• چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 982-9884-5
  • خبرنگار : 15270
  • منبع خبر : ----

سرپرست اداره کل راه‌آهن خراسان رضوی:

صادرات ریلی مرز سرخس به 184 هزار تن رسیده است

سرپرست اداره کل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: آمار صادرات ریلی مرز سرخس در سال گذشته 44 هزار تن بوده که امسال به 184 هزار  تن رسیده، 319 درصد افزایش در تناژ و 288 درصد افزایش در تعداد واگن داشته است.
 
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، نصیری امروز در کارگروه توسعه صادرات استان در دفتر استاندار در خصوص صادرات ریلی استان از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: آمار صادرات ریلی مرز سرخس در سال گذشته 44 هزار تن بوده که امسال به 184 هزار  تن رسیده، 319 درصد افزایش در تناژ و 288 درصد افزایش در تعداد واگن داشته است.
 
وی افزود: از 184 هزار تن صادرات، 159 هزار تن از استان بوده که 382 درصد افزایش نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، بحث صادرات سیمان 86 و سایر کالا 14 درصد است. امسال صادرات سیمان از مرز سرخس 59 هزار تن و سال گذشته 13 هزار تن بوده است.
 
نصیری در خصوص واگن امدادی در سال 98، گفت: واگن امدادی که تا دو روز پیش وارد شده، 1015 واگن و سال گذشته 80 واگن بوده که درصد تخصیص آن به استان 97 درصد بوده است. امسال 1500 واگن برای صادرات تخصیص داده شده است که نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش داشته که 554 واگن امداد  خصوصی و 445 واگن امداد دولتی است.
 
سرپرست اداره کل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی سیاست‌های تشویقی برای بحث تامین واگن مسقف برای صادرات انجام داده است، عنوان کرد: یکی از سیاست‌ها این بود شرکت‌هایی که می‌خواهند واردات انجام دهند و واگن مسقف بیاورند، هزینه تخلیه بسیار زیاد خواهد شد، 30 درصد را به خودشان می‌دهیم، به شرطی که کالا متعلق به خودشان و از همان ایستگاه باشد.
 
وی ادامه داد: سیاست بعدی ارائه تخفیف به کرایه حمل واگن‌های امداد خصوصی است. 30 درصد تخفیف به واگن های خصوصی امداد برای بارگیری سیمان و 25 درصد به سایر کالاها داده می‌شود. تاکنون برای هزار واگن مجوز گرفتیم.
 
نصیری اضافه کرد: راه‌آهن درخواست واگن امداد داده و 400 واگن از ازبکستان و 300 واگن از تاجیکستان درخواست کردیم که 50 واگن اول از تاجیکستان اعزام خواهد شد. زمانی ترکمنستان از ما واگن قبول می‌کند که خودش واگن کم بیاورد. 95 درصد واردات CIS در استان بوده و اکثرا نهاده‌های دامی است. سهم استان از ترانزیت ریلی 85 درصد است.
 
در بخش دیگری از جلسه، کاظم شیردل، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص مشکلات صادرات ریلی، اظهار کرد: ما در 20 سال اخیر مشکل بسیار شدید کمبود واگن داشتیم و هنوز نیز نیز وجود دارد. همواره مشکلاتی در کمبود واگن، هزینه حمل و توقف واگن و صادرات ریلی داشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه در 20 سال گذشته اصلی‌ترین مشکل کمبود واگن بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 60 درصد صادرات ریلی کشور از خراسان است، اما خواسته‌ای که برای واگن برای حمل صادرات می‌خواهیم محقق نمی‌شود. مشکلات از تهران است. سال گذشته در طول سال دو تا سه ماه کمبود واگن داشتیم. از ابتدای سال 97 تا انتهای آن مشکل کمبود واگن وجود داشت.
 
شیردل بیان کرد: مجوزهایی را به شرکت‌های خاص دادند که موجب افزایش قیمت شد و واگن تا 2 هزار دلار در مشهد در بازار سیاه خرید و فروش می‌شد. وظیفه ذاتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این است که واگن رایگان برای صادرات در اختیار بگذارد.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: چند سالی جلوی مشکل اعطای مجوز به شرکت‌ها گرفته شد و صادرات در آرامش بود، اما در سال 97 مشکل ادامه پیدا کرد و مجدد راه‎آهن جمهوری اسلامی به بیش از 25 شرکت مجوز داد که واگن بیاورند. در دو ماه گذشته بیش از 800 واگن وارد شده که از 250 تا هزار دلار خرید و فروش می‌شود. تنها هفت شرکت از این 25 شرکت فعال بودند.
 
وی افزود: ما آمادگی داریم تا در اتحادیه صادرکنندگان کمیته ملی تشکیل دهیم تا راه‌آهن با افرادی که توانمند هستند و می‌توانند واگن بیاورند، رایزنی کند. قیمت تمام‌شده روزی 35 دلار است. رایزنی کرده و شرکتی را به راه‌آهن معرفی کردیم تا واگن‌ها را به مرز سرخس بیاورد، تحویل راه‌آهن دهد و در واگذاری دخل و تصرف نداشته باشد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: