد را زائر در نظر می‌گیریم؛ به این شکل تا حدود 85 تا 90 درصد آمار ورود زائر و مسافر نزدیک به صحت است.

وی یادآور شد: در مبادی ورودی، خودروهای دیگر استان‌ها را فقط شمارش می‌کنند و در ورودی مشهد نیز خودروهای با پلاک مشهد شمارش نمی‌شوند. در 28 شهرستان ستاد خدمات سفر با دبیری میراث فرهنگی فعال است و به خوبی در جهت شناسایی مناطق گردشگری خودشان فعال باشند و سامانه‌هایی برای نقاط گردشگری خودشان این زائران را شناسایی کنند تا مسافران بدون توقف در مسیر به مشهد نیایند.

وی با بیان این که میراث فرهنگی و گردشگری همکاری خوبی با دستگاه‌های مرتبط با ستاد دارد، تصریح کرد: امروز مشهد الرضا(ع) مقصد غایی سفرها در سراسر ایران است و این که میزبان زائران امام رضا(ع) باشیم، برای ما افتخار بزرگی است.

هم چنین یوسف بیدخوری، سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی و رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر استان با اشاره به تعاریف حوزه گردشگری اظهار کرد: گردشگر به فردی اطلاق می‌شود که حداقل یک شب اقامت داشته باشد و افرادی که به مقصدی سفر می‌کنند و همان روز به مبدا برمی‌گردند، بازدید کننده محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که ترکیه، چین و تایلند جزو 10 کشور با بیشترین گردشگر هستند، اظهار کرد: برخی‌ها از افزایش تعداد هتل‌ها گلایه دارند؛ البته این افراد فقط شرایط فعلی را مد نظر قرار می‌دهند؛ در حالی بر اساس چشم‌انداز گردشگران ما تا 5 برابر افزایش خواهد یافت.

هم چنین در این سمینار سید جعفر زراعتی، جانشین دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی آموزش‌هایی در زمینه ستاد خدمات سفر ارائه کرد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: