• چهارشنبه ۲۶ تیر ماه، ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 984-8486-5
  • خبرنگار : 15278
  • منبع خبر : ----

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی؛

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند مشاور دولت باشند

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: سازمان‌های مردم نهاد متشکل از افراد با تجربه‌ای هستند که می‌توانند راه گشای بسیاری از مسائل کشوری و مشاور دولت باشند. 

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمود پژوم امروز در نشست خبری که در مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان برگزار شد، با اشاره به اینکه «قوانین موجود به درستی نوشته شده است اما در اجرای آن نظارتی نیست»، عنوان کرد: باتوجه به اینکه در سال جاری با انتخابات مجلس روبه‌رو هستیم پیشنهاد ما این است که کمیسیون‌های تخصصی مجلس از افراد متخصص تشکیل شود و افراد فاقد تخصص لازم در این کمیسیون‌ها راه نیابند.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در کشورهای توسعه‌یافته سهم بسیار زیادی در مشاوره به دولت دارند؛ به‌طور مثال در کشور ژاپن بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم گیری‌های کشوری نقش ویژه‌ای دارند. در حالی که در کشور ما صحبت زیادی از توانایی‌های بخش خصوصی می‌شود اما این نهادها در تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگی ندارند. 

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی افزود: سازمان‌های مردم نهاد متشکل از افراد با تجربه‌ای هستند. این گروه از جامعه می‌تواند راه گشای بسیاری از مسائل کشوری و مشاور دولت باشند. 

پژوم خاطرنشان کرد: امروزه ما بالغ بر 2500 دانشگاه در کشور داریم که هر فرد هزینه‌ بسیار زیادی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها پرداخت می‌کند در حالی که خروجی این دانشگاه‌ها مطلوب نیاز‌های روز فرد و جامعه نیست و لذا باید به گونه‌ای در قوانین آموزشی بازنگری شود که فرد پس از پایان تحصیلات خود توانایی کار داشته باشد.

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد: یک واحد تولیدی زمانی که کالایی را می‌خواهد در بازار عرضه کند پژوهش‌های بسیاری در این خصوص انجام می‌دهد در حالی که دانشگاه‌های ما رشته‌های تحصیلی مختلفی را تولید می‌کنند در حالی که نمی‌دانیم برای چه تخصص و جایگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت ساختمان با نبود تکنسین مواجه هستیم. در کشورهای توسعه یافته اختلاف بین مهندس و تکنسین زیاد نسیت  و گاهی می‌توان دید که نقش تکنسین‌ها از مهندسین در پروژه‌ها بیشتر است.

 پژوم تصریح کرد: در کشور‌های صنعتی و روبه‌ پیش‌رفت به ازای هر 1 مهندس، 3 تکنسین تعریف شده است اما وضعیت در کشور ما به برعکس این اما و یا بیشتر از نسبت گفته شده است.

همچنین محمد حمیدی، رئیس هیئت امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه «صنعت قوی نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه ای متناسب با نیازهای روز و رقابت‌های جهانی دارد، افزود: تمامی کشورهای جهان درصد مشخصی را برای تربیت نیروهای مهارتی و فنی خود تعیین کرده‌اند؛ به طور مثال کشور آلمان 60 درصد نیروی فنی و 40 درصد نیروی تئوریک تولید می کند، در حالی که درصد نیروهای فنی در کشور ما بین 40 تا 45 درصد است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ممکلت علاوه بر مغز دانا به دستان ماهر نیز نیاز دارد» خاطرنشان کرد: هدایت و کمک مطبوعات می تواند مسئولان را وادار کند تا به این مسئله توجه کنند و با آگاهی افراد جامعه مطالبه گری در این خصوص را افزایش دهد.

رئیس هیئت امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای استان تاکید کرد: آموزش های فنی و حرفه ای باید در صدر اولویت‌های برنامه ریزی کشور باشد و رسانه در این خصوص نقش اساسی و پررنگی دارد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: