• چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 983-14714-5
  • خبرنگار : 15218
  • منبع خبر : ----

معاون وزیر آموزش و پرورش:
ارزش‌یابی سنتی نتیجه‌ای ندارد/ شایستگی ملاک شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر ارزش‌یابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزش‌یابی شود نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی‌رضا کمره‌ای،در اختتامیه نخستین دوره المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای کشور که  در مشهد برگزار شد،  اظهار کرد: المپیاد شایستگی‌محور در راستای موضوع کیفیت‌بخشی نظام آموزشی برگزار می‌شود. این المپیاد بر محور کیفیت متمرکز شده، لذا آموزش و جریان یادگیری و یاددهی بدون کیفیت ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی کیفیت را در سه اصل مسیر و ماهیت، فرآیندها و برون‌دادها می‌بینیم و المپیاد شایستگی‌محور بر مبنای اصل پایانی یعنی خروجی‌ها، نتایج و برون‌دادهای آموزشگاهی بنا شده است، اما هر سه مرحله برای کیفیت‌بخشی باید هم‌زمان لحاظ شود.

کمره‌ای تصریح کرد: تألیف و تدوین منابع آموزشی باید با نگاه و رویکرد شایستگی انجام شود و معلمی که بر مبنای برنامه درسی مشخص جریان آموزش را هدایت می‌کند باید طوری برنامه درسی را طراحی کرده و بستر آموزشی را شکل دهد، که دانش‌آموز به سمت شایستگی حرکت کند؛ این رویکرد قالب در تألیف کتب درسی هنرستانی است.


وی با بیان این‌که «جریان یاددهی و یادگیری بدون مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری و پرداختن به کارهای خلاقانه میسر نمی‌شود» خاطرنشان کرد: معلمان باید با رویکرد خلاقانه و مشارکت‌جویانه موضوع شایستگی را دنبال کنند و یک جریان یادگیری مؤثر باید در محیط‌های یادگیری متنوع عملیاتی شود.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است که این ابعاد از طریق روش‌های توسعه حرفه‌ای محقق خواهد شد و اگر این ابعاد در کتب درسی لحاظ نشود، احتمالاً اهداف این کتب درسی محقق نخواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر ارزش‌یابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزش‌یابی شود نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

کمره‌ای گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیرفنی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه سنجش در مرکز توجه قرار گرفته و دو مقوله فوق در هم تنیده‌اند و هیچ تقدمی بر هم ندارند و هم‌زمان باید به آن‌ها توجه شود.
 
وی اضافه کرد: امیدوارم شایستگی در بستر آموزش های فنی و حرفه ای توسعه یابد و بتواند به منزل هدف برسد و در این بین باید بر توانمندی‌های یادگیری فرد تمرکز شود و از استانداردها فاصله بگیریم، چون استانداردها تحرک و پویایی را کم رنگ می‌کند و امروزه در نظام آموزشی دنیا تلفیقی از استانداردها و شایستگی‌ها مدنظر است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: